זריקת עידוד

04/02/2018 י"ט שבט תשע"ח

ימי חיסונים בבתי הספר היסודיים, הם ימים לחוצים ולעיתים אפילו טראומטיים. הלחץ והחרדה מקיפים את כל מי שלוקח בהם חלק – החל מהילדים, דרך הצוות החינוכי שמנסה לשמור על שגרה ככל הניתן ועד לצוות הרפואי שאמור לבצע את תפקידו ביעילות ובמסגרת הזמן המוקצב.

בפועל, "יום החיסונים" מתחיל כבר מרגע ההודעה הרשמית על החיסון, כשבוע לפני התאריך ומסתיים בסוף יום הלימודים המדובר כשכל פרק הזמן לפני ואחרי מוקדש לחוויה ולעיבוד שלה, שמתבטא בד"כ בתיאור חוויות שאינן חיוביות.

פרויקט זריקת עידוד, פרויקט ראשון מסוגו בארץ, התחיל כפיילוט במודיעין מכבים רעות בשנה שעברה והתרחב השנה לכלל כיתות א' ברחבי בתי הספר בעיר. הפרויקט מופעל ע"י "קבוצת הליצנים הקהילתית" של מחלקת הנוער והצעירים בשיתוף פעולה עם אגף החינוך העירוני ושירותי בריאות לתלמיד במשרד הבריאות. מדובר בקבוצה המונה כ-30 נערים ונערות בכיתות י'-י"ב תלמידי תיכונים בעיר.

קבוצת הליצנים הקהילתייםקבוצת הליצנים הקהילתיים

במסגרת תכנית ההכשרות לחברי הקבוצה הם עוברים סדנא להכרת יסודות הליצנות הרפואית על מנת לסייע ברגישות ומקצועיות להתמודד עם החרדות שעולות אצל הילדים אך יחד עם זאת לאפשר את ההתנהלות המקצועית בשטח. תמיכת הליצנים הרפואיים מסייעת בשמירה על מסגרת בית ספרית שגרתית ככל האפשר בימי החיסונים והפגת חרדות וחששות בקרב הילדים (וההורים) המאפשרת לצוותים הרפואיים לחסן במהירות וביעילות.

הליצנים הלוקחים חלק בפרויקט הגיעו לכיתות א' לבושים בבגדים רגילים אך מעוררים גיחוך, הם אינם מאופרים ולמעשה סימן ההיכר הבולט שלהם הוא האף האדום. בכל יום חיסונים (שנמשך בממוצע 2-3 שעות) הם מגיעים בזוגות או שלשות לבתי הספר, מכירים את הצוות החינוכי והצוות הרפואי ומתחילים את יום הלימודים בכיתה, עוד לפני שמתחילים החיסונים עצמם. עם תחילת החיסונים הם מסייעים לילדים להתמודד עם קבלת החיסונים – ללא התערבות של צוותי החינוך או ההורים. פעולותיהם מתבססות על הקשבה, נועם וצחוק, ללא כפייה וללא הפרעה למהלך יום הלימודים בבית הספר, תוך שימוש באביזרים פשוטים כגון בועות סבון, בובות כפפה ומדבקות ובטכניקות של אמפתיה, הדהוד והסחות דעת.

בנוסף למיזם "זריקת עידוד", פועלת קבוצת הליצנים הרפואיים מדי שבוע ועורכת ימי הולדת לילדים ממשפחות מעוטות יכולת, בעלי צרכים מיוחדים וכאלה שמסיבות כאלה ואחרות אין באפשרותם לחגוג יום הולדת. בנוסף, הם לוקחים חלק באירועים עירוניים מרכזיים – העדלאידע, הפנינגים עירוניים ועוד. הקשר שבין בני נוער לילדים צעירים הוא משמעותי מאוד וייחודי.



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד