פיילוט לשיפור התחבורה הציבורית

13/10/2021 ז' חשון תשפ"ב

לראשונה יפעיל משרד התחבורה פרויקט מדידה ומחקר של פעילות התחבורה הציבורית, במודיעין מכבים רעות. הפרויקט, שיתחיל בתחילת שנת 2022, יבחן באמצעות חברה, שתיבחר על ידי משרד התחבורה, את השימוש של תושבי העיר בקווי התחבורה הציבורית הקיימים כפי שיעלה מניתוח דפוסי הנסיעה ובהתאם לכך יבוצע תכנון מחדש של מסלולי התחבורה הציבורית בעיר, כך שתתאים יותר לצרכים של משתמשי התחבורה הציבורית בעיר, אליה וממנה.

למעשה, מדובר בהרחבה של פיילוט שהתחיל בשנה האחרונה בערים אחרות כאשר הפעם הפרויקט יבוצע בשיתוף העירייה, שנבחרה לקחת חלק במיזם לאחר פניית ראש העיר, חיים ביבס, לשרת התחבורה, מירב מיכאלי ולמנכ"לית המשרד, מיכל פרנק.

מהלך זה נועד ללמוד את אופי השימוש בתח"צ בעיר ובהתאם לנתונים שיופקו עשוי להביא לשיפור משמעותי באיכות חייהם של משתמשי התחבורה הציבורית בעיר ולעודד תושבים נוספים להשתמש בה.

הדבר ייעשה באמצעות ניתוח דפוסי הנסיעה של התושבים במטרה לבצע תכנון מיטבי של מסלולי הקווים השונים הקיימים והעתידיים. הבדיקה תיעשה בעזרת שני אמצעים: 1. מדידה, תכנון ולקיחת נתונים ממערכות GPS. 2. נתונים של אפליקציות תחבורה שיוכלו לספר על הרגלי הנסיעה של המשתמשים ועל הביקושים וזמני ההמתנה לתחבורה. כך שבסופו של דבר, יגובשו המלצות באשר לתכנון יעיל וחכם יותר של התחבורה הציבורית לרווחת התושבים.

נתונים אלו ינותחו על ידי אגף תכנון ומדידה במשרד התחבורה בשיתוף פעולה עם אגף תכנון אסטרטגי ומחקר בעירייה, ויהוו חלק ממאגרי הנתונים של מרכז החדשנות בהתאם למודל "עיר חכמה".

המידע אשר ייאסף יוכל להעניק כלים תכנוניים נוספים להתאמת שירותי התחבורה הציבורית בהתאם לצרכים האמיתיים של התושבים על פי העולה מן המגמות, הביקושים והשימושים בתחבורה הציבורית בפועל.

כזכור, העירייה פיתחה באמצעות אגף מחשוב וטכנולוגיות מידע בשיתוף עם מינהל השרות, אפליקציה עירונית שבה ממופים הקווים, התחנות והמסלולים בזמן אמת, תוך אפשרות לפניית תושבים למוקד העירוני.

בנוסף, בתקופה הקרובה צפויה העירייה, בשיתוף עם משרד התחבורה להקים מספר תחנות חכמות, הקמת מוקד תחבורה וטיפול בהן מול משרד התחבורה. בהקשר זה הפיילוט ישאף לשנות את תמונת המצב הקיימת העולה גם מנתוני האפליקציה והפניות למוקד.

חיים ביבס, ראש העיר: "אני מברך על ההחלטה לצרף את עירנו לפיילוט החשוב של משרד התחבורה. הפיילוט יכול להוות game changer למצב התחבורה הציבורית בעיר, במיוחד לאור העובדה שעירנו תגדל בקרוב משמעותית ועלינו לספק לתושבים תחבורה ציבורית מצוינת ולעודד אותם להשתמש בה כחלק מאיכות החיים הגבוהה. הנתונים והצרכים של התושבים ייבחנו, ובעזרת שיתוף הפעולה עם משרד התחבורה נפעל לשנות ולשפר באופן ניכר את המצב הקיים."

שלמה פסי, סגן ומ"מ ראש העיר מחזיק תיק התחבורה: "כשהעיר מודיעין נבנתה, התחבורה הציבורית באה אחריה והתוצאה הנוכחית לא מספיק טובה. הפיילוט שיבוצע יאפשר לנו ללמוד את צרכי התושבים ולתכנן את קווי התחבורה באופן שישרת בצורה מיטבית את התושבים, שיחסוך זמן יקר ויאפשר לתזמן את הזמנים שלהם בנוחות וביעילות לרמת השירות שמצופה בשנת 2022."

העיר מודיעין מכבים רעותהעיר מודיעין מכבים רעות


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד