סקר עירוני למוכנות לשעת חירום

26/04/2021 י"ד אייר תשפ"א

עיריית מודיעין מכבים רעות בשיתוף פעולה עם פיקוד העורף, מתחילה היום, יום שני את שבוע חירום עירוני, שצפוי לכלול פעילות בנושא מוכנות האוכלוסייה למצבי קיצון כמו רעידות אדמה, מתקפת טילים, מזג אוויר קיצוני, הפסקת חשמל ממושכת, התפשטות שריפה וכיוצא בזה.

על מנת להתאים את תכני הפעילות לתושבים במסגרת שבוע חירום עירוני, היחידה לתכנון אסטרטגי ומחקר בשיתוף פעולה עם אגף הביטחון ושירותי חירום בעיריית מודיעין מכבים רעות, ערכו סקר משולב לבחינת מצב הערכות והחוסן של תושבי העיר בשעת חירום עליו הגיבו כ-3,000 תושבים.

מן הסקר עולים נתונים מעודדים ביחס לערים אחרות, לפיהם לרשות 95% מן התושבים יש ממ"ד או מקלט, למעט במכבים ורעות עם שיעור נמוך יותר. כמו כן, רוב גדול מהתושבים מחזיק בידע חיוני כיצד להתמודד בעת התפשטות אפידמיה, דבר שלמדנו על בשרנו בשנה החולפת, וכן כיצד לפעול במקרה של התרעה על מתקפת טילים.

יחד עם זאת, מחצית מהתושבים שענו על הסקר אינם יודעים כיצד להתמודד במקרי רעידות אדמה, הפסקת חשמל ממושכת ואירועים ביטחוניים, לרבות בני גיל 21-13 שהצביעו כי אינם יודעים כיצד לתפקד במקרי חירום שכאלה. נתון נוסף חשוב מלמד כי רוב התושבים זקוקים לריענון הדרכות באשר למתן עזרה ראשונה. יש לציין כי אגף ביטחון וחירום מציע לתושבים הדרכות שכאלה ללא עלות בימים שבשגרה ואין ספק, כי משבר הקורונה קטע זאת.

באשר להיערכות התושבים למקרי חירום, נראה כי כרבע מהתושבים ערכו פעולות הכנה כמו למשל, שיחות עם בני הבית כיצד לנהוג בעת אזעקה, הכנת המרחב המוגן ועוד. בנוסף, מרבית התושבים מצויידים בבתים בפנסי תאורת חירום, אינטרנט או רדיו, תרופות וציוד עזרה ראשונה. יחד עם זאת, רוב התושבים לא מחזיקים במזון ומים לשעת חירום, סוללות גיבוי לניידים או מטענים.

ומה בדבר החוסן הקהילתי? מן הסקר עולה באופן מוחלט כי התושבים חשים ביטחון במקום מגוריהם ויש להם אמון בקהילה שתדע להתגייס בזמן אמת במצבי חירום. כ-16% מהתושבים אף לוקחים כבר חלק בארגוני התנדבות שונים, שמהווים תשתית ארגונית למצבי חירום. במקביל, בעקבות הסקר הצטרפו עשרות תושבים למערך ההתנדבות בחירום העירוני, וניכר כי המעורבות הקהילתית בעיר גבוהה. באשר לאמון ברשויות, נראה כי בדומה לסקר שנערך על משבר הקורונה, התושבים מביעים אמון רב ברשות המקומית שזוכה ל-85.4% שתדע לתפקד בשעת חירום. בנוסף התושבים מביעים אמון גבוה בפיקוד העורף – 90.4% מהתושבים ציינו כי הם סומכים על פיקוד העורף והצבא, אך פחות סומכים על תפקודם של משרדי הממשלה בעת חירום.

ד"ר אופיר לנג, מנהל היחידה לתכנון אסטרטגי ומחקר הבהיר כי ניתוח נתוני הסקר נערך על בסיס ההשתתפות אנונימית של התושבים. שמם של התושבים אינו מוזן לשום מערכת ולא יעשה כל שימוש בתשובות, מעבר למטרות מחקריות בלבד, במטרה לספק את הנתונים למקבלי ההחלטות לצורך למידת הנתונים ותרגומם הלכה למעשה.

חיים ביבס, ראש העיר: "אחד מן הדברים החשובים ביותר בצליחת אירוע חירום הוא תחושת החוסן, ומן הסקר עולה באופן ברור כי התושבים חשים חוסן קהילתי חזק, רוצים להיות מעורבים חברתית ומביעים אמון בתפקודה של העירייה. מתוך הנתונים אנו למדים גם על הדברים אותם יש להעמיק ולדייק בהכנת התושבים שלנו למצבי חירום שונים. אנו בהחלט נרחיב את הפעילות וההסברה היכן שנדרש בהובלת אגף הביטחון והחירום שלנו ופיקוד העורף ואני מזמין את התושבים לקחת חלק פעיל בשבוע החירום העירוני."

חבר המועצה, ברוך בוחניק, מחזיק האסטרטגיה: "עוד סקר מבית היוצר של היחידה האסטרטגית בנושא חירום מוכיח שוב ושוב את המשמעות של שיתוף ציבור כאשר כ3,000 תושבים הגיבו לסקר בתוך ימים מועטים. נמשיך לפעול בשותפות עם הציבור לטובת עיר איכותית יותר."

שבוע החירום העירוני בהובלת אגף ביטחון ושירותי חירום יחד עם פיקוד העורף יערך בין התאריכים – 26-28.4.2021. בשבוע זה יתקיימו פעילויות מגוונות שיכללו בין היתר הרצאות בנושא מוכנות לשעת חירום של אלוף פיקוד העורף, הפנינג של כוחות החירום וההצלה בעיר (מותנה באישור בהתאם למגבלות משרד הבריאות), תצוגות תכלית של מערכי העירייה בחירום והכרת אמצעים, משחק "המירוץ למליון" והכרת נקודות מידע ניידות בשכונות בחירום, ועוד.

לכל הפעילויות היכנסו ללוח האירועים

העיר מודיעין מכבים רעותהעיר מודיעין מכבים רעות


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד