היערכות מערכת החינוך

13/07/2017 י"ט תמוז תשע"ז

בכל שנה מוקדשת ישיבת מועצת העיר של חודש יולי לנושא החינוך, ולפי המסורת כך היה גם בישיבה שנערכה בשבוע שעבר.

בתחילת הישיבה העניק ראש העיר, חיים ביבס, תעודות הוקרה למנהלים פורשים ולמנהלים שבתי הספר שלהם זכו בפרסים ייחודיים, ולאחר מכן הציגה ראש מינהל החינוך, בתיה שוכן-אורבוך, את סיכום שנת הלימודים שהסתיימה, תשע"ז, ומציגה את הנתונים לשנת הלימודים הקרובה, תשע"ח. בתחילת דבריה התייחסה שוכן-אורבוך לפרס החינוך היישובי הארצי היוקרתי, בו זכתה השנה העיר, לאור הישגיה בתחומים שונים ובקיום פעילויות ייחודיות.

אחד הנושאים המרכזיים שעמדו באור הזרקורים בישיבה היה ההתמודדות מול האתגרים שעומדים בפני מינהל החינוך בשנת הלימודים הקרובה, תשע"ח, ובהם השינוי הדמוגרפי שגורם לקיטון משמעותי בגילאים צעירים בשכונות הוותיקות, קליטת תושבים ותלמידים בשכונת הציפורים ופתיחת בית ספר "ענבלים", קליטת מנהלים חדשים והמשיך למידה מבוססת חקר, סקרנות, פרויקטים ופתרון בעיות.

שוכן-אורבוך הציגה כי נכון לנתונים שבידי מינהל החינוך כרגע, בחודש יולי, בשנת הלימודים תשע"ח ילמדו 27,865 תלמידים ב-212 מוסדות חינוך, עליה של כ-300 תלמידים לעומת מספר התלמידים שלמדו במערכת החינוך העירונית בשנה שחלפה, שהיה 27,589 תלמידים.

נבחרת אורט עירוני ד' בתחרות רובוטיקהנבחרת אורט עירוני ד' בתחרות רובוטיקה

בשנה הקרובה יתמודד מינהל החינוך העירוני גם עם הכנסת התכניות "מרחבי הלמידה", מתמטיקה בחטיבות הביניים (בשיתוף עם קרן טראמפ) ו"מלקויות ללמידה" לעיר, במקביל לתכנון מוסדות החינוך שיהיו בשכונת מורשת.

המודל "מרחבי למידה" היה תחום בו עסקו רבות בישיבה, כששוכן-אורבוך הסבירה לנוכחים כי במסגרת המודל יהפכו בתי ספר יסודיים בשכונות הוותיקות של העיר לפתוחים לרישום על-אזורי, ובנוסף כל אחד מהם יבנה לעצמו זהות אישית, בדומה לתהליך שנעשה לפני כארבע שנים בבית הספר "מעוז המכבים". בנושא זה הזכיר ביבס לנוכחים כי בית הספר במכבים, שמספר התלמידים בו היה מועט, החליט להתמקד בתחום החינוך הסביבתי ובשיתוף עם קהילת בית הספר הצליח בית הספר לגדול וכיום הוא נחשב לבית ספר מבוקש המקבל אליו ילדים מכל רחבי העיר.

סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, מויש לוי, התייחס גם הוא לנושא ההיערכות לשנת הלימודים תשע"ח, ואמר כי ההיערכות אליה נמשכת חודשים רבים והחלה למעשה עם פתיחת שנת הלימודים תשע"ז. עוד אמר כי "לצד העבודה השוטפת וההכנה הרגילה לשנת הלימודים, אנו עובדים גם על תכניות חינוכיות שייכנסו השנה, ועל קידום המהלכים האסטרטגיים הנוגעים למערכת כולה."

בהמשך הוצגו, על קצה המזלג, חלק מהתוצרים של מוסדות החינוך בעיר, שנעשו השנה במסגרת נושא הלימוד השנתי – "50 שנה לאיחוד ירושלים". מלבד עבודות יצירה וחקר, שנעשו בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים, בבתי הספר העל יסודיים עסקו התלמידים בנושא זה דרך התכנית "זהות ומקום", דרך חידון מורשת וידיעת הארץ ע"ש נתי גולן ודרך התכנית שהחלה השנה לכיתות ז', במסגרתה סיירו בירושלים.

שוכן-אורבוך הזכירה את פתיחת בית ספר "פסיפס", פתיחת הספרייה הציבורית "הכרמים", שמשולבת עם תיכון אורט עירוני ד', וכן את פתיחת המבנה המשותף בעמק האלה של האגף לשירותים חברתיים ושל המחלקה לצרכים מיוחדים והשירות הפסיכולוגי החינוכי, השייכים למינהל החינוך.

חנוכת בית ספר 'פסיפס'חנוכת בית ספר 'פסיפס'

לאחר מכן, הציגה שוכן-אורבוך כמה מההישגים המרשימים אליהם הגיעה העיר בשנת הלימודים האחרונה, ובהם: המקום הראשון בנתוני הגיוס בשנה השביעית ברציפות, זכייה בפרס התנדבות נוער ארצי וזכיית אולפנת "אורות מודיעין" בפרס חינוך ארצי. הישגים נוספים שהיו השנה הם זכיית "נתיב זבולון'' במקום השלישי בגמר האולימפיאדה למדעים של החינוך המיוחד, זכיית תלמידים מעירוני ב' במקום הראשון בתחרות הממציא הצעיר לחלל, זכיית קבוצה מאמי"ת בנים במקום ראשון בתחרות יזמות ארצית, שליחת ניסוי של תלמידי אורט עירוני ד' לתחנת חלל בינלאומית ועוד.

שוכן-אורבוך ציינה כי גם בתחום הספורט היו השנה מספר הישגים מרשימים כמו זכיית נבחרת הכדורגל של עירוני ב' במקום הראשון ליגת התיכונים, זכיית נבחרת בנות כיתה ט' מעירוני ב' באליפות הארץ בניווט, זכיית נבחרת השחייה של תיכון מו"ר במקום הראשון בארץ וייצוג ישראל בתחרות בהונגריה, וזכיית נבחרת הכדורסל של תיכון מו"ר.

נושא קידום מדע וטכנולוגיה עומד בראש מעייני קברניטי העיר ומינהל החינוך העירוני, ובמצגת הציגה שוכן-אורבוך כמה מההישגי השנה בתחום: זכיית נבחרת הרובוטיקה של אורט עירוני ד' באליפות העולם, העפלת נבחרת הרובוטיקה של תיכון מו"ר לשלב רבע הגמר בתחרות העולמית FRC, זכיית נבחרת הרובוטיקה של עירוני ב' באליפות ישראל ב-FRC, זכיית קבוצה אחת בציון לשבח ואחרת במקום השני בתחרות של "נס טכנולוגיות", השתתפות 17 בנות מהעיר בתכנית "מהנדסות העתיד" מתוך 100 בנות מכל הארץ (כמות המשתתפות הגבוהה ביותר ליישוב אחד), השתתפות 25 תלמידות מהעיר בתכנית התלת שנתית "מדעניות העתיד".

נושא נוסף עליו שמה השנה שוכן-אורבוך זרקור היה קליטת העלייה בעיר. בסרטון קצר הוצגו נתונים על התלמידים העולים והתושבים החוזרים, ועל תהליכי הקליטה והליווי שנעשים במחלקת הקליטה ובמינהל החינוך העירוני עם תלמידי העולים ומשפחותיהם בכדי להקל על שילובם, לתגבר אותם ולהעצים את יכולותיהם.



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד