"שבוע העליות" בבתי הספר היסודיים

20/11/2016 י"ט חשון תשע"ז

בשבוע שעבר צוין שבוע העליות, במסגרתו קיימו בתי הספר היסודיים פעילויות העוסקות במרכיביה השונים של העלייה. במסגרת יישום המלצותיה של ועדת ביטון הוחלט כי בכל שנה, בשבוע שבו קוראים את פרשת "לך לך", תעסוק מערכת החינוך בכל העליות אשר הגיעו ומגיעות לישראל.

בית ספר "נתיב זבולון", בניהולה של ד"ר ויויאן חפיף-דיגמי, בית ספר הקולט בשנים האחרונות עולים רבים מארצות כמו צרפת וארצות הברית, מחויב לאתגר הקליטה ומאמין כי קהילה שמכבדת את עצמה מחויבת להכיר את שורשיה, וכי ההיחשפות להיסטוריה האישית תורמת בקליטת עולים נוספים. בשל כך, ייחד בית הספר את שבוע הלימודים לנושא העלייה מהתפוצות השונות, תוך שיתוף כלל קהילת בית הספר.

התלמידים ובני משפחותיהם הכינו מוצגים הקשורים לעלייה לישראל וכן שיעורי האמנות הוקדשו גם הם לנושא. התוצאה הייתה יצירות יפות שאוגדו לתערוכה, שהציגה סיפורי עלייה מגוונים. כמו כן, לאורך השבוע עסקו השיעורים במקצועות השונים בנושאים הקשורים לעלייה, תוך שימוש באמצעי לימוד מגוונים כמו סיפורת, ספרי זיכרון, שירים ועוד.

התלמידים נחשפו לסיפורים אישיים רבים מפי מורים, כמו אביטל וחנה, וממבקרים אחרים כמו חיה מאירי, סבתו של אחד התלמידים שעלתה מצ'כיה, ציונה שרוני שעלתה מתימן, ושליח הסוכנות היהודית בעבר, אילן פרידמן, אשר היום הוא משמש כמנהל ב"סוכנות" במסלול שליחי תנועת נוער. במהלך השבוע קהילת בית הספר אף הוזמנה להרצאה מפי המנהלת, הרצאה שעסקה בנושא העלייה מקוצ'ין שבהודו בשנת 1954.

גם בית ספר "היובל" ציין את שבוע, אשר נפתח בסיפורי עלייה של אנשים מקהילת בית הספר, כך שתלמידי כל השכבות, מילדי הגן ועד לכיתות ו', זכו למפגשים ייחודיים עם הורים, סבים, סבתות ומורים, שהתנדבו לספר את סיפור עלייתם ארצה. בסיום מפגשים מרגשים אלה, הוענקה לכל אחד מן המרצים תעודת הוקרה. מנהלת בית הספר, רונית רביזדה, הביעה את תודתה למשפחות העולים בשם כל בית הספר, ואמרה כי: "אני מעריכה את המשפחות שבחרו לעלות לארץ למרות הקשיים, וזאת משום שהעלייה חיונית לקיומנו, ותרומתה לעם היושב בציון ולמדינת ישראל רבה מאין כמוה."

העולים החדשים של 'שבטי ישראל' בתמונה קבוצתיתהעולים החדשים של 'שבטי ישראל' בתמונה קבוצתית

בנוסף, במהלך השבוע למדו התלמידים על נושא העליות בלמידה אינטגרטיבית, ששילבה את מקצועות הלימוד השונים, ובסיומה הפיקו התלמידים תוצרים שונים כמו מפות המתארות את העליות הכיתתית, תערוכת ציורים בעקבות שירי עלייה, עיצוב דמויות טיפוסיות של עולים מארצות שונות ועוד. בבית ספר "היובל" מאמינים כי שמפעל העלייה הוביל לבניית החברה הישראלית המגוונת ורבת התרבויות, והוא אחד מהמאפיינים המייחדים את עם ישראל ואת מדינת ישראל.

גם תלמידי בית ספר "שיבולים", בניהולה של מירב משולם, ציינו את שבוע העליות, ובמסגרתו הגיעו לכיתות עולים שסיפרו את סיפור עלייתם, בהם אמא אורית שעלייתה מרוסיה כללה קשיים וסבא אהרון שעלה מאיראן. התלמידים אף זכו לטעום קצת ממאכלי ארצות המוצא של העולים.

בבית הספר "שבטי ישראל" בו כשלושים אחוז מהתלמידים הינם עולים חדשים, עברו הוריהם של תלמידים עולים חדשים בכיתות וסיפרו את סיפורי עלייתם ארצה. השבוע נחתם בטקס חגיגי שבסיומו נערכה התמונה הקבוצתית של 500 תלמידי בית הספר בה החזיק כל תלמיד את דגל מדינת מוצאו.



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד