כל הנתונים על העיר

04/03/2021 כ' אדר תשפ"א

מודיעין מכבים רעות מתקדמת בצעדי ענק לכיוון עיר גדולה המונה יותר מ-100 אלף תושבים. יש האומרים שיתכן וזה יקרה כבר בשנה הנוכחית, ומה שבטוח שזה יקרה עם אכלוסה של שכונת מורשת, בשנת 2022.

הגידול הדמוגרפי של העיר מצריך הקמת בסיס נתונים שיאפשר לעירייה להבין לעומק את המגמות, הצרכים והתכנון הנדרש ברמה האסטרטגית בתחומים השונים בשביל להמשיך להיות עיר מובילה עם איכות חיים גבוהה.

היחידה לתכנון אסטרטגי ומחקר בעירייה בניהולה של ד"ר אופיר לנג, עמלה בחודשים האחרונים על הכנת שנתון הסטטיסטי, שכולל ניתוח המצב הקיים ונתונים המשקפים את אופייה של העיר, יחד עם תחזיות עתידיות במדדים שונים. המידע כולל מאפיינים פיזיים ואנושיים של העיר בכללותה ובפילוח השכונות כגון מספר תושבים, מאזן הגירה, ריבוי טבעי, נתוני בינוי, דיור, מסחר ותעסוקה, חינוך והשכלה, מאפיינים כלכליים, עבודה ורווחה, מרכזי פעילות, שטחים ירוקים ועוד.

בסיס הנתונים בשנתון נאסף והוצלב מתוך סקרים עירוניים, הלשכה לסטטיסטיקה, משרד הפנים, ביטוח לאומי, שירות התעסוקה ומשרדי הממשלה השונים. על פי הנתונים, מונה כיום אוכלוסיית העיר 97,017 תושבים. גידול של 1.6% בשנת 2020 לעומת 2019.

תוחלת החיים בעיר היא הגבוהה ביותר בארץ בשיעור של 86.3, לצד מגמת ירידה עקבית בשיעור הריבוי הטבעי. בפילוח הגילאים, ניתן לראות בבירור כי מודיעין מכבים רעות היא עיר צעירה, עם אחוז גבוה של ילדים מגיל לידה ועד 19 בהשוואה לממוצע הארצי בארץ, כאשר 92% אחוז מצעירי העיר מסיימים בגרות בהצלחה בפער ענק לעומת השיעור הארצי שעומד על 70% בלבד.

בסה"כ בעיר יש 25,825 בתי אב עם ממוצע נפשות של 3.7 למשק בית במעמד סוציואקונומי גבוה-9. נתונים נוספים חביבים באשר לאופי משקי הבית מגלים כי ישנם 7,470 בעלי כלבים בעיר וממוצע הפסולת ליום לנפש עומד על 1.3 ק"ג. בהיבט של שירותים חברתיים ניתן לראות כי בשנה האחרונה חלה עלייה מסוימת במספר בתי האב המטופלים באגף. 34% מהם עקב בעיות הנובעות מזיקנה ו-32% עקב מוגבלויות שונות.

בתחום התכנון והבנייה מדובר ללא ספק בעיר המתוכננת ביותר בישראל. שטח העיר 55,000 דונם מחציתו ירוק. בשנת 2020 ניתן לראות קפיצה משמעותית, במתן היתרי בנייה ובתוספת יחידות דיור, זאת על אף תקופת הקורונה המאתגרת. בעיר, 1,792,086 מ"ר שטחים שלא למגורים מתוכם 362,673 מ"ר ברוטו שטחים עסקיים באיזורי התעסוקה, 20,586 מ"ר שטחי מסחר בהיתר במרכז העיר החדש ו-1,543,135 מ"ר ברוטו שטחי תעשייה ולוגיסטיקה בעיר. עוד מגלים הנתונים כי בעיר 50 ק"מ תשתית שבילי אופניים, נתון אשר מציב את העיר במקום השני בארץ לאחר תל אביב-יפו.

נתונים מעניינים הם ללא ספק פרופיל השכונות, אשר מפלח את 14 השכונות לפי גילאים, מגדר, ריבוי טבעי, צריכת מים, פסולת, ממוצע רכבים למשפחה, עולים חדשים, סוג פניות ציבור לעירייה ועוד. על פי נתונים אלו, הגיל הממוצע בעיר עומד על 32.7, כאשר השכונות בהן בגיל הממוצע הצעיר ביותר הן השכונות החדשות – ציפורים ונופים. בשכונות הוותיקות ביותר רעות ומכבים, ישנו נתון מפתיע בהשוואה לנתונים העירוניים והארציים, המראה כי בשכונות אלו ישנם יותר גברים מנשים – 51% גברים לעומת 49% נשים.

השנתון נחתם בתחזיות מעניינות בנוגע לעתיד העיר מבחינה דמוגרפית, גילאים, מסחר ותעסוקה. ניתוח צפי שימושים בשטחים, בהתבסס על מימוש תכנית המתאר, מצביע על גידול משמעותי במשרדים, עסקים ולמעלה מ-122,500 מועסקים בעיר. נתון זה משתלב עם הגידול הצפוי במספר התושבים בעיר, שמצביע על חציית המאה אלף תושבים לאורך השנתיים הקרובות וגידול של כ-7000 יח"ד בעשור הקרוב. לפי התחזית, העיר צפויה להתבגר בהתאמה לפילוח הגילאים במדינה.

ראש העיר, חיים ביבס: "מאגר הנתונים שהקמנו משקף את ההווה ולא פחות חשוב מכך, את העתיד אליו נהיה ערוכים בכל ההיבטים העוטפים את איכות החיים בעיר. אין ספק, כי השנתון שנעשה בהובלת חבר המועצה ומחזיק תיק האסטרטגיה, ברוך בוחניק, מציג נתונים מעניינים על עירנו ומלמד יותר מכל על עיר איכותית, מרכזית, מתקדמת ומובילה שקצב התפתחותה מהיר. זאת לצד מגמות שאנו מזהים ובונים להן את המענים הטובים ביותר לשנים הבאות. השנתון מפורסם באתר העירייה בשקיפות מלאה לתושבים, השותפים החשובים של העירייה ומאפשר לכל אחד ואחת לקבל ידע נרחב אודות העיר בה הוא גר".

מחזיק תיק האסטרטגיה, ברוך בוחניק: "השנתון שיצרנו עבורכם ביחידה האסטרטגית הוא גם כלי קריטי להבנת המציאות העירונית, ויסייע לנו לקבל החלטות ענייניות, עכשוויות ועתידיות על בסיס נתוני אמת לטובת הצלחת העיר ותושביה".

לחצו כאן לצפייה בשנתון הסטטיסטי

כל הנתונים על העיר


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד