נערכים לשנה''ל תשפ''ב

01/09/2021 כ"ד אלול תשפ"א

מינהל החינוך נערך מבעוד מועד לשנה"ל תשפ"ב. השנה תהייה השנה הרביעית להפעלת התוכנית האסטרטגית העירונית "מרחבי חינוך". התוכנית היא למעשה חלק מחזון עירוני שנרקם עוד בטרם הקורונה ובתהליכי עומק עם צוותי החינוך של בתי הספר והנהגות ההורים. אך ללא ספק, הקורונה האיצה מהלכים והיוותה הזדמנות מבחינה זו, לחשיבה מחוץ לקופסה ולמידה שוברת פרדיגמות.

הרעיון בבסיס התוכנית הוא שכל בית ספר הגדיר את זהותו, ייחודו וערכיו. כאשר המשותף לכולם הוא כאמור הלמידה המתקדמת באשר לתפקידו של המורה, השימוש במרחבים והקמת מרחבים חדשניים ללמידה, פיתוח מיומנויות לתלמידים התואמות את המאה ה-21 ועוד.

כל בית ספר על פי חזונו, כוח האדם והמרחבים שברשותו, שבאמצעותם יצק זהות ייחודית ופדגוגיה חדשנית. כך למשל, מדובר על שינוי בתפיסת תפקיד המורה והפיכתו למנטור ומתווך, ניצול מרחבי למידה ונכסים עירוניים למטרת למידה כך שתהיה למידה חוץ כיתתית, פירוק כיתת האם במקצועות שונים, שימוש בכלים דיגיטליים ולמידה מקוונת ועוד.

כל אלו מתאימים כאמור ל"רוח התקופה" ממילא, ובתי הספר נערכו לכך לקראת שנת הלימודים הקרבה, שגם היא, כך מסתמן, מתחילה באופן שונה עם מאמצים יצירתיים של משרד החינוך ומשרד הבריאות והשלטון המקומי, לשמירה על הרצף הלימודי והתפקודי של מערכת החינוך. על פי המודל שגובש, ינקטו מספר צעדים לניטור ובידוד התחלואה.

שנת הלימודים תיפתח בכיתות מלאות ולמידה פיזית כול צהרונים והסעות כרגיל, תוך דגש על שימוש מוגבר בצעדי מניעה ואמצעי איתור ובדיקה שיהוו שכבות הגנה, וגמישות למנהל המוסד החינוכי בשיקול הדעת כאשר מתגלים מקרי תחלואה. שוב, על מנת להצליח בכך יצטרכו ההורים בתחילת השנה לחתום על הסכמה להפעלת בדיקות סקר "מגן חינוך" בפורטל הורים משה"ל (איגום מטושים) לאיתור יזום של תחלואה עבור כל באי בית הספר. הבדיקות ייעשו על ידי דוגם מוסמך ברשויות בהן התחלואה גבוהה.

במקרה של חולה מאומת בכיתה, בוחן משרד החינוך פיילוט "כיתה ירוקה" שיאפשר לתלמידים שבאו במגע עם המאומת, להמשיך בלמידה הפיזית בכפוף לתוצאת בדיקת קורונה שלילית שתבוצע בכל יום במשך שבוע, במוסד החינוכי.

עוד על פי המודל, יפרסם משרד הבריאות מדי שבוע ישובים ושכונות המסווגים לפי צבעי "הרמזור", כאשר ביישובים/שכונות כתומות ואדומות מנהלי מוסדות החינוך יעברו לתוכנית למידה תוך צמצום מגעים. כך למשל למידה במרחב פתוח, עבודה בקבוצות קטנות, למידה משולבת עם למידה מרחוק ועוד. חשוב להדגיש, כי כל מנהל בית ספר יוכל לעשות זאת בהתאם לכוח האדם ולמרחבים הפיזיים שברשותו.

החל מכיתה א' יידרשו התלמידים לעטות מסכות בכיתות ובמרחבים סגורים. קיימת גם חובת עטיית מסכה במרחבים פתוחים בהם התקהלות של יותר ממאה איש. מפעילים חיצוניים יידרשו להציג תו ירוק או לבצע בדיקת קורונה PCR.

דגש נוסף וחשוב, אשר מבוצע מדי קיץ לקראת פתיחת שנת הלימודים על ידי העירייה הוא ניקיון מוסדות החינוך. תוכנית הניקיון כוללת את הפעלתם של זרועות הפעילות של אגף שפ"ע – תפעול, תברואה, גינון ואיכות הסביבה, כל אחד בתחומו פועל לניקיון המוסדות. אגף התברואה מפנה ומנקה את ביתני האשפה, ואת הכניסות ושטחי הבור בבתיה"ס.
עובדי איכות הסביבה מנקים ומרוקנים את עמדות המחזור הצמודות לבתיה"ס. בנוסף, צוות מצומצם של גננים מנקה ומטפח את השטחים הירוקים בגנים ובתי הספר. עוד דאגו באגף לציוות אם בית לכל בית ספר האחראית על ניהול הניקיונות בשלב הראשוני, וכן על חזרתם לפעילות של החצרנים אשר מנקים את החצרות, האשפתונים והפסולת שהצטברה.

בתוך בתי הספר, עובדים צוותי ניקיון, אשר הונחו לנקות באופן יסודי את מסדרונות בית הספר והכיתות עם חומרי אקונומיקה בדגש על משטחים כמו ידיות של דלתות, חדרי שירותים –אסלות, כיורים וברזים ומשטחים נוספים.

מרחב רובוטיקה שבטי ישראלמרחב רובוטיקה שבטי ישראל


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד