התמונה החינוכית לשנת תשע''ח

16/12/2019 י"ח כסלו תש"פ

משרד החינוך פרסם השבוע את נתוני התמונה החינוכית לשנת תשע"ח, המכילה נתונים המציגים את העשייה החינוכית והערכית הנעשית בבתי הספר לצד הישגים לימודיים. על פי הנתונים ניכר כי מערכת החינוך העירונית, נמצאת גבוה מעל הממוצע הארצי.

בכיתה י"ב נכון לשנת תשע"ח למדו 1,829 תלמידים ו-5,472 תלמידים בכיתות י'-י"ב. נתון זה מציב את מודיעין מכבים רעות כעיר המובילה בקרב הערים הבינוניות הגדולות להן יש יותר מ- 1,600 תלמידים עם 90% זכאות לבגרות (הממוצע הארצי עומד על 69.9% בלבד).

מדובר בירידה קלה לעומת שנה שעברה, שבה הנתון היה 91.9%, ובהקשר זה יש לשים לב לשני הישגים מרשימים בהם יש עלייה, המשפיעים ישירות על כך.

23,337 תלמידים מתגוררים ברשות ו-23,233 תלמידים לומדים במערכת העירונית. הדבר מעיד יותר מכל על בחירה במערכת העירונית כמערכת איכותית וטובה וההישגים המרשימים אליה היא מגיעה, הם בזכות ההשקעה בתלמידים עם אחוז גבוה ביותר של התמדה (תלמידים המתחילים ונשארים בבתי ספר בעיר ולא עוברים החוצה ממנה) העומד על 93.2% כאשר הממוצע הארצי עומד על 79.7%.

כמו כן, תלמידי החינוך המיוחד המשולבים במערכת החינוך הרגילה הם 6.6% (כולל ילדים מיישובי הסביבה). לצורך השוואה, בערים בעלות מעמד סוציואקונומי זהה, בהרצליה מספר התלמידים המשולבים בחינוך הרגיל עומד 3.6% ובגבעתיים עומד על 2.9% בלבד והממוצע הארצי עומד על 4.7%.

בנוסף, מספר התלמידים המשולבים במערכת החינוך העירונית בחינוך הרגיל עלה במערכת העירונית בשנת תשע"ח, 6.6% לעומת 6.1% בשנת תשע"ז. יש להדגיש כי לנתון זה מתווספים בוגרי בתי הספר לחינוך מיוחד פסיפס וגוונים.

בית ספר בעיר. תמונה להמחשהבית ספר בעיר. תמונה להמחשה

הישג חשוב נוסף של המערכת העירונית אליו יש להתייחס בניתוח אחוז הזכאות לבגרות הוא ההצלחה בהורדת מספר התלמידים הנושרים מבתי הספר שעומד על אחוז אפסי - 0.3% לעומת הנתון הארצי שעומד על 1.2%, דבר שמוכיח את מוטו מערכת החינוך העירונית "לא מוותרת לאף תלמיד/ה ולא מוותרת על אף תלמיד/ה". בשנת תשע"ז על פי התמונה החינוכית, עמד אחוז הנשירה במודיעין מכבים רעות על 0.4%.

בנתוני הבגרות המצטיינת ממוקמת מודיעין מכבים רעות גבוה מעל הממוצע עם 17.7% זכאות לבגרות מצטיינת, לעומת הממוצע הארצי שעומד על 8.2% בלבד. בהקשר זה ישנו גם גידול באחוז הזכאות לבגרות מצטיינת במערכת העירונית לעומת שנת תשע"ז, שבה היו 17.3%.

נתון מרשים נוסף הוא העלייה באחוז התלמידים בחינוך הטכנולוגי, שעומד על 34.5%, לעומת שנת תשע"ז שבה היו 33.8%. נתון זה גבוה בהרבה מעל הממוצע הארצי, ולצורך השוואה, בגבעתיים, בעלת אותו מעמד סוציו אקונומי 8, רק 18.4% לומדים חינוך טכנולוגי-מדעי. הישג זה הינו הודות להשקעת המשאבים הרבה במערכת העירונית במקצועות "העתיד" היוקרתיים ואין ספק, כי השקעה זו פותחת דלתות רבות עבור התלמידים בהמשך דרכם הצבאית או האקדמית.

גם במספר התלמידים שעשו בגרות 4 ו-5 יחידות מתמטיקה, אחד המקצועות המאתגרים שמינהל החינוך העירוני שם לו למטרה לקדם ולעודד בקרב התלמידים, ישנו הישג משמעותי לעומת שנים קודמות והוא עומד על קרוב ל-50%. לצורך השוואה, בשנים קודמות, היו פחות מ-40%.

בהקשר זה חשוב לציין, שישנה עלייה מרשימה לעומת ערים אחרות בעלות אותו מעמד סוציואקונומי, בבגרות במתמטיקה 4 יחידות. במודיעין מכבים רעות 24.3% לעומת גבעתיים למשל, שם 23.7%. במתמטיקה 5 יחידות ישנה עלייה מרשימה עם 25.1% לעומת 22.5% בשנת תשע"ח, נתון זה גבוה באופן מרשים מהממוצע הארצי שעומד על 15.5% בלבד. באנגלית 5 יחידות ישנה ירידה קלה באחוז הניגשים בשנת הלימודים תשע"ח והוא עומד על 68.7% לעומת שנת הלימודים התשע"ז שבה היו 72%.

באקלים החינוכי לשנת תשע"ז, שותפות ההורים בבתי הספר הינה גבוהה באופן מרשים ועומדת על 82% לעומת הממוצע הארצי שעומד על 76%. אירועי האלימות עומדים על 6% בלבד . התמונה החינוכית מציגה גם הישגים ערכיים, התנדבות ותרומה לקהילה וגיוס משמעותי לצה"ל ולשירות לאומי, כשכמעט 100% מבוגרי מערכת החינוך מתגייסים לשירות צבאי ושירות לאומי (נתונים אלה אינם כוללים את בני הנוער המתנדבים בשנה שלאחר סיום לימודיהם בשנת שירות).

חיים ביבס, ראש העיר: "התמונה החינוכית מציגה את פירות ההשקעה שלנו במערכת החינוך העירונית וההישגים הם מרשימים וגבוהים בהרבה מעל הממוצע הארצי בכל הפרמטרים."

"בהקשר זה חשוב לי להדגיש כי החינוך המיוחד אותו אנו מטפחים ומשקיעים בו משאבים רבים, הוא ללא ספק, אחד ממקורות הגאווה שלנו אשר מייחדים אותנו כעיר סובלנית ומכילה, שאינה מוותרת על אף תלמיד/ה ומעניקה לכולם שוויון הזדמנויות לחברה איתנה וטובה יותר. זאת לצד חינוך מצוין, מתקדם ובלתי מתפשר עבור התלמידים ובכלל זה, גם חינוך לא פחות חשוב לערכים ומעורבות חברתית, שאנו נמצאים בהם בצמרת. "

"אנו נמשיך בשנים הקרובות לעבוד קשה על מנת לשמור על ההישגים היפים ואף לשאוף לשפר אותם יחד עם צוותי החינוך המסורים והנפלאים, מינהל החינוך המקצועי והפיקוח. אני מודה גם להורים האכפתיים והמשקיעים, השותפים שלנו לדרך, למען דור העתיד המצוין שגדל פה בעיר."

סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, מויש לוי: "ככל שהעיר צומחת וגדלה, האתגר בשמירה על המערכת החינוך איכותית ומובילה הופכת לקשה יותר. לכן אני מאוד שמח על כך שבפרמטרים הכל כך חשובים כמו אקלים חינוכי, השקעה בחינוך המיוחד ושילובו במערכת החינוך הרגילה, לימודי המדע הטכנולוגיה והמתימטיקה אנחנו לא רק שומרים על ההישגים הגדולים אליהם הגענו, אנחנו גם מוסיפים להשתפר. כל הכבוד לצוותים החינוכיים, למינהל החינוך, להורים וכמובן לתלמידים על ההישגים היפים."



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד