דוח מבקר העירייה

08/09/2019 ח' אלול תשע"ט

ביום רביעי האחרון, 4.9.19, הציג מבקר העירייה, אריק משיח, בישיבת המועצה, את דו"ח מבקר העירייה לשנת 2018. הדוח כלל ארבעה נושאים שנבחנו במהלך שנת 2018 על יד משיח ובהמשך גם על ידי ועדת הביקורת העירונית בראשות חבר המועצה, אבי אלבז.

הנושאים שנבדקו הם: פיקוח על עבודות עפר ובנייה באזור התעסוקה. מוכנות ממ"ד בבתי הספר בשעת חירום. עבודה נוספת ללא אישור של עובדי עירייה. ביקורת בנושא הגנת הפרטיות ואבטחת מידע. לצד זה הציג משיח דוח מעקב תיקון ליקויים לדוחות המבקר של השנים 2016-2017. כמו כן הוצגו דוגמאות לתלונות תושבים שקיבל מבקר העירייה בכובעו כנציב תלונות ציבור

אבי אלבז, יו"ר ועדת ביקורת: "מבקר העירייה עשה עבודת ביקורת טובה מאד, מקצועית ויסודית, וכתב דו"ח מקיף ומפורט בנושאים שנבדקו ומופיעים בדו"ח, ואני סומך את ידיי על מסקנות והמלצות המבקר. תודה לעדי בן אברהם ועמיחי זליג, חברי וועדת ביקורת, וגם לחברי ההנהלה הבכירה – יורם כרמון, דנה חפץ-טוכלר, יניב עמוס ואריק משיח, שהיו שותפים לישיבות הוועדה.

ביקורת בכל ארגון, משרד ממשלתי, או עירייה, היא אחד מכלי הבקרה המרכזיים לוודא שעובדי העירייה, עובדים במוסדות הציבור בעיר, ספקים וקבלנים שעובדים מול העירייה, פועלים ויפעלו עפ"י עקרונות של מינהל תקין, טוהר מידות, ניהול תקין וקפדני של כספי הציבור, תוך הקפדה על חיסכון מירבי בהוצאות מהקופה הציבורית.

דו"ח הביקורת הוא מסמך חשוב מאד שמחייב תשומת לב מיוחדת של המבוקרים וגם של הנהלת העירייה, ומחייב את יישום המלצות המבקר ותיקון הליקויים שנמצאו בדו"ח. מסקנות ו/או המלצות שאינן מוסכמות על דעת המבוקרים ו/או הנהלת העירייה, יידונו לגופו של עניין, בכדי ליישם את הפתרונות המתאימים לטובת העירייה.

ארגון/מוסד ציבורי יעיל ובריא הוא ארגון שבו מבוצעות ביקורות באופן שוטף, כחלק מחיזוק חוסנו ויכולתו של הארגון לבצע במיטב את המשימות והאתגרים שעומדים בפניו בכל יום.
לכן אנו חברי מועצת העיר, הנהלת ועובדי העירייה, צריכים לקדם בברכה כל ביקורת בעירייה בתאגידים ובמוסדות הציבור בעיר, ולסייע במיטב למבקר העירייה בכל תחום שנוכל לסייע.

  • דוח מס' 1 - עבודות עפר ובניה באזור התעסוקה
    בדוח זה בדק משיח היתרים לעבודות עפר והוצאת היתרי בניה למגרשים באזור תעסוקה בעיר, ובחן איך העבודות בוצעו בפועל. בדיקה זו הראתה כי הדיווח לעירייה של היזם, באמצעות הבקשות להיתרים, אינו משקף את הנתונים לאשורם. הבקשות שהוגשו לאגף ההנדסה בעירייה, כללו מידע כוזב לכאורה, וזאת, ככל הנראה, בכוונה להימנע מתשלום כל האגרות, ההיטלים והתשלומים – האמורים להשתלם לעירייה בדין.

    על פי מסקנות הדוח עולה כי מחלקת הפיקוח על הבניה, והמפקח באזור התעסוקה בעיר כשלו בתפקידם ולמעשה אפשרו ליזם לעבוד בניגוד להיתר תוך פגיעה בערכי טבע ולבצע עבודות חפירה בניגוד להיתר שהיה בידו.

    בהקשר זה הוסיף המבקר כי לעירייה אין כלי הרתעתי, סנקציה, שהיא יכולה להפעיל כנגד היזם מעבר לדרישה לשלם את ההיטלים הנדרשים. עוד ציין המבקר כי הבקרות של אגף ההנדסה לוקות בחסר, דבר שהביא לאובדן הכנסה של מאות אלפי שקלים לקופת העירייה. המבקר הוסיף כי בפרויקטים של היזם, שצוינו בדוח הוגשו תוכניות שהמידע בהם לא היה נכון וכתוצאה מהמידע שהועבר הופחתו הסכומים ששולמו לקופת העירייה, כמו גם שהנתונים לגבי פסולת הבניה במגרשים, עודפי העפר לא התאימו לכמויות העפר ש"יצאו" מהמגרשים ודווח לעירייה על הטיפול בהם.

    המלצות המבקר בעניין זה היו שינוי שיטת הבקרות של מחלקת הפיקוח על הבנייה, שיטה שתאפשר לבחון התאמה בין עומק החפירה המבוקש לרצפה התחתונה במבנה העתידי כחלק מתהליך עבודה מחייב.

    כמו כן זימן מנכ"ל העירייה את מנהל מחלקת הפיקוח על הבניה וינזוף בו ובמפקח האחראי על אזור בו נתגלו הכשלים. כמו כן אגף ההנדסה יעביר את החיובים הנדרשים ליזם לתשלום ההפרשים באגרות כפי שמצוין בדו"ח הביקורת.

    המבקר ציין בסייפא של הדיווח כי למרות שאין לביקורת "מעמד" אל מול יזם פרטי החליטה הביקורת לאפשר ליזם להופיע בפני הביקורת. היזם אכן הגיע לדיון אצל מבקר העירייה והציג את טיעוניו לתהליכים שעשה.

    ועדת הביקורת בראשות חבר המועצה אלבז ובהשתתפות חברי המועצה עדי בן אברהם ועמיחי זליג קיימו שלושה מפגשים בנושא זה במהלכם פגשו במנהלים מאגף ההנדסה ושמעו את תגובתם לממצאי דו"ח מבקר העירייה. הוועדה ציינו כי נוהל העבודה עודכן במטרה למנוע ולהימנע ממקרים דומים בעתיד, וכי כבר החלו לעבוד לפי הנהלים החדשים. ועל כן וועדת הביקורת המליצה לקבל את המלצות המבקר לרבות המלצתו לחייב את הקבלן בתשלום הסכומים כמפורט בדוח הביקורת.

  • דוח מס' 2 - ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ מוכנות בשעת חירום
    מבקר העירייה בדק מדגמית את הנגישות של המקלטים בבתי הספר ברחבי העיר. משיח ציין כי על פי ממצאי הביקורת כי בתי הספר בעיר חדשים יחסית ונמצאים במבנים מסודרים בהם מרחבים מוגנים ומקלטים באיכות טובה. אולם, בה בעת, נמצאו ליקויים משמעותיים שחלקם הקטן, עשוי לסכן חיים בשעת חירום.

    בין השאר עולה בדוח כי ישנו שילוט חסר וגישה שאינה מתאימה למקלטים, מקלטים או פתחים נעולים באופן שמונע גישה בשעת חירום וציוד חוסם או מפריע לכניסה למרחב המוגן ובתוכו.
    עוד קובע הדוח כי נמצאו מקלטים רבים בהם חלוקה פנימית של קירות גבס וכן מערכות מאריכות חיים ומצילות חיים כמו ברזי מים, איטומים, ערכות עזרה ראשנה ומטפים אינם תקינים.

    המלצות המבקר בעניין זה היו להסדיר את נושא השילוט אל המרחב המוגן. לקיים מערכת בקרה שיטתית על אבות הבית בבתי הספר והקפדה על השארת נתיב גישה פנוי (מציוד או מנעילה הרמטית) למקלט.

    באשר לנעשה בתוך המקלט המלצות המבקר היו, בין השאר, שיש לקיים מערכת בקרה לאישורים של מקלטים בהם חלוקה פנימית ע"י קירות גבס, דבר שהינו אפשרי, אולם מותנה באישור פיקוד העורף ובתליית שלט המסביר כי בחירום ניתן לפרק את הקיר.

    חידוש גומי האטימה הפתחים של המקלטים, לרבות הסדרת האטימה של פתחי האוורור בהם עוברת צנרת כלשהי. וידוא תקינות מערכות מי השתייה במקלטים. להנחות את בתי הספר שלא להשתמש במקלטים כמחסנים באופן שאינו מאפשר שימוש הגייני ראוי בשעת חירום. להתקין בכלל המקלטים קווי טלפון ומכשירים לתקשורת קווית.

    לוודא הימצאות מים זורמים בצנרת המיועדת לכך, ערכות ע"ר, מטפי כיבוי ואלונקה בכל מקלט. וכן לבחון התקנה של מערכות סינון אויר במקלטים בהן אין אחת שכזו, בהיקף מינימלי לשעת חירום.
    מבקר העירייה ציין כי מנהל אגף הביטחון ומנהלת אגף בינוי מבני ציבור כבר החלו בתיקון הליקויים, מיד עם קבלת הדוח.

    ועדת הביקורת, ציינה כי בהמשך לדוח זימנה הוועדה את מנהל אגף הביטחון, שהציג בפניה את דרכי הטיפול, הפיקוח והבקרה לתיקון הליקויים. ואמרה כי היא מאמצת את המלצות מבקר העירייה וראש העיר. עוד עדכנה הוועדה כי היא תבצע מעקב בנושא.

  • דוח מס' 3 - ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ עבודה נוספת ללא אישור של עובדי עירייה
    המבקר בדק את הטענה ששני עובדי עירייה המועסקים במשרה מלאה עוסקים בעבודה נוספת בניגוד להוראות החוק. המבקר ציין כי העובד, שמועסק בעירייה שנים רבות הינו עובד מסור לעבודתו ולאורך השנים היה בתפקוד גבוה, ביקש לעבוד בעבודה נוספת ופנה מספר פעמים שיאפשרו לו לעבוד. בקשות אלה נדחו מאחר והיקף משרתו ומהות התפקיד אינה מאפשרת לו לעסוק בעבודה נוספת. למרות האיסור המפורש העובד המשיך לעבוד במשרה הנוספת.

    עובדת העירייה מועסקת בעירייה מספר שנים בודדות ובעת קבלתה לעבודה הצהירה כי אין לה הכנסות אחרות, ולא ציינה שיש בבעלותה עסק ובטפסי העסקת העובדים המעודכנים אחת לשנה הצהירה כי אין לה הכנסות אחרות.

    ועדת הביקורת קיבלה את מסקנות המבקר כי שני העובדים ביצעו במקביל עבודה נוספת, בניגוד להוראות החוק, וקיבלה את המלצת ראש העיר שמנכ"ל העירייה והלשכה המשפטית יבחנו את יישום המלצות מבקר העירייה.

  • דוח 4 - אגף טכנולוגיות, מיחשוב ומערכות מידע – ביקורת בנושא הגנת פרטיות ואבטחת מידע
    מבקר העירייה ציין כי מטרת הביקורת הייתה לבחון את נאותות ניהול היבטי אבטחת מידע בעירייה, בהתייחס לדרישות תקנות הגנת הפרטיות, תוך בחינת תהליך יישום תקנות חדשות בעירייה ואת אפקטיביות מנגנוני אבטחת מידע הקיימים בעירייה להתמודדות עם מתקפות סייבר, תוך זיהוי חולשות אבטחה, פגיעות ופערים.

    באשר למדיניות אבטחת מידע ונהלי אבטחת מידע המליץ מבקר העירייה להשלים בהקדם כתיבה, אשור והטמעה של כל הנהלים הנדרשים לפי התקנות הגנת הפרטיות, שכן לדבריו יש נושאים רבים בהם נדרשת רמת פירוט גבוהה יותר מאשר המוצגת במסמכי נהלים שהוצגו וקיים מקום גם להפריד נושאים מסוימים למסמכי נהלים מפורטים נפרדים.

    עוד המליץ משיח כי יש להגדיר באופן פורמאלי כפיפות של ממונה אבטחת מידע ולעבות תכנית בקרה שוטפת באופן שכל תפקידי הבקרה ופיקוח השוטפים שלו יעוגנו בה בדגש לעמידה בדרישות התקנות הגנת הפרטיות. להגדיר באופן פורמאלי ועדת היגוי לנושאי אבטחת מידע לרבות משתתפיה, תפקידיה וסמכויותיה.

    באשר לתקציב אבטחת מידע, המבקר המליץ כי יש לקבוע מנגנון לקביעת תקציב אבטחת מידע כאחוז אובייקטיבי מסך תקציב אגף טכנולוגיות. וכן, בשל העובדה כי יש קושי להעסיק עובדים בתחום זה בדרגות השכר של השלטון המקומי המליץ המבקר לבחון דרכים כיצד ניתן להגדיל כדאיות שכר של מומחים לאבטחת מידע על מנת להגדיל סיכויים לגיוס מומחים בתחום או לחלופין לבחון דרכים לגיוס במיקור חוץ אף במשרה לא מלאה מומחים לתפקידים אלה.
    עוד המליץ המבקר לקיים הדרכות עובדים על חשיבות נושא זה.

    בנוסף המליץ משיח לבחון יישום טכנולוגיות מתקדמות על מנת להשיג יכולת נאותה להתמודד עם מתקפות סייבר מתוחכמות.

    עוד קבע המבקר כי יש לקבוע מדיניות בקרת גלישה באינטרנט בהתאם לעקרון של אפשרות גלישה לצורכי עבודה בלבד תוך צמצום סיכונים לזליגת מידע רגיש.

    המבקר ציין כי כחלק מהביקורת נעשה "קמפיין פישינג" לעובדי העירייה. קמפיין זה התגלה מיד עם תחילתו ונוטרל במהירות יחד עם זאת המלצת המבקר היתה לפעול להרחבת הדרכות ותרגולים לצורך הגברת מודעות עובדים לרבות לסיכוני פישינג. וכן להמשיך בביצוע סימולציות פישינג תקופתיות לבחינת מודעות העובדים.

    יו"ר ועדת הביקורת, אבי אלבז ציין כי הוא וחברי הוועדה נפגשו עם מנהל אגף המיחשוב שהציג את דרכי הטיפול, הפיקוח, הבקרה והאמצעים לאבטחת המידע והגנה על הפרטיות ועל מערכת המיחשוב כנגד תקיפת המערכת ע"י גורמים שונים. עוד הוסיף אלבז וציין כי הוועדה מאמצת את המלצות מבקר העירייה וראש העיר, וגם כאן היא תבצע מעקב בנושא יישום ההמלצות המקצועיות בנושא.

תלונות הציבור


כאמור מבקר העירייה, אריק משיח משמש גם כנציב תלונות הציבור. בכובע זה קיבל משיח במהלך השנה 51 תלונות באמצעות אתר האינטרנט של העירייה התלונות נבדקו, ונענו על ידי מבקר העירייה. בדוח הציג משיח שלוש דוגמאות של תלונות שטופלו על ידו.

תלונה מס' 1 - קבלה לקייטנת המדע
למבקר הגיעו שתי תלונות של משפחות שילדיהם לא התקבלו לקייטנת המדע. המבקר ענה לפונים כי הישיבה התנהלה בנוכחות נציגי אגף החינוך, נציגי עמותת סחלבים והמבקר עצמו כמשקיף על
הליך ההגרלה. המבקר ציין כי להגרלות נרשמו כ – 1,400 ילדים בקבוצות גיל שונות. כאשר כל ילד יכול היה להירשם למחזור קייטנה אחד. כלל הנרשמים למחזור מסוים בקבוצת גיל הועלו על קובץ אקסל , ונערכה הגרלה שדירגה את כלל המועמדים מכל קבוצת גיל למחזור מסוים, זאת על מנת שהעירייה תוכל לקבל את הבא בתור ברשימה במקרה של ביטול.

תלונה מס' 2 - הנחה בארנונה
תושב חדש הלין כי העירייה מכבידה על התושבים המעוניינים לקבל הנחה בארנונה ואינה מאפשרת לו להציג את אישור ההנחה בישוב הקודם בו התגורר כאסמכתה. התושב נענה כי הדרישה להצגת מסמכים למרות שאלה כבר הוצגו בישוב בו התגורר היא מאחר ולא מספיקה העובדה כי רשות מוניציפלית אחרת קיבלה את המסמכים.

תלונה מס' 3 - כניסת בע"ח לואדי ענבה
תושב התלונן על כך שנאסר עליו להיכנס עם כלב לפארק ענבה וביקש לדעת את הסיבה
והאסמכתא החוקית לסירוב. מבדיקה שערך המבקר עולה כי התושב צודק בפנייתו והמבקר השיב כי בעקבות פנייתו נושא הכניסה למתחם וואדי ענבה ייבדק על ידי גורמי המקצוע והכללים, הנחיות, המגבלות, יחודדו אל מול הגורמים הרלוונטיים בעירייה.

מעקב תיקון ליקויים


משיח אף הציג בישיבה את מעקב תיקון הליקויים של דוחות הביקורת לשנים 2016 ו- 2017.

דוח מבקר העירייה לשנת 2016
דוח מס' 1 – ניהול דואר בבניין העירייה
הנושאים שהועלו בדוח הביקורת טופלו.
דוח מס' 2 – מח' קליטה
הליקויים שהועלו בדוח תוקנו. ובוצעו המלצות הביקורת
דוח מס' 3 – אגף התרבות
אגף תרבות פועל על פי הנדרש

דוח מבקר העירייה לשנת 2017
דוח מס' 1 - אכיפה/גבייה של הכספים שנקבעו בגזרי דין של ביהמ"ש בתחום פיקוח עירוני ושירות ווטרינרי
סגנית מנהל מח' הכנסות מסרה לביקורת כי בוצעו עדכוני הקבצים במערכת הנהח"ש.
נדרש שינוי אירגוני שעתיד להתרחש בתקופה הקרובה.
דוח מס' 2 - ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ביקורת בנושא שירותי הדת
הליקויים שהועלו בדוח הביקורת טופלו באופן חלקי.
דוח מס' 3 - ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏מחלקת הגינון
מנהל מח' הגינון נמצא בקשר רציף עם הביקורת והציג נתונים לגבי התיקון של הליקויים שהועלו
בדוח הביקורת. כזכור, הביקורת התבקשה לערוך בדיקה חוזרת חצי שנה שנה מהמועד בו נערך דיון במועצה. הביקורת החוזרת תערך בתקופה הקרובה.

לחצו כאן - לצפייה בדוח המבקר לשנת 2018



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד