היערכות לשנת הלימודים

19/08/2020 כ"ט אב תש"פ

אחד מן האתגרים המורכבים במשבר הקורונה הוא ללא ספק, הפעלת מערכת החינוך העירונית. בישיבת המועצה שנערכה ב-5.8.20 הציגה ראש מינהל חינוך, בתיה שוכן-אורבוך את ההיערכות לקראת שנת הלימודים תשפ"א.

המשבר שפרץ אל תוך חיינו בחודש מרץ, דרש ממנהל החינוך בעירייה וממנהלי בתי הספר בעיר, מציאת פתרונות מהירים להנחיות המשתנות תדיר שכללו הפסקת לימודים בגנים ובבתי הספר. החלטה שגרמה להפעלת מערך למידה מרחוק לראשונה באופן נרחב בעיר, שדרש היערכות וארגון הלמידה בהתאם.

בהקשר הזה היווה המשבר אולי גם הזדמנות גדולה, להתנסות בלמידה מרחוק המהווה חלק מהחזון העירוני לשילוב מיומנויות למידה והוראה טכנולוגיות התואמות את העידן המודרני. ככל שהמשבר נמשך, כך מתפתחות ומשתכללות שיטות הלמידה מרחוק, ובולטת החשיבה היצירתית והייחודית בכל בית ספר. מערך זה ימשיך כמובן גם בשנת הלימודים הקרובה, בשילוב עם למידה פיזית בבתי הספר.

אתגר נוסף שהוצב בפני מנהל החינוך הוא זיהוי החולים במערכת והכנסה לבידוד של תלמידים וצוותים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. לאורך המשבר, עומלת העירייה במרץ רב בתשאול ובסיוע יומיומי לתושבים, אשר זוהו כחיוביים לקורונה, כאשר מנהל החינוך מנהלי בתי הספר והגננות מתעדכנים בזמן אמת ובהתאם מעדכנים את הקהילה ומנחים אותה בתיאום עם משרד הבריאות.

מערך יעיל ומהיר זה, מאפשר קטיעה של שרשרת הדבקה אפשרית באם נמצא ילד או איש צוות מאומת, על ידי סגירה (חלקית או מלאה) של המוסד החינוכי הספציפי, כמשנה זהירות. דבר זה בלט במיוחד בתקופת הקיץ בחודשי יולי-אוגוסט, בשת"פ בין עמותת סחלבים למינהל החינוך, כאשר נסגרו לאלתר כיתות וגנים אשר נמצאו בהם תלמידים או אנשי צוות חיוביים לנגיף.

מעבר למשבר הקורונה, יצר מינהל החינוך לראשונה, שיטת רישום משופרת למוסדות החינוך, על פי עקרון הבחירה המבוקרת. כך, שניתן היה לתעדף שלוש בחירות בין בתי ספר או מתחם גני חובה בין אם בשכונת המגורים או במרחב העירוני . כלומר, נפתחו ברישום כלל בתי הספר בעיר לבחירת ההורים. זאת כמובן על פי מודל בחירה מבוקרת ומנגנון וויסות מותאם למכסות שהוגדרו מראש לכל מסגרת בהתאם לנתונים הדמוגרפיים ויצירת איזון.

על פי נתוני מינהל החינוך, בשנת הלימודים תשפ"א ילמדו במערכת החינוך של העיר 27,302 תלמידים מגן ועד י"ב. בגנים, יהיו 3,804 ילדים, בבתיה"ס היסודיים יהיו 11,125 ו- 12,373 תלמידים בבתי הספר העל יסודיים. מגמת הקיטון הדמוגרפי ממשיכה בהשוואה לשנה קודמת שבה היו 27,431 תלמידים. כמו כן, יפתחו השנה 152 גני ילדים, לעומת 158 גנים שפעלו בשנה החולפת. יש לציין, כי לצד סגירות גנים בשל הקיטון הדמוגרפי, ייפתחו השנה מוסדות חינוך חדשים – בשכונת נופים המתאכלסת, ייפתחו שני בתי ספר יסודיים חדשים: בית הספר הממלכתי "חופים", אשר יכיל שתי כיתות בשכבה א' וכיתה בשכבות ב' – ה'. מבנה בית הספר חופים כבר נמצא לקראת סיום בנייתו והוא יארח גם את בית הספר הממ"ד יסודי, "נוף הרים".

בהקשר של בינוי מוסדות חינוך, מלבד מוסדות החינוך אשר נפתחים בשכונת "נופים", יפתח מבנה האומנויות למוסיקה ומחול בתיכון עירוני א', שבנייתו הסתיימה, אולם הספורט בבית הספר "חופים" ייפתח יחד עם פתיחת בית הספר. אולם הספורט המונגש של עירוני ה' ע"ש יצחק נבון, נמצא בתהליכי בנייה מתקדמים.

מבנה בית הספר היסודי ממ"ד "נוף הרים" בנופים, גם הוא בשלבי בינוי והוא צפוי להיות מוכן לשנת הלימודים תשפ"ב. עוד ציינה שוכן-אורבוך כי מבנה בית הספר הממלכתי על יסודי, "נופים" נמצא בתהליכי אישור, לבניית 42 כיתות לימוד. עוד הוצגה תכנית מוסדות החינוך של שכונת מורשת הנמצאת בימים אלה בעבודת ולהקמתה. על פי שוכן-אורבוך בשכונת מורשת מתוכננים כ- 35 כיתות גן, שני בתי ספר יסודיים מ"מ, בית ספר יסודי ממ"ד, בית ספר על יסודי חדשני עם 42 כיתות ושני בתי ספר על יסודיים ממ"ד (בנים/בנות).

אז איך צפויה להיות השנה הקרובה? במינהל החינוך בנו תכנית עבודה מקיפה, בהתאם לצפי המתווה שבימים אלה נבדק על ידי משרד החינוך ומשרד הבריאות. שוכן-אורבוך הדגישה כי מאחר ומשרד החינוך טרם פרסם את המתווה הסופי לפתיחת שנה"ל תשפ"א מינהל החינוך החל להיערך לשנה הקרובה על ידי גיבוש תכנית עבודה גמישה ודינאמית בהתאם להנחיות והתפשטות הנגיף.

על פי התכנית נכון לעכשיו, גני הילדים לא יפוצלו ויתקיימו במסגרת הרגילה. כמו כן גני וכיתות החט"צים ילמדו כל אחד בבית נפרד או בכתה נפרדת. עדיין לא ידוע האם ילמדו כל השבוע או ללא יום שישי. תלמידי כיתות א'-ב' לא יפוצלו ויתקיימו לימודים במסגרת הרגילה בבתי הספר, ככל הנראה חמישה ימים בשבוע מראשון עד חמישי בין השעות 8:00 עד 12:45. תלמידי כיתות ג'-ד', יחולקו לקפסולות בנות 18 תלמידים בבתי הספר, וילמדו חמישה ימים בשבוע.

תלמידי כיתות ה'-ו', ילמדו במתווה משולב של למידה מרחוק ולמידה במוסדות החינוך. הלמידה במוסדות החינוך תהיה בקפסולות של עד 18 תלמידים. על פי דרישת משרד החינוך, ילמדו שכבות אלו לפחות יומיים במוסד החינוכי, אך מינהל החינוך יחד עם מנהלי בתי הספר נערך לכמה שיותר ימי לימוד במוסדות החינוך, אשר ייקבעו באופן דיפרנציאלי לכל בית ספר בהתאם לגודלו הפיזי (מספר כיתות הלימוד) לכ"א , אילוצי מערכת השעות והאפשרויות שיש לו.

כיתות ז'-י"ב ילמדו במתווה משולב של לפחות יומיים בבתי הספר והשאר בלמידה מרחוק. טרם נקבע מתווה סופי של משרד החינוך.

בישיבת המועצה, הוסיפה ראש מינהל חינוך, כי תלמידי החינוך המיוחד ילמדו במתכונת הרגילה, ותיבנה תכנית בהתאמה לנוער בסיכון.

עוד הדגישה, שוכן-אורבוך, כי המשמעויות של מתווה מערכת החינוך העירונית, הן התארגנות לתשתית למידה מרחוק שכוללת, בין היתר, רכישת תכני הוראה והדרכה לצוותי החינוך וציוד קצה לתלמידים. מבחינת כוח אדם, תידרש תוספת של כוח אדם להוראה ועוזרי חינוך לכיתות ג'-ד'. כמובן, שכמו שנעשה מאז פרוץ המשבר, יתוגבר מערך הניקיון במוסדות החינוך ויוצבו עמדות חיטוי והיגיינה.

מויש לוי, סגן רה"ע ומחזיק תיק החינוך: "פתיחת שנת הלימודים הקרובה מציבה אתגר עצום בשל משבר הקורונה. הקושי המרכזי, מעבר למציאת פתרונות במסגרת המגבלות הקיימות, הוא בעובדה שהמציאות המשתנה מובילה להגבלות חדשות ולשינויים תכופים. העבודה בתנאי אי ודאות מצריכה מתן פתרונות מידיים וגמישות גדולה. מגיעה הערכה גדולה לכל הצוותים החינוכיים-סייעות, גננות, מורים, מנהלים, אנשי מנהלה וכל הצוותים החינוכיים, שעשו ועושים עבודה מדהימה בתנאים מאוד לא פשוטים. העירייה ממשיכה בהיערכות שלה לפתיחה חלקה של שנת הלימודים ולמתן פתרונות לצרכים שיעלו, ונאחל לכולנו שאכן תהיה זו שנה של בריאות, הצלחה והנאה".

עוד באותו עניין:
איך סיימו אצלנו את בית הספר של החופש הגדול
מה עושים בקייטנת בית ספר פסיפס

הערכות לשנת הלימודים. תמונה המחשההערכות לשנת הלימודים. תמונה המחשה


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד