באורט מנציחים עיירות יהודיות

22/01/2017 כ"ד טבת תשע"ז

במסגרת פרויקט ייחודי שפועל בתיכון אורט עירוני ד', כותבים תלמידי כיתות י' ערכים באנציקלופדיה השיתופית הרב לשונית – "ויקיפדיה" על עיירות יהודיות בפולין, שהושמדו בתקופת השואה. במסגרת כתיבת הערכים נעשה תהליך חקר, בו לומדים התלמידים על עיירות בהן חיה בעבר קהילה יהודית מפוארת, שחותמה נשאר כמורשת לדורות הבאים.

בבית הספר הבינו כי "כולם" משתמשים ב"ויקיפדיה" באופן יומיומי, אך לא כולם יודעים כיצד עובד האתר מאחורי הקלעים. התהליך נעשה כחלק מתוכנית הלימודים בבית הספר, בתחומי הלשון וההיסטוריה. לתלמידים מתאפשרת למידה משמעותית מעט שונה, במסגרת הערכה חלופית, ומלבד התרומה לחברה שיש בכתיבת ערכים אלו, הם מפתחים את כישורי הכתיבה, איתור מקורות המידע, חקר, הבעה בכתב ולמידת עמיתים.

בתחילת התהליך התחלקו התלמידים לקבוצות, כאשר כל קבוצה בחרה עיירה אחרת מתוך רשימה שניתנה להם, של ערכים שטרם נכתבו באתר. בשיעורים קיבלו התלמידים הדרכה כיצד יש לכתוב ערך וכיצד הוא צריך להיות בנוי, מהפתיחה ועד לסיום. בהמשך השנה ייחשפו גם לסדנת עריכה, אותה יעבירו נציגים מטעם "ויקיפדיה". בשיעורים עובדים התלמידים רבות על הערכים, ובתום התהליך עתידים הערכים להתפרסם באתר.

תלמידי אורט עירוני ד'. צילום: אודליה כהןתלמידי אורט עירוני ד'. צילום: אודליה כהן

מחנכת באורט עירוני ד' ומורה ללשון, אודליה כהן: "בקיץ האחרון עברתי השתלמות בנושא. אמנם היו לי חששות לפני תחילת התהליך, אך מרגע שהצגתי את הנושא בפני התלמידים, וראיתי את ההתלהבות בעיניהם, החששות התפוגגו. כחלק מהתהליך התלמידים חיפשו מקורות מידע מהימנים, מיזגו מידע ותוך כדי הכתיבה אף עסקו בנושאים לשוניים ותחביריים. אני גאה בתלמידיי ושמחה לקחת חלק בפרויקט חשוב שכזה, למען לא תשכח ההיסטוריה של העם היהודי."

מורה להיסטוריה באורט עירוני ד', גליה אדיב: "פרויקט כתיבת הערכים הינו כלי נוסף לשימור מידע היסטורי שבמרוצת הזמן הולך ונעלם. שימור המידע מסייע במניעת אבדן ההיסטוריה ושמירת מורשת העם, אשר בעבר הייתה עוברת מפה לאוזן, מסב לאב ומשם לבן ולנכד וחוזר חלילה. הקניית ידע ושמירה על ההיסטוריה הינה נדבך משמעותי בהווייתו של כל מורה, ואני גאה לקחת חלק בפרויקט זה ושמחה לראות שהתלמידים שנוטלים בפרויקט חלק מעמיקים את ידיעותיהם ונוצרים חלק ממורשת עמם. אני מאמינה כי חקר זה יחשוף את התלמידים לערכים המובילים של עמינו, ערכים המהווים נכסי צאן ברזל במורשתו המפוארת של עם ישראל."



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד