"מעוז המכבים" הוסמך לבית ספר ירוק

08/01/2017 י' טבת תשע"ז

בתום תהליך ארוך, הוסמך בשבוע שעבר בית ספר "מעוז המכבים", שבניהולה של יהל לוטן, לבית ספר ירוק. בבית ספר ירוק זהו בית ספר שמקיים חינוך סביבתי משמעותי תוך התבססות על למידה על הסביבה, יישום אורח חיים מקיים וקיום פעילויות במטרה לשנות את התודעה ואת התנהגות הקהילה ביחס לסביבה.

את תהליך הפיכת בתי הספר לירוקים מקדמים המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך. "מעוז המכבים" מאמין כי יש לדעת מדע, לחוות את הטבע, לחיות בריא, לשמור על העולם ולאהוב את הארץ.

תהליך ההסמכה הרשמי החל לפני כשנה, בשיתוף עם היחידה הסביבתית של אגף שפ"ע. בית ספר "מעוז המכבים" מעודד מזה שנים ארוכות ניהול שגרת חיים המקדמת בריאות באופן קבוע בחיי היומיום. בבית הספר מאמצים את גישת "נוף ילדות" כערך ייחודי ומכונן, לפיה בתקופת הילדות מעצב הילד את דמותו.

"מעוז המכבים" חרט על דגלו את נושא הקיימות וצמצום טביעת הרגל האקולוגית, ורואה חשיבות רבה ביצירת המחויבות של התלמידים לשמור על הסביבה, למען דור זה ולמען הדורות הבאים. מתוך גישה זו לומדים התלמידים על הקשר בין תזונה לבריאות ומבינים את החשיבות שבקיום פעילות ספורטיבית, תוך הקפדה על סביבה נקייה והיגיינה אישית ועל תזונה מאוזנת, מגוונת ומותאמת.

הסמכת "מעוז המכבים" לבית ספר ירוק הינה תוצר של הערכים שהוא מקדם לאורך השנים ושל הפעילויות וימי השיא הרבים שמתקיימים במהלך שנת הלימודים. בין שאר הפעילויות הרבות שנעשות בבית הספר ניתן למנות את הקמת גן שבעת המינים אימוץ גבעת הברושים, כאשר תלמידי מעוז המכבים התחייבו לשמור על המקום, לטפח אותו וללמוד עליו במטרה להטמיע אותו כאתר מוגן כחלק מהטבע העירוני בעיר מודיעין מכבים רעות.

'מעוז המכבים' הוסמך לבית ספר ירוק-פעילות בית ספרית'מעוז המכבים' הוסמך לבית ספר ירוק-פעילות בית ספרית

בנוסף, בבית הספר תלויים לוחות ירוקים המכילים מידע אקטואלי ומידע על חשיבות צריכה נבונה. כמו כן ברחבי בית הספר קיימים מרחבים ירוקים כמו מרחב מיון פסולת, מרחב אמנות המיחזור ומרחב "המייקרים", בו נעשה שימוש חוזר בקרטונים.

כמו כן, בית הספר מקיים אורח חיים מקיים, שבא לידי ביטוי בחסכון בנייר, בצריכת מים ובצריכת חשמל, ופועלת ועדת מדע, טבע וסביבה, אשר מקיימת מספר פעילויות לאורך השנה במטרה להרחיב את המודעות לנושא וליצור לתלמידים חוויות חיוביות סביב נושאים סביבתיים. גם מורי בית הספר עברו השתלמויות בנושא חינוך לקיימות, במטרה להעביר תכנים רלוונטיים לתלמידים.

היחידה הסביבתית שבאגף שפ"ע תמשיך לפעול בכדי שבתי ספר וגנים נוספים בעיר יהפכו לירוקים, כחלק מהמאמץ להטמעת עקרונות הקיימות בקרב קהילת תושבי העיר. באגף שפ"ע מאמינים כי מוסדות החינוך מהווים עוגן מרכזי של החינוך הסביבתי, שמשמעו הקניית הרגלים לאורח חיים מקיים.

חברת המועצה ומחזיקת תיק איכות הסביבה, ורד גל בחרי: "אני מברכת את "מעוז המכבים" על קבלת הסמכה של "בית ספר ירוק" מטעם המשרד להגנת הסביבה. התהליך הסטנדרטי בכל הסמכה הוא שקודם מגדירים את הדרישות להסמכה ורק אז בתי הספר נדרשים להתחיל לבצע פעולות העונות עליהן. במקרה הזה התהליך היה הפוך: מנהלת בית הספר והצוות החינוכי בנו תכניות לימוד ופעילויות שונות להעברת המסרים לחיבור ושמירה על הטבע ולאורח חיים מקיים, ורק אז גילו כי הדרישות להסמכה דומות. כמובן שמנקודה זו ועד לוועדה לקבלת ההסמכה הדרך הייתה טבעית. התרגשתי ללוות את צוות בית הספר, ואת התלמידים המובילים בוועדת טבע וסביבה, כשהציגו בפני חברי הוועדה את פעילויות בית הספר. אני מודה למנהלת, יהל לוטן, לצוות החינוכי, להורים הפעילים התומכים וכמובן, להכי חשובים, תלמידי בית הספר היקרים. תודות גם ליחידה הסביבתית שבאגף שפ"ע ולמינהל החינוך, אשר ליוו את בית הספר. כולי תקווה לראות בתי ספר נוספים אשר נכנסים לתהליך של בית ספר מקיים."

מנהלת "מעוז המכבים", יהל לוטן: "ההסמכה הרשמית שקיבלנו מטעם המשרד להגנת הסביבה מהווה גושפנקא לעבודה הרבה שעשינו בתחום אורח החיים הבריא והמקיים בשנים האחרונות. נמשיך למלא את מחויבותו לנושא, ואנו מתחייבים כי מכאן נצעד לשלב הבא, שהוא הסמכת בית הספר כ'ירוק מתמיד'."



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד