אום אל עומדן - אתר מורשת לאומי

14/05/2023 כ"ג אייר תשפ"ג

ועדת השרים לתכנית מורשת ושימור אתרים אישרה בשבוע שעבר 13 מיזמים נוספים לשיקום והעצמה בעלות של 72.5 מיליון שקלים. המיזמים שאושרו כוללים אתרי ארכיאולוגיה, אתרים ומבנים לשימור, מוזיאונים וארכיונים בצד מיזמים בלתי מוחשיים המטפחים את התרבות והאמנות.

בין המיזמים ניתן למצוא שחזור אינטראקטיבי של חומה ומגדל, הפעלת טחנת הרוח בימין משה בירושלים וכן שימור ושדרוג האתר הארכיאולוגי אום אל-עומדן בעיר המציג רובע חיים שלם של יישוב יהודי מתקופת החשמונאים.

האתר נמצא בשכונת מוריה, בוכמן לשעבר, בסמוך לרחוב מנחם בגין. כידוע, השרידים שנחשפו בחפירות "אום אל עומדאן" מעידים על יישובו של האתר החל מהתקופה הפרסית ועד לתקופה הערבית הקדומה. עיקר השרידים שנחשפו שייכים לישוב יהודי שנוסד במאה השנייה לפני הספירה והמשיך להתקיים ברציפות לכל אורך התקופה הרומית הקדומה, עד למרד בר כוכבא במחצית הראשונה של המאה השנייה לספירה.

שרידים אלו כוללים מערך סמטאות החוצות את הישוב שתי וערב, ובהם המבנה החשוב מכולם שהוא בית הכנסת, שבודדים כמוהו נחשפו עד כה באתרים ארכיאולוגים בארץ. הממצאים של בית הכנסת מתקופת בית שני הם בעלי ערך תרבותי, ארכיאולוגי ושימורי ברמה הלאומית.

תמונת המחשהתמונת המחשה
אום אל עומדאןאום אל עומדאן

בחודשים האחרונים פעלה העירייה רבות על מנת להכניס את בית הכנסת אל תכנית השימור הממשלתית, כאשר מעבר למעמד והחשיבות של האתר יש לכך גם השלכות תקציביות רבות בפיתוחו. תכנית שימור האתר נחלקת לשלושה שלבים: השלב הראשון יכלול הסדרת דרך הגישה לאורך האתר, שילוט והמחשות לאורך הדרך, שימור, שחזורים וקירוי בית הכנסת והחצר, שימור וייצוב מקווה הטהרה, שימור והסדרת כניסה למערה וגידור ושילוט אינפורמטיבי ובטיחותי למבקרים במקום.

השלב השני יכלול שימור מתקנים חצובים באזור המגורים, שילוט והכנת תשתית חשמל ותאורה. השלב השלישי והאחרון יכלול בניית מרכז מבקרים שישמש בשעות הבוקר את באי האתר והתלמידים שיגיעו לבקר וללמוד עליו ועל מורשת החשמונאים.

ראש עיריית מודיעין, מכבים-רעות, חיים ביבס אמר בעקבות אישור התוכנית: "תכנית המורשת הלאומית היא תכנית מבורכת המקדמת את תחום הארכיאולוגיה והמורשת במדינת ישראל באופן חסר תקדים. זו ההיסטוריה של מדינת ישראל, והכנסתו של אום אל עומדן היא בשורה משמעותית עבור העיר מודיעין, מכבים-רעות. המעמד שניתן לאתר במסגרת התוכנית והשקעת המשאבים בו תציב אותו כאחד מאתרי המורשת בישראל".



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד