היערכות לשנת הלימודים תשפ''ב

08/07/2021 כ"ח תמוז תשפ"א

ראש מינהל החינוך בעירייה, בתיה שוכן-אורבוך הציגה בישיבת המועצה שהתקיימה ב-3.7, את חזון ונתוני מערכת החינוך העירונית לקראת שנת הלימודים תשפ"ב.

מספר מוסדות החינוך בשנה הקרובה יהיה 81 גני ילדים, 22 בתי ספר יסודיים ושמונה בתי ספר על יסודיים, במוסדות החינוך הממלכתיים. לצדם, 32 גני ילדים, שבעה בתי ספר יסודיים וארבעה על יסודיים במוסדות החינוך הממ"ד. בתחום החינוך המיוחד, יהיו 29 גני ילדים ממלכתיים, שני בתי ספר לחינוך מיוחד (גוונים ופסיפס), עשרה גני חינוך מיוחד ממ"ד.

סה"כ יהיו בעיר 29 בתי ספר יסודיים, 12 בתי ספר על יסודיים ו-152 גני ילדים. נתון שנשאר אותו דבר ביחס לשנת הלימודים הקודמת תשפ"א. ההסבר לכך הוא כי על אף האתגר הדמוגרפי של קיטון במספר התלמידים מדי שנה עימו מתמודד מינהל החינוך, נפתחים גני ילדים חדשים בשכונת נופים לצד סגירתם של מספר גנים בשכונות הוותיקות.

במערכת החינוך תשפ"ב ילמדו 27,079 תלמידים על פי נתוני הרישום בחודש יוני, טרם סיום ועדות אפיון וזכאות. מספר הנמוך בקצת ממספר התלמידים בשנת תשפ"א שעמד על 27,302 מגן ועד י"ב. בגנים ילמדו 2,425 ילדים בחינוך הממלכתי ו-941 בחינוך הממ"ד.

בחינוך היסודי 7,216 תלמידים בממלכתי ו-3,042 בחינוך היסודי הממ"ד. בעל יסודי 8,965 תלמידים בממלכתי ו-2,893 בעל יסודי ממ"ד. סה"כ 18,606 תלמידים בממלכתי ו-6,876 בממ"ד.

על פי הנתונים ניתן לראות בבירור כי הקיטון המשמעותי במספר התלמידים מתבטא בקרב גני הילדים, שם ניכרת מגמת ירידה לאורך השנים באחוז התלמידים שעומד כיום על 13.2% לעומת 13.9% בשנה קודמת, 14.5% לפני שנתיים וכן הלאה. מגמת הירידה מורגשת גם בקרב תלמידי היסודי, שנכון לשנת תשפ"ב מהווים 40% מאחוז התלמידים לעומת שנת תשפ"א בה היוו 40.7% ירידה משמעותית בשנתיים האחרונות לעומת שנת תש"פ בה היו קרוב ל-42%. באופן טבעי, תלמידי השכבות הגבוהות נמצאים במגמת עלייה מתמדת ומהווים 46.7% מאחוז התלמידים. כאשר בשנת תשפ"א עמד הנתון על 45.3% וניתן לראות צמיחה לאורך השנים.

בזכאות לבגרות, נכון לשנת תשע"ט, ממשיכה מערכת החינוך העירונית להוביל בהישגים עם 92.2% זכאות לבגרות, 33.9% למדו חינוך טכנולוגי, קרוב ל-25% מבוגרי כיתות י"ב למדו מתמטיקה חמש יחידות ויותר מ-72% למדו אנגלית חמש יחידות. שני תחומים עליהם שם דגש מינהל החינוך בשנים האחרונות, לעודד ולהגדיל את מספר התלמידים הלומדים חמש יחידות במקצועות אלו ולסייע בתגבור נרחב לתלמידים.

בימים אלה, נמצאים מוסדות החינוך החדשים בשכונת נופים בישורת האחרונה של עבודות הגמר. בית הספר היסודי הממ"ד "נוף הרים", שהתארח בשנה החולפת בביה"ס "חופים" יפתח את שעריו בשנת הלימודים תשפ"ב עם מבנה של 24 כיתות לימוד, חדרי מעבדה, אולם ספורט ועוד. במתחם ביה"ס ייפתחו בשנת הלימודים הקרובה שישה גני ילדים נוספים – ואלו שמותיהם: הרי אדום, הרי אילת, הרי יהודה, הרי ירושלים, מושב עידן ומושב פארן.

עוד בתחום הבינוי, מתחילה הבנייה של הרחבת תיכון מו"ר שתכלול אודיטוריום עם כ- 300 מקומות ישיבה, מעבדות מתקדמות ומרחבי למידה ייחודיים. בבית הספר הממ"ד אבני החושן החלה הבנייה להרחבתו בשטח שהינו שווה ערך לשש כיתות לימוד. מוסדות החינוך של שכונת מורשת נמצאים בשלבי תכנון לבנייתם של 35 כיתות גן ברחבי השכונה, שני בתי ספר יסודיים ממלכתיים האחד עם 18 כיתות לימוד והשני עם 24 כיתות, בית ספר יסודי ממ"ד עם 24 כיתות, בית ספר על יסודי חדשני עם 42 כיתות ושני בתי ספר על יסודיים ממ"ד עם 24 כיתות כל אחד.

כחלק מהחדשנות הפדגוגית הוסבו לראשונה שני גני ילדים לגנים חדשניים במסגרת פרויקט עירוני משותף עם משרד החינוך. שני הגנים - גן "תדהר" וגן "רקפת", עברו שינוי עיצובי משמעותי עם מרחבי למידה מיוחדים שמטרתם פיתוח מיומנויות של המאה ה-21 בקרב הדור הצעיר דרך שימוש בטכנולוגיה, מתחמי למידה לעידוד חקר ועבודת צוות, חצרות חווייתיים, קירות מעוררי השראה וחשיבה ועוד. בשנת הלימודים הקרובה יורחב הפרויקט וגם גן "תירוש" צפוי להפוך לגן חדשני לאחר שזכה בקול הקורא.

בדומה לפרויקט זה, ממשיכים זו השנה השלישית בפרויקט M21 ליצירת מרחבי למידה מודרניים ומתקדמים בבתי הספר, כאשר נמצאים בישורת האחרונה בתי הספר "היובל" ו"דורות" ובקיץ, צפויים להיבנות מרחבי למידה חדשניים בבתי הספר "אסיף", "מעוז המכבים" ו"קשת". מרחבים אלה מצטרפים לעשרות מרחבי למידה שנבנו בשיתוף עם משרד החינוך, אשר מעודדים חקר, חשיבה עצמאית, עבודת צוות, יצירתיות ועוד, באמצעות שימוש במרחבים קיימים (כיתות, מבואות, מסדרונות וחצרות) בבתי הספר והסבתם למרחבים ייחודיים.

פרויקט זה הוא נדבך בתהליך הרחב והמורכב עליו עמל מינהל החינוך ביחד עם בתי הספר במסגרת מרחבי חינוך. כך, שבעת הרישום למוסדות החינוך עמדו בפני ההורים אפשרויות בחירה רחבות יותר כמענה מדויק ומותאם יותר לתלמיד ולהורים ככל הניתן במסגרת האילוצים והנתונים הדמוגרפיים שעומדים בפני מינהל החינוך.

אפשרויות הבחירה למעשה היו בין הזהויות הבית ספריות שהציג כל בית ספר שהגדיר חזון, ערכים והרבה חשיבה מחוץ לקופסה שמייחדים אותו.

ראש מינהל החינוך בתיה שוכן-אורבוך הציגה לחברי המועצה במצגת בישיבה את תקצירי התוכניות של כלל בתיה"ס לשנת הלימודים הקרובה זאת בנוסף לתערוכה שהועמדה בבניין העירייה.

המשותף לכולם הוא הלמידה האחרת, עליה שוקדים המנהלים ומינהל החינוך במסגרת התכנית מרחבי חינוך . האצה בתהליכים התאפשרה בזכות ניצול ההזדמנויות שנלקחו מתקופת הקורונה, אשר חייבה את המערכת בחשיבה מחוץ לקופסה ללמידה שונה וחדשנית ושוברת פרדיגמות.

כאמור התוכניות יישומו כבר בספטמבר הקרוב. כך למשל, מדובר על שינוי בתפיסת תפקיד המורה והפיכתו למנטור ומתווך, ניצול מרחבי למידה ונכסים עירוניים למטרת למידה כך שתהיה למידה חוץ כיתתית, פירוק כיתת האם במקצועות שונים, שימוש בכלים דיגיטליים ולמידה מקוונת ועוד. כל בית ספר בהתאם לתפיסתו, חזונו והמרחבים הפיזיים שברשותו יבצע את המהפך הפדגוגי החדשני.

מויש לוי סגן ראש העיר, מחזיק תיק החינוך: " ההכנה לשנת הלימודים תשפ״ב החלה לפני חודשים רבים ונכנסת עכשיו לישורת האחרונה. מאמצים רבים מאוד מושקעים ברישום ובשיבוץ, בבינוי ובהכנת הגנים והכיתות לשנה החדשה כדי לקבל את פני התלמידים בצורה המיטבית. אך אין ספק שהדבר המשמעותי ביותר לקראת השנה החדשה היא העבודה הפדגוגית הנעשית מזה זמן רב עם הצוותים החינוכיים על מנת ללמוד מתקופת הקורונה הארוכה כדי לשפר את שיטות הלמידה ולעבור ללמידה אחרת.

אני מברך את כל צוותי ההוראה והמנהלה בגנים ובבתי הספר, וכמובן את כל התלמידים בכל מוסדות החינוך בשנת לימודים בריאה, מוצלחת ומהנה."

מרחבי למידה בית ספר ענבליםמרחבי למידה בית ספר ענבלים


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד