קידום בנות בלימודי מתמטיקה

16/12/2019 י"ח כסלו תש"פ

עירוני ג' (002)

בית הספר עירוני ג' ע"ש מוטה גור יפתח קבוצת לימודים ייעודית לבנות המעוניינות ללמוד מתימטיקה ברמת 5 יחידות לימוד, זאת לצד הכיתות ההטרוגניות שיפעלו כסדרן.

תכנית ייחודית זו, הפועלת גם בערים אחרות בישראל, מקורה במחקרים רבים המלמדים אותנו שאין הבדלים קוגניטיביים בין בנים ובין בנות בנוגע ליכולות קוגניטיביות בתחומי דעת כגון: מתמטיקה, מדעים, טכנולוגיה והנדסה.

יחד עם זאת, נתונים מציגים תופעה שבה פחות בנות לומדות תחומים אלו ורבות מהמתחילות פורשות בשלב כלשהו בדרך. אחת הטענות הקשורה לפער התחומים הללו בין בנות לבין בנים, היא כי הפער מושפע מסגנון הלמידה השונה של שני המינים (כמובן בהתייחס לרוב ותמיד יש גם יוצאות מהכלל ויוצאים מן הכלל).

סגנון הלמידה השונה מתבטא בין היתר בכך שמרבית הבנות פחות אוהבות לימוד בדרך של הרצאה, ומעדיפות דיון בקבוצות קטנות והעמקה ברעיונות. כמו כן מרבית הבנות אינן מגיבות בצורה זהה לבנים בכל הקשור לתחרותיות בכיתות או בקבוצות הלימוד.

טענה נוספת (ויש עוד) שעולה ממחקר שנעשה בתחום היא כי מקצוע המתמטיקה נחשב למקצוע שההצלחה בו מושפעת לא מעט מתחושת מסוגלות ומתחושת אמון ביחס למידת היכולת להצליח, אמונות ותפיסות עליהם גדלים הבנים והבנות.

מחקרה של אייזיקוביץ'-עודי מראה שלמידה של בנות בקבוצה הומוגנית מבחינה מגדרית מאפשרת לבנות להביא את עצמן לידי ביטוי באופן שתואם את סגנון הלמידה שלהן ובכך נוצר שוויון הזדמנויות המאפשר הצלחה והתמדה גבוהים יותר מאשר בקבוצות הטרוגניות מבחינה מגדרית.

מהמחקרים בנושא מסתבר שהלמידה בקבוצה מגדרית בתחומי המתמטיקה או בכאלו המבוססים על חשיבה לוגית מתמטית ממקסמת את הישגי הבנות.

לא בכדי נפתחו בשנים האחרונות קבוצות למידה ייעודיות לבנות בתחומים אחרים המבוססים על חשיבה מתמטית כגון: מהנדסות העתיד, מדעניות העתיד והסייבר גירלז'. תכניות אלה זוכות להצלחה רבה הן בהישגים אליהם הגיעו משתתפות התכנית והן משביעות רצונן מהתכנית.

בשנה"ל הנוכחית עירוני ג' הוא ביה"ס הראשון בעיר שבחר להרים את הכפפה ופותח קבוצת לימוד ייעודית לבנות במתמטיקה ברמת 5 יח"ל. באופן הזה יתאפשר לבנות לממש את יכולותיהן בתחום זה יותר מאשר בקבוצה הטרוגנית בה יש יתרון בהצלחה לבנים.



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד