שדרוג גבעת התיתורה

28/04/2021 ט"ז אייר תשפ"א

החלו עבודות השימור בסמל של גבעת התיתורה במודיעין מכבים רעות: רשות העתיקות, בשיתוף עם עיריית מודיעין מכבים רעות, החלה השבוע לבצע עבודות שימור והסדרה, שבסופן המגדל הצלבני – השריד המרשים ביותר בגבעה המתויירת, יונגש לציבור.

במקביל, עם סיום החורף ושוך הקורונה, מתחדשות בגבעה החפירות הארכיאולוגיות-קהילתיות, שמזמינות את תושבי העיר מכל הגילאים, לגעת בעבר ולחשוף את ההיסטוריה של עירם.

גבעת התיתורה היא אתר ארכיאולוגי ייחודי ומרתק בתחומי העיר מודיעין מכבים רעות. בחפירות ארכיאולוגיות שהתקיימו בגבעה בעבר, התגלו בה עדויות לחיים החל בתקופה הכלקוליתית (לפני כ-6,000 שנה) ועד לעת החדשה.

הגבעה ממוקמת במיקום אסטרטגי - על הדרך הראשית שעלתה ממישור החוף לירושלים, והיא מוקפת בעמקים פוריים ששימשו לחקלאות, וכלכלו את תושבי הגבעה לאורך הדורות.

המגדל הצלבני, שניצב בראש הגבעה, נבנה במאה ה-12 לספירה, מעל לשרידים של מצודה מרשימה מהתקופה הרומית (המאות ה-3'–ה-4' לספירה). המגדל בעל איכות בנייה יוצאת דופן, ומיקומו האסטרטגי הקנה לו חשיבות בהגנה על מערך הדרכים בסביבה.

"מצבו ההנדסי של המגדל הצלבני מנע עד היום את הכניסה אליו", מספר האדריכל אלדד גרינפלד ממנהל השימור ברשות העתיקות. "במסגרת השימור, נחשוף את שרידי המגדל המוסתרים ע"י צמחייה, נשלים אבנים חסרות ונציב תמיכות, אשר יעניקו למבנה חוזק הנדסי ויבטיחו את בטיחות המטיילים. העבודות יסדירו את הגישה למבנה, ובסופו של תהליך, יוכלו המבקרים לעלות לתצפית נהדרת מהמגדל."

חיים ביבס, ראש העיר מודיעין מכבים רעות: "גבעת התיתורה מהווה אחד מנכסיה היקרים מפז של עירנו ובעלת משמעויות רבות – היסטוריות וסביבתיות. עבודות השדרוג החשובות שבוצעו בה והנגישו את סיפורה לכלל הציבור, יבוצעו עתה גם בעבודות שימור והנגשה במגדל הצלבני, בשורה משמחת ומשמעותית לחובבי הטיולים וההיסטוריה. אני מזמין את התושבים לבוא ולקחת חלק בחוויית החפירות ולהיות חלק מהפרויקט החשוב".

רשות העתיקות, בשיתוף עיריית מודיעין מכבים רעות, מנהלת בגבעת התיתורה בעיר חפירה ארכיאולוגית חינוכית וקהילתית. הפרויקט, המתקיים זו השנה החמישית, מאפשר לתושבי העיר ולתלמידי בתי הספר לחשוף את המורשת התרבותית של העיר שלהם באופן ישיר ובלתי אמצעי. הפרויקט החינוכי מקדם חיזוק זהות ותחושת שייכות, תחושת מסוגלות ועבודת צוות, כבוד לערכי המורשת, כבוד לטבע ולסביבה באופן חווייתי.

שמעון גואטה, מחזיק תיק שימור אתרים בעירייה: "גבעת התיתורה מהווה אתר מורשת חשוב ומרתק עבור תושבים ומבקרים בעיר. אני מקווה כי גם השנה, נוכל יחדיו להתפעל מגילויים ארכיאולוגיים מרהיבים חדשים שיחשפו עוד על ההיסטוריה המרתקת בארצנו. אני שמח לקראת חידוש החפירות הקהילתיות בגבעת התיתורה ובמצודה ע"י תלמידי העיר ותושביה. הפרויקט המקסים הזה לא רק הניב ממצאים ארכיאולוגיים חשובים, אלא גם סיפק תרומה חינוכית והנאה לילדי העיר ולמתנדבים הרבים שעבדו במקום. גבעת התיתורה היא נכס של העיר וכך נשמור עליה".

הפרויקט פעיל בחודשים אפריל-יוני, 2021, בימים א'-ה', בשעות הבוקר. להרשמה, להתנדבות, לקבלת מידע נוסף לחצו כאן או כתבו למייל rshallev@gmail.com

חפירות קהילתיות בתיתורה. צילום: ורד בוסידןחפירות קהילתיות בתיתורה. צילום: ורד בוסידן


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד