מדיניות לשטחים ציבוריים פתוחים

01/03/2021 י"ז אדר תשפ"א

ביום רביעי 3.2.21, אישרה מועצת העיר פה אחד את מסמך המדיניות באשר לפלישת תושבים לשטחים ציבוריים פתוחים (שצ"פים) ועשיית שימוש אישי בהם. מסמך המדיניות, הקובע קווים מנחים ברורים, מטפל בתופעה מורכבת ורגישה זו.

המלצות המדיניות, שאושרו כאמור ע"י המועצה, ניתנו על ידי חברי ועדה מיוחדת שהוקמה לשם כך בהחלטת המועצה בהמשך לדו"ח מבקר העירייה משנת 2019 שעסק בנושא הפלישות לשטחים ציבוריים. בוועדה חברים סגן ומ"מ רה"ע שלמה פסי, סגן רה"ע מויש לוי, חברי המועצה ברוך בוחניק ושמעון גואטה, מבקר העירייה אריק משיח והגורמים המקצועיים בעירייה.

הוועדה הדגישה את האחריות שיש על חברי המועצה לשמור על השטחים הציבוריים לטובת הציבור על כן, מסמך המדיניות קובע כי יש למפות ולסווג פלישות אלו מבחינת הטיפול בהן.

פלישות על דרך אש שמקיפה את העיר, אשר מונעות מעבר רכבי כיבוי והביטחון בצורה חופשית, פלישות על תשתיות עירוניות כמו למשל – ביוב, מים וחשמל, אשר מונעות אפשרות לתחזוקה ותפעול של התשתיות, פלישות בשטח מגונן על ידי העירייה ופלישות בשטח המהווה מעבר רגלי או ממונע על ידי התושבים, הן פלישות אשר דורשות פינוי מיידי של הפולשים.

המסמך מפרט את התנאים לפינוי זה, בין היתר, החזרת המצב לקדמותו ועוד שורת תנאים שמפורטים במסמך המלא אשר מפורסם כאן באתר – לחצו על הקישור.

יוצאות דופן הן פלישות הנמצאות על שטחי בור, אשר אינם מתוחזקים על ידי העירייה ואינם מהווים דרך מעבר לתושבים ואינם משמשים כדרכים לרכבי ביטחון ומעבר תשתיות. במקרים אלה ההמלצה היא להמשיך בנוהל הקיים מזה שנים המאפשר לתושב לחתום על מסמך התחייבות מול העירייה. במסמך מפורטים התחייבויותיו וחובותיו של התושב כלפי העירייה בעת שימוש בקרקע.

סוגיה נוספת וחשובה במדיניות, קובעת כי יש לוודא פיקוח אפקטיבי ועקבי על שטחים אלו, תוך הקפדה על אכיפה שוויונית לכולם.

עם אישורו של מסמך המדיניות, יוצא לדרך צוות המורכב מגורמי המקצוע בעירייה, שיבצע מיפוי מדויק של הנכסים וסיווגם, ביצוע הליכים הנדרשים לצורך פינוי פלישות ופיקוח שוטף על פעילות זו. הצוות גם ידון במקרים חריגים המצדיקים התאמה קלה להנחיות שנקבעו.

מודיעין מכבים רעותמודיעין מכבים רעות


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד