אפליקציות למען האוטיסטים

27/02/2018 י"ב אדר תשע"ח

80 משתתפים, 50 מגשי פיצות, 25 שעות ביממה, 13 אתגרים ושני תיכונים: עירוני ב' ע"ש יצחק רבין וישיבת בני עקיבא לפיד מודיעין בשיתוף נבחרת הרובוטיקה של עירוני ב' - פרימו 4586. זה במשפט אחד, מה שהיה במיזם הייחודי "האקדמתון" – האקתון ואקדם – העמותה הפועלת למען ילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי.

התלמידים בכיתות י"א-י"ב (למעט שני תלמידים מכיתה י' מעירוני ב') התכנסו יחד בכוחות חשיבה משותפים ויצירתיות רבה בימים שני ושלישי, בשבוע שעבר, כשבפניהם הוצבו אתגרים לא פשוטים לתכנון אפליקציות שיוכלו להקל על עולמם של משפחות אקדם, שלהן ילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי.

בסיעורי מוחות קודחים עמלו התלמידים בחדרי המחשבים בעירוני ב' במשך 25 שעות, על מציאת פתרונות תוך שהם מתחלקים לצוותים קטנים האמונים כל אחד על אתגר אחר. זאת בליווי מנטורים מובילים בתחום התכנות והאפליקציות, רכזת מגמת מחשבים בשני בתי הספר, רונית מרציאנו ואוראל אלימלך, מנכ"ל חברת אינטרבלוג, חברה להפקת אירועי חדשנות.

את האירוע יזם, הפיק והנחה אוראל אלימלך מייסד אינטרבלוג, חברה להפקת אירועי חדשנות ותוכניות חינוך למקצועות העתיד. אוראל אמר כי: "פורמט האירוע מאפשר לנו לקחת את כל היחידות שנלמדו ואשר התנסו בהן התלמידים לאורך השנה ולהביא אותן לידי מימוש בזמן קצר ובתוצאה מרשימה. במקרה הזה מדובר גם בהשפעה חברתית על חיים של אלפים. אחד התלמידים ניגש אליי ואמר שזו החוויה הכי טובה שעבר במסגרת בית הספר. במהלך האירוע נחשפים התלמידים לדמויות מפתח מהתעשייה, שומעים סיפורים על הצלחות וכישלונות ולומדים בעזרת הידיים איך בונים סטארטאפ, כל זה ב24 שעות בלבד".

מרתון כתיבת אפליקציות למען ילדים אוטיסטיםמרתון כתיבת אפליקציות למען ילדים אוטיסטים

בין האתגרים עימם התמודדו התלמידים נמנו למשל, אתגרי מיומנויות חברתיות והתארגנות בהם יש קושי לילדים על הרצף האוטיסטי. כך לדוגמה, קושי בניהול שגרה, משחק חברתי והבנת סיטואציות חברתיות.

אתגרים נוספים כללו אפליקציה למציאת חבר למפגש אחר הצהריים, אפליקציית מציאות מדומה שתדמה את תחושותיו של הילד על הרצף, אפליקציה המקריאה בקול על אות שהילד מקליד, אפליקציה שתאפשר חיבור בין תחומי אומנות שונים ועוד.

האתגרים דרשו מן התלמידים הבנה וחקר של הילד המצוי על הרצף האוטיסטי, תכנון, שיתוף פעולה, יצירתיות והרבה מאוד חריצות ועמידה בתנאי לחץ, שכן המשימות תוחמו כאמור בזמן קצוב ולא רב.
בשעות הלילה המאוחרות, כשהתלמידים מלאי אדרנלין ומוחם עובד שעות רבות התגלו רגעים יפים של ריקוד משותף לחילוץ עצמות ושחרור והרבה מאוד שיחות משותפות שיצרו קשרים חברתיים בין הצוותים. בשעה 9 בבוקר למחרת, התכנסו התלמידים נרגשים ועייפים על מנת להציג את האפליקציות שיצרו כשלכל קבוצה הוקצבו שלוש דקות להרשים את חבר השופטים במצגת, המדגימה את השימוש באפליקציה אותה תכננו.

חבר השופטים הסכים פה אחד כי התוצרים מרשימים ביותר וכולם עמדו באתגרים שהציבו בפניהם וכעת מגיע השלב בו חלקן יקבלו חסות ותמיכה, מהעמותה לילדים בסיכון, אקדם ועוד.

מקום ראשון זכה הצוות שבנה אפליקציה בשםWatchMe , אפליקציה המותאמת לשעון חכם, שבאמצעותה המשתמש שעל הרצף יכול לקרוא לעזרה ע"פ דרגות קושי למטפלים, הקריאה נרשמת באפליקציה שנמצאת אצל המטפל בטלפון. במקום שני זכה הצוות שבנה אפליקציה בשם EasySentence, העוזרת לילדים על הרצף לחבר משפטים בסיסים הקשורים למצבים בחיי היום יום בקלות, ואף מקריאה את המילים במשפט.

ראש העיר חיים ביבס הגיע לשלב הסיכום של המרתון ואמר כי: "המרתון הוא דוגמה נפלאה לחיבור היפה שבין חינוך ערכי וחינוך טכנולוגי החוברים יחדיו ויוצרים מציאות של מעורבות חברתית לצד קידמה ופתרונות יצירתיים. אני גאה בתלמידים שעבדו בחריצות ונרתמו למען מטרה מקודשת והפגינו יכולות מרשימות מאוד".

זו השנה השלישית בה מתקיים האקתון בבית הספר עירוני ב' בו תלמידים מתכנסים למשך 25 שעות ביממה בבית הספר למציאת פתרונות טכנולוגיים. השנה, זו השנה הראשונה בה נערך שיתוף פעולה עם עמותת אקדם למציאת פתרונות למען ילדים המצויים על הרצף האוטיסטי.



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד