נגישות ללקויי ראייה

22/09/2020 ד' תשרי תשפ"א

הושלמה ההנגשה של השדרה במרכז העיר ברחוב דם המכבים, עבור אנשים עם עיוורון או לקות ראייה. ההנגשה המתקדמת היא הודות למערכת Step-Hear להכוונה קולית להתמצאות במרחב, מבית "מהלב", המרכז הישראלי לנגישות.

המערכת מורכבת מ"שלטים-קוליים" שהותקנו לאורך מסלול ההליכה במע"ר שאורכו כ- 900 מטרים, בעזרתם מתקבלת הכוונה קולית המותאמת לצרכים של אנשים עם לקות ראייה או עיוורון.
השלטים הקוליים מופעלים על ידי אפליקציה חינמית ונגישה של Step-Hear . כאשר משתמש באפליקציה מתקרב עם הטלפון הנייד לשלט-הקולי, הרמקול של יחידת הבסיס מתחיל לפעול, כך שיש למשתמש נקודת ציון מדויקת, וכן מתקבלות הנחיות כיצד להגיע לנקודות עניין שונות.

המשתמש יכול לבחור האם לקבל את ההנחיות הקוליות באמצעות האפליקציה בטלפון או באמצעות השלט-הקולי. משתמשים לקויי ראייה ללא סמארטפון יכולים להפעיל את השלט-הקולי באמצעות שלט-רחוק ייעודי הניתן במסגרת סל השיקום למחזיקי תעודת עיוור.

ההתקנה במע"ר היא 'התקנה מוסתרת' של השלטים-הקוליים, בתוך שלטי ההכוונה המעוצבים בצורת משולשים שלאורך השדרה, כך שלא נוצרת כל הפרעה בצד התכנוני-אסטטי של הסביבה.

עם ההתקנה המע"ר, נוצר רצף של נגישות עבור אנשים עם לקויות ראייה, החל מבניין העירייה, דרך השדרה במרכז העיר ובמרחק קצר משם מרכז התחבורה של מודיעין, הכולל את התחנה המרכזית, רכבת ישראל והמעלית הנגישה לפארק ענבה. כמו כן, בסמוך לתחנה המרכזית סניפי בנקים מונגשים.

לאחרונה גם נוספה לאפליקציה של Step-Hear אפשרות לקבלת מידע נגיש לגבי תחנות אוטובוס שבסביבת המשתמש, ומידע על הקווים המגיעים לכל תחנה וזמני ההגעה שלהם.
מערכת Step-Hear הינה טכנולוגיה ישראלית, המורכבת במפעל תעסוקתי לאנשים עם מוגבלות ומאפשרת נגישות לאנשים עם מגבלת ראייה בכל רחבי העולם. המטרה הינה לאפשר ללקויי ראייה ועיוורים להתנייד באופן עצמאי במרחב הציבורי. בהמשך יורחב הפרויקט לאתרים נוספים בעיר.

פרויקט ההנגשה נעשה ביוזמת עמותת פעול"ה (פותחים עיניים ולב לצרכי העיוורים) – שמרכז הפעילות שלה נמצא במבנה תחנת הרכבת "מודיעין מרכז" ופועלת לטובת אנשים עם עיוורון בכל רחבי הארץ.

אלי שרוני, מנכ"ל פעול"ה, בירך על ההנגשה לציבור לקויי הראייה והעיוורים, לאחר ההתקנה לפני מספר חודשים של המערכת בכיכר התחבורה וכעת על ההרחבה של המידע במרכז העיר על ידי החברה הכלכלית לפיתוח ובשיתוף עם ועדת הנגישות בעיר. אלי שרוני ציין כי הוא מקווה שהמערכת תותקן באתרים נוספים בעיר לטובת ההנגשה לאנשים עם מוגבלויות.

מערכת הנגשה ללקויי ראייה במערמערכת הנגשה ללקויי ראייה במער


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד