מצטיינים בפיזיקה

02/06/2021 כ"ב סיון תשפ"א

אחרי הרבה מאוד מתח והתרגשות, זכתה נבחרת הפיזיקה של תיכון עירוני ה' ע"ש יצחק נבון במקום השני בתחרות הבינלאומית "טורניר הכספות", ומקום ראשון מכלל הקבוצות הישראליות

אחרי הרבה מאוד מתח והתרגשות, זכתה נבחרת הפיזיקה של תיכון עירוני ה' ע"ש יצחק נבון במקום השני בתחרות הבינלאומית "טורניר הכספות", ומקום ראשון מכלל הקבוצות הישראליות.

מדובר בתחרות פיזיקה מטעם מכון דוידסון בה השתתפו 45 קבוצות תלמידים מכל רחבי העולם. השנה, בפעם הראשונה, נשלחה קבוצת "אוטובוס הקסמים" מעירוני ה'- מעיין בנימיני, גל טיסונה, שירה צ'יקו, ענת רדזין ועידן שמש משכבת י"ב.

חברי הקבוצה תכננו ובנו את הכספת בכוחות עצמם בחצר הבית של אחד מהם. אחרי שישה חודשים של עבודה קשה, ויומיים אינטנסיביים של טורניר אשר כללו פריצה לכספות אחרות, שיחות עם שופטים ופריצה לכספת שלהם מצד קבוצות אחרות, הגיעה הקבוצה למקום השני היוקרתי.

תהליך הלמידה כלל הרבה עבודת צוות לצד עבודה עצמאית ומחקר על עקרונות פיזיקאליים, תהליך שהיה עתיר בניסוי וטעיה וסיעורי מוחות רבים.

עידן שמש: "אני, עם האהבה הכבר קיימת שלי לפיזיקה, ניסיתי למצוא את העקרונות הכי מורכבים שניתן לחזות בסביבה שאינה מעבדתית. חשבתי על עקרון אי הודאות של אייזנברג ותכונות הגל של האור שבאמת מימשנו בחידה השנייה. היו לנו את הרעיונות המרכזיים לחידות והתחלנו לעבוד".

ענת רדזין: "בהתחלה לא היינו בטוחים אם נרצה להשתתף, אבל הסקרנות גברה על החשש. התחלנו לעבוד על הכספת אונליין - חקרנו תופעות פיזיקליות מגוונות, העלנו רעיונות לחידות וערכנו סיעורי מוחות רבים. לאחר מכן, התחלנו לעבוד על הכספת. לאחר חודשים רבים והרבה ניסוי וטעייה, בהם היינו צריכים לבנות את החידות מהתחלה מספר רב של פעמים, הגענו לכספת שהיינו מרוצים ממנה. הטורניר היה חוויה של פעם בחיים."

חברי הצוות מעידים על עצמם כי התהליך היה משמעותי מאוד עבורם. שרה צ'יקו: "לילות שלמים שהיינו בונים מתכננים וצוחקים ביחד, החוויה הייתה מדהימה. תהליך בניית הכספת היה מסובך, וכלל בתוכו המון ניסוי ותהייה. פירקנו את הכספת כל כך הרבה פעמים כי רצינו שהחידות יעבדו באופן מושלם. ישבנו חודשים על הכספת, ומעבר לכיף ולחוויה הייתה גם למידה. הלמידה הייתה חווייתית והצריכה מאיתנו למידה עצמאית וברגע שאתה לומד משהו לבדך ויוצר חידה פיזיקלית והיא עובדת, זה רגע של אושר, באמת."
גל טיסונה: "טורניר הכספות היה ללא ספק לתחרות הכי מטורפת שהשתתפתי בה! הוא דרש מאתנו לעבוד ימים ולילות בחצר של אחד החברים, לנסות שוב ושוב להגיע לאותן מטרות נחשקות שהצבנו לעצמנו אי שם בתחילת הדרך ולימד אותנו את האופן בו מוטיבציה ואמונה ברעיון יכולות לגרום גם לדברים הכי הזויים להתגשם. אני מרוצה ומלא גאווה מהמקום אליו הגענו תוך שאני מקווה שההשתתפות שלנו תאפשר למחזורים הבאים להיפתח לרעיון, לחלום גבוה ולחוות את התהליך המדהים הזה שנקרא טורניר הכספות."

מעיין בנימיני תיאר את רגע המתח בהמתנה להודעה על הזוכים: "היינו מתוחים והקשבנו לשופטים בקוצר רוח עד שלפתע אנחנו רואים שם הכספת שלנו על המסך תחת הכותרת הגדולה "מקום שני" צעקנו בהתלהבות והודנו לשופטים, למנחים ולבית הספר על כל התמיכה והעזרה לכל אורך הדרך והלכנו לחגוג."



נבחרת התלמידים של עירוני ה'נבחרת התלמידים של עירוני ה'


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד