חגיגת למידה חדשנית בעידנים

07/05/2015 י"ח אייר תשע"ה

בבית ספר "עידנים" נערך בשבוע האחרון פרויקט חקר בית ספרי ייחודי בו חקרו תלמידי עידנים את החיבור בין העיר מודיעין מכבים רעות למורשת ותרבות ישראל. במסגרת שבוע החקר בחרה כל שכבה נושא, נפגשה עם בעלי תפקידים מהעירייה, ביצעה מחקר ועשתה פרויקט אותו הציגו התלמידים בתערוכה בית ספרית.

בבית ספר עידנים שואפים להתחדשות ונתינת מענה אמיתי, משמעותי וחינוכי לתלמידים ולצוות המלמד בו. בשנה הנוכחית עבר הצוות כולו השתלמות וליווי מטעם "המכון לחינוך דמוקרטי" בו נחשפו לשיטות לימוד חדשניות, מודלים חינוכיים ופדגוגיות המותאמות למאה ה-21.

בתהליך עמוק וארוך תכנן הצוות החינוכי "שבוע למידה אחר" על-פי מודל ה PBL – למידה מבוססת פרויקטים. סוג למידה שכזה מתחיל מבחירת נושא והצבת "שאלה פורייה" והיכולת להעז, לחלום ולתכנן פרויקט. הפרויקט הוא זה שמכתיב את הלמידה ולכן הלמידה לאורך השבוע האחרון הייתה למידה רלוונטית ומשמעותית, בה נלמדו ותורגלו ידע, מיומנויות שונות והרגלים חשובים לחיים. למידה מסוג זה מפתחת לומד עצמאי והיא מתאפיינת בחקר, למידה בקבוצות, תהליכים דיאלוגים ושיפור כתוצאה ממשוב מקדם.

שאלת הרחבה לנושא אותו חקרו תלמידי עידנים היתה – "מי את מודיעין"? כל שכבה בחרה תת-נושא וחשבה על פרויקט משמעותי עליו עבדו התלמידים. בין הנושאים: גיאוגרפיה של העיר, מפגעים סביבתיים, שמות רחובות, מקומות אהובים, תרבות הפנאי בעיר ועוד.


פרויקט חקר העיר בעידנים 161

במשך השבוע כל תלמידי בית הספר למדו באופן שונה והשתמשו בכלים הטכנולוגיים רבים ובהם מחשבים, אייפדים ואייפונים, לצרכי החקר. המערכת כולה הותאמה לצרכי לימוד והכנת הפרויקטים, לסיורים ולמפגשים עם המומחים.

לצורך ביצוע החקר נפגשו התלמידים עם מנהל אגף שפ"ע, חיים בלאיש, בנושא מפגעים בטיחותיים בעיר, עם המשנה למנכ"ל העירייה, מיכל ענבר פרפרי, בנושא תכנון שכונת הפרחים, עם האחראית על תרבות הדיור ויו"ר ועד עובדים, זיוה אסא, הם נפגשו בנושא מודיעין מאז ועד היום. עם מהנדס העירייה, צחי כץ, הם שוחחו על תכנון והקמת העיר ועם מנהל אגף תרבות ואירועים, אלון שמידט עסקו תלמידי עידנים בנושא תרבות הפנאי בעיר.

שיאו של שבוע החקר נערך ביום שישי האחרון בתערוכה בית ספרית בה הוצגו עבודות התלמידים בפני ראש העיר, חיים ביבס, ראש מינהל החינוך, בתיה שוכן אורבוך וקהילת בית הספר. התערוכה השתרעה לכל אורך בית הספר, כאשר בכל מבואה התרכזה שכבה שהציגה את הפרויקט אותו הכינו התלמידים. ביבס שעבר בכל המצגות הביע את הערכתו ושמע מאורבוך-שוכן כי הפרויקט שקיים כיום גם בעוד מספר בתי ספר בעיר ובעתיד להפעיל את התכנית בכלל בתי הספר בעיר.



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד