כנס מורשת ה-19 בחנוכה

08/12/2022 י"ד כסלו תשפ"ג

כנס מורשת ה-19 בחנוכה

בנר השלישי בחנוכה 20.12.22 יתקיים כנס מורשת ה-19 ע"ש פרופ' יאיר פרג. הכנס מהווה אירוע ייחודי בארץ, המחבר בין ארכיאולוגיה, היסטוריה ויהדות בתקופה החשמונאית באזור מודיעין.

מיטב המומחים מרשות העתיקות והאקדמיה ייקחו חלק בפאנלים שונים בכנס ומעבר להרצאות והשיח המרתק, ניתן יהיה לראשונה להירשם לסיורי מורשת מודרכים באתרי הטבע כחלק מהחגיגה החשמונאית. הסיורים יערכו בבקעת הנזירים וחורבת זכריה, גבעת התיתורה וכמובן במוזיאון מורשת החשמונאים המציג את הממצאים החשובים שהתגלו באזור.

המושב הראשון יעסוק בחשיבותם של החשמונאים וחנוכה בהבניית הזהות היהודית לאורך הדורות, תפוצת שמות החשמונאים בקרב היהודים לאחר עלייתה של השושלת החשמונאית, חנוכה והחשמונאים ככלים לעיצוב האתוס של חסידות מונקאטש, גבורה יהודית וזיכרון החשמונאים ורמזים לפעילות ממלכתית במרחב הכפרי בין מודיעין לירושלים.

המושב השני יתמקד בחפירות הארכיאולוגיות בגבעות מודיעין ויציג מחקרים חדשים על הממצאים במוזיאון מורשת החשמונאים, תגליות חדשות על החיים הקדומים בגבעת מבוא מודיעים, כלי החרס בהם השתמשו בשכונת מורשת הקדומה (חורבת אשון), ההיבטים החברתיים של ליקוט העצמות והקבורה בגלוסקמאות ביהדות בית שני ומחשבות על הרקע ההיסטורי של מטמון מטבעות הכסף מהתקופה החשמונאית בחורבת אשון.

המושב השלישי יספק מבט על מורשת, על מודיעין ממורשת לתיירות, מקומה של האותנטיות באתרי מורשת ובית הכנסת החשמונאי העתיק כמקרה מייצג למגמות שימור המורשת של בתי הכנסת בישראל.

הכנס יתקיים באולם עינן בקניון עזריאלי. בסיומו תיערך הדלקת נרות חגיגית במוזיאון מורשת החשמונאים. יש להירשם מראש לכנס ולסיורים באתר העירייה. לחצו כאן על הקישור

חיים ביבס, ראש העיר: "מודיעין מכבים רעות היא כמנהרת זמן מרתקת, שמהווה פרק משמעותי בסיפור היהודי של מורשת החשמונאים, הנחקרת בהיבטים רבים מסקרנים. מבחינה זו, הכנס מהווה גאווה רבה מקומית וארצית ומחבר בין התגליות והמחקרים החדשים כשהשנה, הוא מובל גם על ידי המוזיאון הייחודי למורשת החשמונאים ומודיעין אשר שם על המפה את הארכיאולוגיה וההיסטוריה של האיזור. אני מזמין את כל מי ששוחר ושוחרת היסטוריה ומורשת יהודית לבוא ולקחת חלק בכנס ומאחל חג חנוכה שמח לתושבי העיר".

שמעון גואטה, מחזיק תיק תיירות, מורשת ושימור אתרים: "כנס מורשת מודיעין והחשמונאים כבר 19 שנים מצליח למשוך מאות תושבים ומבקרים רבים המבקשים לשמוע את מיטב החוקרים בתחום. השנה, נע הכנס בין עבר מפואר להווה ועתיד מרשימים ההולכים ומתפתחים בעירנו באופן מואץ. לראשונה פאנל בראשותי, יעסוק בנושא נקודת מבט למורשת. נמשיך לשמור ולטפח את המורשת העשירה בעירנו."

חפירה ארכיאולוגית בחורבת אשון באפריל 2016. צילום: גריפין. באדיבות: אברהם טנדלר ורשות העתיקותחפירה ארכיאולוגית בחורבת אשון באפריל 2016. צילום: גריפין. באדיבות: אברהם טנדלר ורשות העתיקות


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד