לוחות תקשורת – מידע וטיפים

22/11/2022 כ"ח חשון תשפ"ג

מהם לוחות תקשורת?

- הלוחות שלפניכם מכילים מילים ומבעים ספציפיים לפארק בו אתם נמצאים. אלו אמירות אשר בדרך כלל שומעים בשיחות רגילות המתנהלות בפארק.

- לוחות אלו מהווים דרך נוספת בה ניתן לתקשר - באמצעות הצבעה על סמלים חזותיים. שימוש בלוחות אלו מהווה תמיכה וסיוע נוסף לשיח המבוסס על דיבור.

- הלוחות גם מעניקים הזדמנות למידה עבור אנשים שאינם מכירים אותם. בנוסף, הם מגבירים מודעות אודות תקשורת המבוססת על סמלים, ועל צרכים תקשורתיים שונים של ילדים ומבוגרים.

- התקנת לוחות אלו בפארקים מראה את החשיבות וההכרה גם בצורת תקשורת זו.


למי הם מיועדים?

- הלוחות מיועדים לילדים ומבוגרים אשר אינם מסוגלים לתקשר באופן יעיל באמצעות דיבור. המשתמשים יכולים להיות ילדים ובוגרים בעלי צרכים מיוחדים, פעוטות שטרם רכשו דיבור או אפילו אנשים אשר אינם דוברים את השפה המקומית.

- הלוחות יכולים להיות בשימוש של כל אדם הנמצא בפארק- תוך כדי משחק, שיחה או בכל צורה אחרת המזמנת תקשורת .

איך להשתמש בהם?

- הרעיון הוא שהמשתמש בלוח יכול להצביע על סמלים כתחליף או תמיכה לדיבור. כך ניתן לשאול, לבקש, לשתף או לכוון לפעולה מסוימת.

- כדאי לשלב דיבור תוך כדי הצבעה על סמל, אם הדבר אפשרי.

- אם ניתן להפיק דיבור, הסמלים יכולים לתמוך במבעים אותם ניתן לומר בפארק ולהוות מעין 'תפריט'. להלן דוגמאות אותם ניתן להביע על-ידי הצבעה על סמלים:

"אני רוצה לשחק בכדור" ,
"כיף לי בנדנדה"
"חם לי, אני רוצה לשתות".

- שותף התקשורת, כגון חבר או בן משפחה, יכול להשתמש בסמלים בכדי לענות באותו עניין, או בכדי להתחיל מבע חדש.

- גם שותף התקשורת (חבר / בן משפחה) צריך לשלב דיבור במקביל להצבעה על הסמל במידת האפשר. השימוש בסמלים עוזר להעביר את המסר בצורה ברורה יותר כתוספת לדיבור.

- אם המשתמש בלוח לא יכול להצביע בצורה עצמאית על הסמלים ניתן לסייע לו בדרכים הבאות:

  • הצבעה על הסמלים וקריאה בקול עד שמתקבל סימן לכך שזו המילה הרצויה (הנהון, מצמוץ, הפקת קול וכו'). בשלב זה כדאי לוודא על-ידי שאלה שזו אכן המילה אליה המשתמש התכוון.

  • אחרי שנבחרה מילה, כדאי לשאול האם יש עוד משהו שברצונו לומר או שדי במילה שנבחרה. אחרת, עלול להתקבל רק חצי מהמסר…

  • במידת האפשר, ניתן לזרז את הבחירה על-ידי הצבעה על טור מסויים ולשאול האם המילה אותה רוצים להביע נמצאת בטור זה.

  • צילום תמונה של לוח התקשורת על גבי טאבלט או מכשיר דומה עשויה לסייע. בכך ניתן 'לקחת' את הלוח אל מרחבי הפארק ולעשות בו שימוש מיידי ליד המתקנים השונים.

  • מומלץ גם להדפיס לוח זה טרם ההגעה לפארק, ולעשות בו שימוש כאשר מגיעים אליו.

  • אם ישנו אייפד או מחשב תקשורת בו הילד / מבוגר משתמש - כדאי להוסיף חלק מהמילים הרלוונטיות לפארק בתוכנה הייעודית. כך ניתן לשוחח על חוויות הפארק לפני ואחרי הביקור בו- לשתף איך היה, או לספר מה ייעשה כשנגיע לפארק.

    טיפים נוספים:

    - תיזמו את השימוש בלוח בעצמכם בכדי להתחיל שיחה. בכך מסייעים למשתמש ללמוד את משמעות המילים, וכיצד ניתן להביע מגוון מבעים באמצעותן. תנו לילד דוגמאות שימחישו ויחדדו את צורת תקשורת זו.

    - אין צורך להשתמש בלוח אם אתם כבר יודעים מה הילד/מבוגר מתכוון לומר. הלוח אמור לשפר ולהנגיש את התקשורת, ולא לגרום להצבעה על מה שאתם כבר יודעים.

    - עודדו ילדים נוספים להשתמש בלוח התקשורת עם ילדכם. אין דבר יותר טבעי מלראות תקשורת בין ילדים. בנוסף, ילדים נוטים 'להעתיק' מסרים אחד מהשני ובכך הם מעשירים את שפתם. מלבד זאת, נעים להכיר שותפים נוספים אשר משתמשים בלוח, היוצרים תחושת שייכות.

    - יתרון נוסף טמון בכך שילדים הינם 'ממציאי שפה', ולרוב מביאים רעיונות חדשים ומעניינים לשיחה. הם מביאים גם דוגמאות לפעילות מהנה או משחק משותף.

    - אם ילדכם רק בשלבים ראשוניים של שימוש בלוח תקשורת, הראו לו רק סמל אחד או שניים בכל מבע, ואל תציפו אותו עם מסר ארוך ומורכב. לאט ובהדרגה חשפו אותו ליתר המילים המצויות בלוח, והאריכו את המשפט.

    לדוגמא:
    בחירה במילה "מגלשה" עבור משתמש מתחיל. בחירה במילים "אני רוצה לעלות למגלשה בסולם" עם משתמש מנוסה יותר.

    זכרו!

    תקשורת אינה מסתכמת רק בהבעת בקשות או רצונות, אותם הרבה פעמים ניתן להביע על ידי הצבעה או הליכה למקום מסוים. הלוח מאפשר ומעניק הזדמנות להגיד מסרים נוספים כגון שיתוף חוויה או רגש.


    מבוסס על הכתבה כאן בקישור:

    תורגם מאנגלית ע"י בעז גנץ - קלינאי תקשורת.




פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד