דו''ח מבקר העירייה לשנת 2024

18/12/2025 כ"ח כסלו תשפ"ו

מבקר העירייה, אריק משיח הגיש בתחילת חודש דצמבר את דוח מבקר העירייה לשנת 2024. הדוח שהוגש לראש העירייה ולחברי מועצת העיר הוצג בישיבת המועצה העירונית. הדוח מציג סקירה ביקורתית של תהליכי עבודה, מנגנוני בקרה והתנהלות מקצועית במספר יחידות ותחומים מרכזיים בעיריית מודיעין מכבים רעות.

כידוע, מטרת הדוח היא לשפר את טיב השירותים הניתנים לציבור, לייעל את העבודה העירונית ולוודא כי העירייה פועלת בהתאם לחוק, להנחיות משרדי הממשלה ולסטנדרטים ניהוליים נאותים. דוח זה מצטרף לרצף של דוחות שנתיים שמוציא משרד מבקר העירייה באופן סדור, והוא מהווה כלי עבודה חשוב הן למקבלי ההחלטות והן להנהלת העיר.

דוח המבקר סקר מגוון תחומים בפעילות העירונית, תוך התמקדות בניהול, פיקוח ועמידה בנהלים. בין הנושאים שנבדקו: נגישות במבני ציבור, תחזוקת מוסדות חינוך, פרויקטים ברווחה, מיזם הפוד-טראקס, חסימות שטח ציבורי, טיפול בתלונות תושבים ומעקב אחר תיקון ליקויים מדוחות עבר. הדוח כולל ממצאים לצד המלצות לשיפור, שנמסרו לגורמים המקצועיים להמשך טיפול ויישום.

הפרק הראשון בדוח המבקר עסק בתחום הנגישות, תוך התמקדות במבני ציבור ומוסדות חינוך. הביקורת נערכה בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ובחנה את יישום החובות החלות על הרשות המקומית בהנגשת סביבות פיזיות, שירותים ומידע.

בתחילה הובהר כי נגישות נבחנת לפי שני עקרונות מרכזיים: הכלה ורצף. עקרון ההכלה קובע כי אנשים עם מוגבלות הם חלק בלתי נפרד מהחברה ויש לאפשר להם נגישות זהה לשאר הציבור. עקרון הרצף מתייחס לכך שכל שלב, החל מחניה, דרך הכניסה למבנה, ועד השירות הניתן בו, חייב להיות נגיש כדי שהתהליך כולו ייחשב נגיש בפועל.

מממצאי הביקורת עולה כי מחלקת הנגישות פעלה ללא נהלים כתובים המעגנים את תהליכי העבודה השוטפת ואת הממשקים עם אגפי העירייה האחרים. עוד עלה, כי תוכנית העבודה השנתית לא כללה פירוט שלבי ביצוע, לוחות זמנים, הקצאת משאבים או מנגנוני בקרה. דבר המקשה על תכנון ומעקב אחר ביצוע בפועל של פרויקטים בתחום הנגישות.

עוד מצא מבקר העירייה כי אין בידי העירייה סקר נגישות עדכני הכולל מיפוי נכסי העיר והצרכים הקיימים בהם. בנוסף, נמצא כי אופן ביצוע עבודות ההנגשה, תוך העברת אחריות לביצוע לגורמים באגפים אחרים, גורם לעיכובים ולעיתים לפגיעה בהעדפות המקצועיות שנקבעו על ידי מחלקת הנגישות.

במהלך הביקורת נמצאו ליקויים גם בתחום ניהול המלאי. בין השאר, מערכות שמע שנרכשו עבור מוסדות חינוך לא נרשמו באופן מוסדר ברשומות המלאי העירוניות, ולא תועדו באופן שיאפשר מעקב ובקרה תקינה. בנוסף, נמצא קושי במיפוי הכיתות המונגשות בבתי הספר ובגני הילדים ולא קיים תיעוד חד משמעי של מיקומן הפיזי.

עוד מציינת הביקורת כי חלק מהרכש עבור מחלקת הנגישות מבוצע דרך קבלן במסגרת מכרז רחב, הכולל תקורת תיווך בשיעור של 8%. סוגיה זו נבחנה בהקשר של יעילות תקציבית, ובמהלך הביקורת נמסר כי בכוונת העירייה לשקול העברת חלק מהרכש לטיפול ישיר של אגף בינוי מוסדות חינוך.

לצד האמור, ציינה הביקורת לחיוב את פעילות פורום "קהילה נגישה", הכולל בעלי תפקידים, נציגי ציבור ומתנדבים. הפורום מתכנס בקביעות ודן בסוגיות העולות מן השטח. יחד עם זאת, צוין כי הפורום פועל כיום ללא הסדרה פורמלית או מעמד רשמי.

בין המלצות הביקורת: עיגון תהליכי העבודה בנהלים כתובים, בחינה מחודשת של תקני כוח האדם במחלקת הנגישות, ביצוע סקר נגישות כולל, תיקוף ועדכון תוכנית העבודה, ניהול מלאי תקין של ציוד, מיפוי וסימון הכיתות המונגשות, ובחינת מודלים חלופיים לרכש. בנוסף הומלץ לשפר את התאמת מערכות המידע כך שיאפשרו ניהול ומעקב טובים יותר אחר פרויקטים בתחום זה.

הדו"ח השני עסק בתחום אחזקת מבני ציבור ומוסדות חינוך בעיר. תחום זה כלל את התחזוקה השוטפת והשיפוצים של מבנים עירוניים, בהם פועלים מוסדות חינוך, תרבות ורווחה, ומהווה נדבך מרכזי בפעילות העירונית ובשירות הניתן לתושבים.

הביקורת התמקדה בתפקוד מחלקת אחזקת מבני ציבור וחינוך, ניהול העבודה מול קבלני מסגרת, תיעוד עבודות אחזקה, ניהול משאבים ובקרת איכות על ביצוע העבודות בפועל.

במהלך הביקורת עלה כי נהלי העבודה במחלקה אינם כתובים או מוסדרים כנדרש. בנוסף, לא נעשה שימוש בכלים העומדים לרשות המחלקה, כגון מערכת "איתורן" לניהול מיקומי צוותים וייעול הטיפול בתקלות. נמצא כי מרבית העבודות אינן מתועדות, דבר שפוגע בזיכרון הארגוני וביכולת הבקרה.

כמו כן, נמצאו פערים משמעותיים בניהול המכרזים והפיקוח על עבודות קבלנים. למרות שההסכם העירוני עם קבלן השיפוצים הוגדר כמקיף ומקצועי, הדוח מציין כי יישומו בפועל נפגע כתוצאה מחוסר באיזון בין הגורמים המעורבים, ובשל כשלים בפיקוח בשטח.

המבקר מציין באופן מפורש כי הגורם הממונה, מנהל המחלקה, אינו בעל הידע המקצועי הנדרש לבקר באופן מלא את כתבי הכמויות והאומדנים, כנדרש מההסכם. לאור ממצאים אלו, ממליץ הדוח להעביר את מנהל המחלקה מתפקידו. במקביל המליץ המבקר על הגברת מעורבותה של מנהלת אגף אחזקת מבנים, באופן שיאפשר ליווי מקצועי שוטף, קביעת מפרטים מוקדמת ותהליכי אישור מסודרים לכל התקשרות. עוד המליץ משיח כי יש לעדכן נהלי עבודה, להפעיל מערכות לניהול צוותים ומשימות, ולבחון מחדש את מערך הבקרה על קבלנים וספקים.

הדו"ח השלישי של מבקר העירייה, עסק בפרויקטים המופעלים בתחום הרווחה בעיר, תוך התמקדות בשלושה תחומי אוכלוסייה מרכזיים: אזרחים ותיקים, בני נוער, ואנשים עם מוגבלויות. הביקורת בחנה שישה פרויקטים שונים, המופעלים על ידי העירייה או עמותות מטעמה, ובחנה את איכות השירות, עמידה בהנחיות משרד הרווחה, ותפקוד המערכות התומכות.

שני הפרויקטים בתחום האזרחים הוותיקים שנבדקו, נמצאו ככאלה הפועלים ברמה מקצועית גבוהה, תוך מחויבות לשירות איכותי. יחד עם זאת, אותרו ליקויים טכניים ונקודות לשיפור בנושאי רישום, תיעוד, בקרה ודיווח. המבקר המליץ להסדיר את הדיווחים למשרד הרווחה, לוודא קיום ועדות מקצועיות לפי הנחיות תע"ס (תקנון העבודה הסוציאלית), ולהבטיח ביקורים שוטפים למקבלי השירות.

הפרויקטים אותם בחן מבקר העירייה מתחום הנוער היו בתים חמים, לנערות ולנערים. המבקר בחן את הפעלת התוכניות השיקומיות והחינוכיות במסגרתם. מהדו"ח עלה כי הצוותים פועלים במסירות, אך קיים עומס תפקודי גבוה על העובד הסוציאלי המופקד על התחום, דבר שעלול להשפיע על רציפות השירות. המבקר המליץ לחזק את הצוות המקצועי, לתעד תוכניות טיפול, ולקיים ועדות היגוי תקופתיות.

בנוסף, נמצא כי פעילות בית הנוער לבנים טרם התבססה במלואה, וכי יש להשלים תכנים שיקומיים, להאריך שעות פעילות ולהסדיר נוכחות קבועה של צוות מקצועי. כמו כן, הומלץ לחזק שיתופי פעולה עם גורמי חינוך ורווחה לאיתור בני נוער בסיכון.

שני הפרויקטים שבחן מבקר העירייה בתחום בעלי מוגבלויות היו מרכז יום רב נכותי והמועדון החברתי לבעלי מוגבלויות. מדו"ח זה עולה כי במועדון החברתי ניכרת מחויבות גבוהה מצד העמותה המפעילה, אך נדרש להסדיר את הפעילות מול העירייה, לגבש הסכמים פורמליים ולבנות תוכניות קידום אישיות למשתתפים.

מאידך, הדוח מצביע על ליקויים משמעותיים בהפעלת מרכז היום הרב נכותי: היעדר צוות מקצועי מספיק, היעדר תוכניות טיפול מסודרות, תשתיות לא מותאמות, צפיפות, והיעדר יציבות תפעולית. המבקר המליץ על שורה של צעדים מיידיים, כולל חיזוק מצבת כוח האדם, הסדרת הפיקוח והבקרה, שיפור מבני, גיבוש תוכניות טיפול, והקפדה על תנאי שהות ושירותים בסיסיים.

הדוח מדגיש את הצורך בבחינה רחבה של אופן הפעלת המרכז, לרבות האפשרות לשינוי מודל ההתקשרות או העברת הפעילות למבנה חלופי.

המבקר הדגיש כי מטרת ההמלצות שניתנו היא לשפר את איכות השירותים החברתיים הניתנים לתושבים, תוך עמידה בסטנדרטים מקצועיים ורגולטוריים.

דוח המבקר כלל גם בחינת הפיילוט העירוני להצבת והפעלת משאיות מזון (פוד-טראקס) ברחבי העיר. הביקורת התמקדה בבחינת יישום תנאי ההיתר, שנקבעו במסגרת קול קורא שפורסם לציבור בשנת 2023, ובדקה את התאמת הפעלת המיזם לתנאים שפורטו במסמכים הרשמיים.

על פי תנאי הקול הקורא, פעילות הפוד-טראקס הוגדרה כזמנית ואף צוין כי על המפעילים לפנות את המשאיות בסיום כל יום פעילות, ולא תתאפשר חניית לילה באתר ההפעלה. וכן כי ההשתתפות בפיילוט מותנית בעמידה בדרישות החוק, לרבות תקני רישוי עסקים, תקני משרד הבריאות ודיני התעבורה.

הביקורת התמקדה באתר הפעלה בשדרות מנחם בגין, כאשר במקרה זה תועדה הצבה קבועה של נגררים לא רתומים, אשר נותרו במקום לאורך זמן, בניגוד לתנאי הפיילוט. המבקר קבע כי בהיעדר אכיפה מסודרת של תנאי ההיתר, נוצר מצב בו הפוד-טראק מתפקד למעשה כמבנה קבע.

הביקורת המליצה לבצע בחינה של כלל הפוד-טראקס בעיר בתנאי הקול הקורא, ולבחון את התאמתם לכללים שנקבעו מראש. בנוסף, הומלץ לפעול באופן מיידי מול המפעיל הספציפי בשדרות מנחם בגין, ולדרוש עמידה מלאה בתנאי ההפעלה, לרבות פינוי יומי של הציוד.

מבקר העירייה עסק גם בצורך בהגנה על השטחים הציבוריים כנכסים קהילתיים פתוחים ונגישים, ואת חשיבות הטיפול השוטף במקרים בהם מתבצעת חסימה בפועל גם כאשר אינה מוצהרת או מוסדרת. בפרק זה התייחס המבקר למקרה של חסימת גישה לשטח ציבורי פתוח בשטח כולל של כ-200 מ"ר, אשר לפי ממצאי הביקורת גישת הציבור אליו נמנעה בפועל.

המבקר הצביע על כך שהגישה לשטח נחסמה באמצעות שער, אשר ככל הנראה הוצב בעבר על ידי אחד הגורמים, ובמהלך השנים כוסה בצמחייה מטפסת אשר חוסמת כל אפשרות למעבר. משיח ציין כי בעבר התקיימה התכתבות בין הדיירים לבין העירייה לגבי עצי דקל שהיו נטועים בשטח, בטענה שהם מהווים סכנה בטיחותית. העירייה, לאחר בדיקה ואישור פקיד היערות, כרָתה את העצים. אולם סוגיית השימוש הציבורי בשטח נותרה ללא מענה.

על פי ממצאי הביקורת, השטח הציבורי נמצא חסום גם כיום הן באמצעות שער פיזי והן באמצעות צמחייה שמונעת מעבר. הביקורת קבעה כי אין לאפשר חסימה של שטח ציבורי ודרשה את הסרת השער והצמחייה באופן מיידי, לשם השבת הגישה הציבורית לשטח. עוד צוין כי על העירייה לקבוע מדיניות ברורה בנושא זה, המבהירה כי אין אפשרות חוקית לסיפוח או חסימה של שטחים ציבוריים על ידי גורמים פרטיים.

כידוע מבקר העירייה משמש גם כנציב תלונות הציבור, ולמעשה הוא מופקד על קבלת פניות מתושבים בנוגע להתנהלות גורמי העירייה, בדיקתן ומתן מענה ענייני, מקצועי ובלתי תלוי. ובכך הוא מאפשר לתושב לפנות במקרה בו נתקל בהתנהלות שלדעתו אינה תקינה, ולהבטיח בחינה בלתי אמצעית של הפנייה.

מהדוח עולה כי בשנת 2024 התקבלו ונבדקו 105 תלונות ציבור:

  • 77 מהן התקבלו באמצעות מערכת ניהול הפניות באתר העירייה.

  • 18 תלונות התקבלו בדוא"ל ישיר לנציב תלונות הציבור.

  • 10 תלונות הועברו לעירייה דרך משרד מבקר המדינה (נת"צ).

    רוב הפניות טופלו במלואן במהלך השנה. חמש תלונות מצריכות טיפול מתמשך ונמצאות עדיין במעקב לשכת המבקר. בכלל המקרים ניתנו תשובות מסודרות לפונים, תוך עדכון על סטטוס הטיפול.

    דוגמה לתלונה שנבדקה:
    אחת התלונות שבלטה בפעילות השנה עסקה בגינה קהילתית שהוקמה בסמוך לבית מגורים, אשר עוררה טענות מצד תושב לגבי מטרדי רעש ותאורה. התלונה הוגשה דרך משרד מבקר המדינה ונבדקה על ידי לשכת מבקר העירייה.

    לאחר בדיקה, ציינה העירייה כי הגינה הוקמה כחלק ממדיניות עירונית לעידוד יוזמות קהילתיות, ותוכננה בהתאם לייעוד הקרקע ולאפשרויות התכנוניות המותרות. עם זאת, לנוכח הטענות הונחה העירייה לנקוט פעולות למניעת מטרדים, כולל התאמת התאורה, התקנת שילוט בנושא שעות פעילות, והמשך אכיפה במקרה הצורך.

    משרד מבקר המדינה סיכם את הבירור והעביר למתלונן את ממצאי הבדיקה, תוך ציון העובדה כי העירייה פעלה לתיקון הנדרש.

    רן שגב, חבר המועצה ויו"ר ועדת הביקורת: "דו"ח מבקר העירייה הוא כלי עבודה חשוב בשיפור השירות לתושב ועבודת העירייה. תחום הרווחה והטיפול באוכלוסיות חלשות שצריכות אותנו הכי הרבה לא נבחר במקרה, והיה חשוב להציג המלצות אופרטיביות שיביאו לשיפור השירות בתחום. גם נושא הנגישות בעיר הוא חשוב ומשמעותי, וצריך לעבור התאמה לדרישות והצרכים של שנת 2025 ולכן משמעות הדו"ח בשיפור עבודת המחלקה והתוצאות שלה. אני רוצה להודות למבקר העירייה אריק משיח, על הובלת התהליך המקצועי, ולחברי הוועדה על העבודה והדיונים הענייניים, כי בסופו של דבר לכולנו מטרה זהה, וכמובן לראש העיר חיים ביבס, שקיבל את המלצות הוועדה".

בניין העירייה. תמונת המחשהבניין העירייה. תמונת המחשה


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד