צרכנות נבונה ולמען הסביבה

16/12/2019 י"ח כסלו תש"פ

אחרי ההודעה על המעבר לכלים רב פעמיים בצהרוני סחלבים בגני הילדים ובתי הספר, ממשיכה העירייה בצעד ירוק וחינוכי נוסף. לראשונה, בכל כיתות ד' בבתי הספר וכן בגני הילדים בעיר, לומדים על "צרכנות נבונה". הכוונה היא לצרכנות הנובעת משיקולים סביבתיים, המונחלת לתלמידים כבר בגיל הרך, שמעבירים זאת הלאה למעגל המשפחתי ולמעגל החברים.

השיעורים בבתי הספר מועברים על ידי מחלקת איכות ותכנון סביבה באגף שפ"ע, שנכנסים לכיתות ובהדרכה חווייתית בשיתוף התלמידים, מלמדים עקרונות של צרכנות נבונה ונותנים כלים מעשיים לדילמות בין מספר מוצרים.

כך למשל, התבוננות על אריזות המוצרים ובחירה בפתרון האקולוגי יותר. לדוגמה, סבון רחצה אשר מגיע באריזת פלסטיק לעומת סבון רחצה אשר מגיע בקרטון וניתן למחזר. דוגמה נוספת היא חולצות בית הספר שאותן ניתן להעביר הלאה במקום לזרוק.

לפני חג הפסח, צפויה העירייה לעשות יום מרוכז בכלל בתי הספר היסודיים בו ניתן יהיה להחליף חולצות בית ספר שאינן בשימוש מאחד לשני.
נושא נוסף שעוסקים בו שקרוב לליבם של התלמידים הוא ימי הולדת, שם ניתן להם חומר למחשבה שלא להתפתות בימי הולדת למוצרים זולים מפלסטיק, אשר נזרקים מהר מאוד ולהעדיף מתנה איכותית וטובה לשנים רבות.

שיעורי צרכנות נבונה בבתי הספרשיעורי צרכנות נבונה בבתי הספר

עוד במסגרת ההדרכה, מקבלים התלמידים משימות שמגייסות על ידי כך את כל בני הבית. למשל, לא להכניס מוצרים חד פעמיים הביתה ולנהל רשימת קניות חכמה בסופר, הלוקחת בחשבון את השיקולים הסביבתיים.

בהקשר זה, ניתנים לילדים כלים להתבוננות על אופי ההתנהלות הצרכנית בבית, ולבדוק האם יש צורך בהפחתה של מוצרי אוכל אשר נזרקים לפח בשל עודף קנייה.
בגני הילדים, יקבלו בקרוב חוברת "צרכנות נבונה" וכל גננת תעביר את הנושא באופן ידידותי ובהתאם לגילם של הילדים.

הילה בן אליעזר, מחזיקת תיק איכות הסביבה: "הפגיעה במשאבי הטבע סביבנו מתחילה בראש ובראשונה בתרבות הצריכה בעידן של שפע. בעידן שבו קניות הפכו לסוג של בילוי, אנו מבקשים להנחיל לילדינו את העיקרון של רכישה כמענה לצורך.

אנו מאמינים שבאמצעות לימוד חווייתי, תוך שילוב דוגמאות ליישום פרקטי בחיי היומיום, הילדים שלנו יוכלו ליישם בחייהם ואף להנחיל במשפחתם את עקרונות הצרכנות הסביבתית, אשר לוקחת בחשבון את ההשפעות הסביבתיות של הצריכה שלנו."



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד