חמ''ל הקורונה העירוני

16/10/2020 כ"ח תשרי תשפ"א

התפרצות הקורונה בחודש מרץ העמידה את ישראל בפני משבר מסוג חדש. התמודדות מול נגיף לא מוכר ותחלואה שהולכת ומאמירה. התפרצות הקורונה לא פסחה גם על עיריית מודיעין מכבים רעות שאף במשך תקופה מסוימת הייתה אחת הערים עם התחלואה הגבוהה ביותר בישראל.

בחודש אפריל, בשיאו של הגל הראשון של התפרצות הקורונה, החליט ראש העיר, חיים ביבס, כי כדי למגר את הנגיף יש לקיים מעקב מתמיד אחר התקדמות התפרצות הנגיף וזאת על מנת למצוא מהר ככל הניתן את מקורות שרשרת ההתפרצות לגדוע אותן במהרה.

וכך לפני כחצי שנה הוקם חמ"ל הקורונה העירוני, שבראשו עמדה רכזת הבריאות העירונית, מיכל אלימלך. במסגרת פעילות זו יצרה אלימלך קשר ראשוני עם התושבים אשר אבחנו כחיוביים ושמרה איתם על קשר אישי וליוותה אותם עד להחלמתם.

עם התגברות התחלואה הוחלט על הגדלת המשאבים להפעלת החמ"ל וגויסו עובדי עירייה ממחלקות שונות שעקב המצב פחתה פעילותן. מידי יום שוחחו עובדי החמ"ל עם התושבים המאובחנים חיוביים לקורונה וליוו אותם ואת בני משפחותיהם.

הקשר האישי של החמ"ל העירוני עם החולים הביא לכך שבידי העירייה תמונת מידע מלאה אודות הנעשה בעיר ואפשרה לעירייה לקבל החלטות מושכלות על המשך פעילותה.

כיום החמ"ל, הפועל בשיתוף פעולה עם פיקוד העורף, משרד הבריאות ועם קופות החולים בעיר, מונה 14 עובדות אשר עברו ועוברות הכשרה על ידי פיקוד העורף ומוסמכות כמתשאלות קורונה. במסגרת זו העובדות יהיו מוסמכות לערוך חקירות אפידמיולוגיות ולעלות את הנתונים לאתר של משרד הבריאות באופן מידי.

במקביל יצר מנהל אגף המיחשוב של העירייה, מוטי מזרחי, מערכת עירונית מתקדמת ובה מידע מעודכן על מצב התחלואה בעיר. המערכת מרכזת נתונים בזמן אמת על מספר התושבים שנמצאו חיוביים לנגיף וכוללת פילוח לפי שכונות, מוסדות חינוך, מגמות התחלואה ועוד.

כל יום החמ"ל מקבל ממשרד הבריאות נתונים על חולים חדשים בעיר ואודות אנשים הנמצאים בבידוד. נתונים אילו מוזנים ישירות לתוך המערכת של העירייה וכך מוצגת נתונים מדויקים על מצב הקורונה בעיר.

במקביל, עובדות החמ"ל יוצרות קשר ישיר עם משפחות החולים מרגע קבלת ההודעה, שומרות אתן על קשר בכל מהלך הבידוד או האשפוז, ועד האישור על החלמתם. החמ"ל אף דואג לסייע להן ככל האפשר ולתת מענה לכל הצרכים ביחד עם הגורמים העירוניים הרלוונטיים על מנת לוודא שהם מקבלים את התמיכה המרבית בתקופת הבידוד שלהם.

חמל עירוניחמל עירוני


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד