מסגרות תקשורת
תחילה הסבר על ההחלטה על קיצור משך יום הלימודים במסגרות התקשורת:
בשנים האחרונות, לצד המחסור בצוותי הוראה באופן כללי, משרד החינוך מתמודד עם קושי בגיוס גננות לגני התקשורת ומורים /מורות לכיתות התקשורת, בין השאר כי הם לא יכולות, לא מוכנות, לא מעוניינות לעבוד עד השעה 16:45 ולהתחייב לעבודה בפגרות החגים ובנוסף עד אמצע אוגוסט. כל זאת, בנוסף להתמודדויות הפדגוגיות.
לפני כשנה, לפני פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג, משרד החינוך הודיע לנו כי לא הצליח לעמוד בגיוס גננות עד השעה 16:45 אלא רק עד השעה 16:00 ולכן התקבלה החלטה, בשיתוף עם הנהגת ההורים העירונית להפעיל את מסגרות גני התקשורת עד השעה 16:00. היתה הבנה שעדיף פחות 45 דקות כל יום אבל להרוויח צוות שמסוגל להעניק לילדים המיוחדים והחשובים הללו מענה שוטף, רציף ועל ידי צוות מקצועי וקבוע במידת האפשר.
בגני התקשורת הצוותים עובדים במסגרת של יום ארוך כאשר בכל גן משובצות שתי גננות שמועסקות על ידי משרד החינוך: גננת אם, שמרבית משרתה היא בבוקר וגננת עמיתה, שמשובצת בשעות הצהרים וממלאת את מקום גננת האם ביום החופשי שלה.
חשוב לזכור: גני תקשורת, בניגוד לגנים אחרים הם גנים מורכבים יותר, לא כל אשת צוות רוצה או מתאימה לאייש תפקידים בגנים אלה. נדרשת מקצועיות גבוהה, יכולת הכלה אדירה וכוחות להתמודדות עם מצבים מיוחדים, שדורשים ראייה טיפולית הוליסטית. לכל תלמיד ותלמידה בגן שכזה נבנית תכנית אישית מותאמת.
קושי נוסף משמעותי בגיוס צוותי הוראה ותמיכה למסגרות התקשורת הוא ששנת הלימודים במסגרות אלה ארוכה יותר. שנת הלימודים במסגרות הללו מסתיימת ב-15 באוגוסט מדי שנה, כוללת עבודה בשלוש הפגרות הגדולות של החגים (סוכות, חנוכה ופסח), זאת בנוסף לכך שיום הלימודים הוא ארוך יותר.
בקיץ הנוכחי לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד, הודיע משרד החינוך על הפעלת כל מסגרות התקשורת בארץ עד השעה 16:00 באופן גורף. זאת מאחר שהקושי בגיוס גננות הוא קושי ארצי ולכן ההחלטה היתה גורפת, כמובן מי שקיבל אותה זה מנכ"ל משה"ח ועל כל המערכת היה להתיישר להחלטה זו.
בעקבות החלטה, זו הוגשה עתירה לבג"צ שפסק לפני כשבוע, כי על משרד החינוך לפעול לקיים את לשון החוק: "כך שאורך יום הלימודים יישאר על כנו עד השעה 16:45". יחד עם זאת בג"צ סייג וקבע, כי "אין באמור לעיל כדי למנוע נקיטת אמצעים נקודתיים של קיצור השעה האחרונה במסגרות התקשורת שבהן לא נמצא עדיין מענה לכך, כפי שנעשה בעבר, ואף העותרים לא חלקו על כך". למעשה החלטת בג"ץ אומרת לנו: תנהגו כפי שנהגתם עד כה, אל תקבלו החלטה גורפת ברמה הארצית אלא תיבדקו נקודתית ובאזורים/מחוזות בהם ניתן להפעיל יום ארוך תעשו זאת. במקומות שהמחסור בכח אדם לא מאפשר זאת תפעלו לקיצור כפי שפעלתם בשנה קודמת ובשנים קודמות.
עם קבלת פסק הדין ובהתאם להנחיותיו העירייה ביצעה בדיקות נוספות במטרה לפעול גם במישור העירוני באופן נקודתי ובהתאם ליכולות הצוותים המשובצים כדי שהמסגרות תיפתחנה עד השעה 16:45.
יש לציין, שנכון להיום (31.8) רק בחמישה גנים בלבד נמצאו גננות שהיו מוכנות ויכולות להיות ולהפעיל את הגן עד 16:45. המחסור בגננות עמיתות לא מאפשר הארכת היום על ידן ב-12 הגנים האחרים. יש לנו בעיר 19 גני תקשורת בהם כ- 130 תלמידים.
בנוסף חשוב לנו לציין, שהשנה פתחנו עוד ארבע מסגרות חינוך מיוחד (גנים שיקומיים וכיתות/גני תקשורת ואף להן נדרש כוח אדם המתאים להפעלת המסגרות).
המאמצים העירוניים כללו בדיקה פרטנית מול כל אחת מעובדות הגנים, להרחבת יום העבודה בעוד 45 דקות, זאת מתוך הבנה בחשיבות הפעלת יום הלימודים עד 16:45. הבדיקה הפרטנית כללה פנייה לכל תומכות החינוך ממסגרות אחרות בעיר במטרה להשלים את חוסרי הצהריים של הגננות וזאת בשכר נוסף וגבוה מהרגיל.
המאמצים כללו פנייה אישית לכל עובדת, הסברים, שכנוע. צוות שלם היה בקשר עם העובדות, כל זאת במטרה למלא את מקום הגננות, שלא יכולות להיות בשעה האחרונה על ידי תומכות הוראה שמועסקות על ידי העירייה גם אם הן לא משובצות לגנים הללו באופן קבוע.
בין השאר הוצעה תוספת שכר לעובדות הנוספות, כדי שיימלאו את מקום צוותי ההוראה בשעה האחרונה. בסופו של דבר התאפשר ששני גנים נוספים יוכלו לתת מענה, שמשמעותו שבשעה האחרונה יהיו צוותים שונים בימים השונים של השבוע. מי שמכיר ילדי תקשורת יודע שזו לא בשורה גדולה שצוות מתחלף, ההורים יודעים יותר מכל אחד אחר את המשמעות.
מאחר ורק במקצת גנים נמצא פתרון, בהנחיית המפקחת על החינוך המיוחד במחוז ירושלים של משרד החינוך, ובהמלצתה הוחלט כי הדבר הנכון ביותר בשלב הזה הינו לקבל החלטת גורפת ושוויונית לכל הגנים בעיר, ולא ליצור מצב של שני סוגי גנים בהם מספר קטן של גנים שיפעלו עד 16:45 ומספר גדול של גנים שפועלים עד לשעה 16:00 בלבד. משרד החינוך הדגיש וציין שישנה אחריות גדולה בהפעלת מסגרות חינוך מיוחד מורכבות, לא כל איש צוות מיומן ומקצועי לעבוד במסגרות אלו ויש לקחת נתון זה בחשבון כאשר מגייסים ממלאי מקום. בסופו של דבר מדובר במקרים מורכבים הדורשים מקצועיות והכשרה של צוותים. ריבוי והחלפה של אנשי צוות במסגרות אלו קשה מאוד לתלמידים להסתגל ולהתמודד כאשר אין אנשי צוות קבועים כל תחלופה מביאה אותם להתמודדויות לא פשוטות ועמן לשחיקה ולעזיבה של צוותים.
שאלה: באלו מסגרות יופעל יום לימודים עד 16:45?
מסגרות שכן יפעלו עד 16:45 אלו בתי הספר הכוללניים לתקשורת: צלילים ופסיפס. שתי המסגרות יפעלו עד השעה 16:45 משמע, 12 כיתות ו- 60 תלמידים יסיימו את יום הלימודים ב 16:45. המסגרות הללו הן מסגרות כוללניות לילדים בתפקוד בינוני-נמוך. ההצלחה הזו היא בזכות עבודה מאומצת של המנהלות וצוות מינהל החינוך וההירתמות של העובדות והעובדים המסורים של בתי הספר.
אנו נמשיך לנסות לפנות שוב ושוב לצוותים שלנו וכמובן לנסות לגייס כ"א נוסף במטרה למלא את השורות כדי שנצליח להפעיל את היום עד 16:45. כמובן שכשנצליח נעדכן את ההורים.
שאלה: האם משרד החינוך אישר הפעלת הגנים עד השעה 16:00 בלבד?
ההחלטה על הפעלת מוסדות התקשורת עד השעה 16:00 אינה ההחלטה של העירייה. ההחלטה היא של משרד החינוך. מאחר ורק במקצת גנים נמצא פתרון ליום לימודים מלא, בהנחיית המפקחת על החינוך המיוחד במחוז ירושלים של משרד החינוך, ובהמלצתה הוחלט, כי הדבר הנכון ביותר בשלב הזה הינו לקבל החלטת גורפת ושוויונית לכל הגנים בעיר, ולא ליצור מצב של שני סוגי גנים בהם מספר קטן של גנים שיפעלו עד 16:45 ומספר גדול של גנים שפועלים עד לשעה 16:00 בלבד.
משרד החינוך הדגיש וציין שישנה אחריות גדולה בהפעלת מסגרות חינוך מיוחד מורכבות, לא כל איש צוות מיומן ומקצועי לעבוד במסגרות אלו ויש לקחת נתון זה בחשבון כאשר מגייסים ממלאי מקום. בסופו של דבר מדובר במקרים מורכבים הדורשים מקצועיות והכשרה של צוותים. ריבוי והחלפה של אנשי צוות במסגרות אלו קשה מאוד לתלמידים להסתגל ולהתמודד כאשר אין אנשי צוות קבועים כל תחלופה מביאה אותם להתמודדויות לא פשוטות ועמן לשחיקה ולעזיבה של צוותים.
כמה נשות צוות חסרות כיום בעיר במסגרות התקשורת?
גני התקשורת: הקושי של משרד החינוך הוא בעיקר בגיוס גננות אם וגננות עמיתות שתוכלנה לעבוד עד 16:45. נכון להיום, משרד החינוך הצליח לגייס גננות עד 16:45 רק בחמישה גנים.
צוותי תומכות חינוך - נכון להיום אנו במחסור של ארבע משרות בגני התקשורת וזאת בנוסף למחסור שצפוי שיהיה במהלך השנה במקרים של מחלות, חופשות לידה וכדומה. בימים אלו אנו עושים ככל שביכולתנו על מנת לדאוג למילויי החוסרים על ידי שעות נוספות של צוותים קיימים ובגיוס ממלאי מקום על מנת לא להגיע למצבים בהם נאלץ לסיים את יום הלימודים בשעה 14:00.
האם בערים אחרות עם מערכות חינוך גדולות הצליחו לייצר יום לימודים עד השעה 16:45? ואם כן, מה ההבדל ביניהן לבין מודיעין מכבים רעות?
ממשרד החינוך אנחנו יודעים שמחוז ירושלים כולו עובד עד 16:00 (ירושלים, בית שמש, אפרת ועוד). עד כמה שידוע לנו יש גנים במחוז שנכון לעכשיו לא בטוח שייפתחו באחד בספטמבר, בגלל מחסור בגננות גם בשעות הבוקר.
ישנן רשויות, שבדומה אלינו יפעילו חלק מהמסגרות עד 16:45 וחלק עד השעה 16:00. הסיבות לכך היא זמינות כ"א. נציין גם, כי מרבית כוח האדם העובד במסגרות החינוך אינו גר בעיר.
כמו כן, יש רשויות שהחליטו לשבץ צוות מתחלף כדי למלא את החוסרים. כפי שכבר ציינו ההשפעה של תחלופה גבוהה של אנשי הצוות בגני תקשורת עלולה ליצור רגרסיה בקרב ילדי הגן.
הסעות
מדוע הוקדמו ההסעות של כיתות התקשורת?
כידוע הרכבים המשמשים את ההסעות בגני התקשורת הם בעיקר רכבים גדולים שמותאמים ואין בעיר כמות נהגים, מלווים ורכבים המספיקה לאיסוף כל הילדים באותה השעה ולכן מערך ההסעות מתוכנן לפי שני סבבי איסוף (עם אותו רכב ו/או אותו מלווה שמבצע שני סבבים).
מערך ההסעות העירוני פעל בשנים האחרונות בשני סבבים: שעת ההסעה לכיתות התקשורת בבתי הספר היסודיים היתה 15:45 ובגני התקשורת (עד לפני שנתיים) ההסעה היתה בשעה 16:45.
כבר בשנה שעברה המחסור בגננות והקדמת סיום יום הלימודים בגני התקשורת לשעה 16:00 אילץ את מערך ההסעות להקדים את הסבב הראשון של ההסעות לילדי כיתות התקשורת בכ-20 דקות בכדי להספיק ולהגיע לילדי גני התקשורת בזמן ולכן שעת איסוף תלמידי כיתות התקשורת תהיה בשעה 15:25 (חשוב להדגיש, מי שמחליט לא לממש את זכאותו להסעה יוכל להישאר במסגרת עד השעה 16:00). שעת איסוף ילדי גני התקשורת תהיה בשעה 16:00. נדגיש שוב, כי אין הקדמה של איסוף ילדי גני התקשורת.
איך נדע מה הסטטוס של ההסעות מי המלווה וכדומה?
החל מהחודש השיקה העירייה אפליקציה חדשה, "טריפקל" שמסייעת להורי תלמידי החינוך המיוחד המשתמשים בהסעות למוסדות החינוך בעיר ומחוצה לה. בעזרת האפליקציה, אותה ניתן להוריד בקלות וללא תשלום, בחנויות גוגל או אייפון במכשירים הניידים תחת השם "טרפיקל", יכולים ההורים לקבל מידע עדכני ונתוני זמן אמת אודות ההסעות.
כך למשל, פרטי מסלול הנסיעה, קבלת התראות על שינויים במסלול, מיקום הרכב בזמן הנסיעה, התראה על הגעת הרכב לנקודת האיסוף והפיזור, פרטי המלווה בכל הסעה ואף יצירת קשר עם המלווה מתוך האפליקציה.
האם יש אפשרות להורים להסיע את ילדיהם ולקבל על כך החזרים?
בשל המחסור הארצי בנהגים ובמלווים הודיע משרד החינוך במהלך שנת תשפ"ד, כי רשות שנתקלת בקושי בארגון הסעה לחלק מילדי החינוך המיוחד ועל בסיס שיקול דעתה הבלעדי, היא לאפשר להורה להסיע את ילדו ולקבל על כך החזר הוצאות במצב בו לא ניתן לשבץ את התלמידים במערך ההסעות הקיים ברשות. עוד קבע משרד החינוך, כי לא יתאפשר החזר הוצאות ברשות בה יש מערך היסעים.לשמחתנו, העירייה בזכות מאמץ לא מבוטל, הצליחה להקים מערך הסעות, שנותן מענה לכל הילדים, הזכאים להסעות. משום כך, הסדר קבלת החזרי הסעות אינו קיים בעיר.
חשוב להדגיש כי הורים, שבוחרים שלא להשתמש במערך ההסעות העירוני, אינם זכאים לקבלת החזר.
הילד שלי גר במרחק דקות נסיעה ספורות מהגן אבל משך ההסעה בפועל הוא כ-40?
מסלול ההסעה נקבע בהתאם לכתובות התלמידים הזכאים להסעה באופן מיטבי כאשר בכל הסעה על פי רוב יש מספר ילדים המוסעים מאותו אזור לאותה מסגרת או למסגרות הסמוכות זו לזו. למרות שחוזר מנכ"ל משרד החינוך אינו קובע זמן הסעה מקסימלי וכן אינו קובע מינימום משתתפים בהסעות - העירייה עושה את מירב המאמצים, במסגרת האילוצים הקיימים כך שמשך הנסיעה של כל ילד בהסעה יהיה הקצר ביותר האפשרי.
למי פונים כאשר ההסעות לא מופיעות באפליקציה?
בנושאים טכניים (תפעול האפליקציה) יש לפנות לפלאפון מספר 053-3520255
בנושאים כללייםניתן לפנות בהודעות לווטסאפ 054-6441450 בימים א-ה מהשעה 07:00 ועד השעה 17:00 (שימו לב זה מספר ווטסאפ בלבד - אין מענה טלפוני במספר זה)
ניתן גם לפנות בטלפונים הבאים: 08-9726249, 08-9726284, 08-9726267, 08-9726080 ו- 08-9726078.
שעות מענה טלפוני: ימים א'-ה' מהשעה 08:00 ל-09:00 ומהשעה 12:00 ל-16:00.
כמו כן ניתן לפנות אלינו במייל
איך מתנהלת נסיעה עם ילד שזקוק לכסאות בטיחות
במקרים בהם על פי חוק חלה חובת כיסא בטיחות, באחריות ההורים לצייד את הילדים בהתאם. ההורה נדרש להוריד מידי בוקר את כיסא הבטיחות/בוסטר ולהתקינו ברכב ההסעה, בסיוע המלווה. המלווה מוריד את הכיסא/בוסטר בסיום ההסעה ומעביר מאותו למסגרת החינוכית. בצהריים המלווה מתקין חזרה את הכיסא/בוסטר ומסיר אותו בסיום ההסעה.
לאור זאת מומלץ לוודא כי הכיסא/בוסטר תקין וקל להתקנה ולנשיאה.
אני מעוניין שהילד שלי יוסע לצהרון
אם התלמיד הינו תלמיד חינוך מיוחד, הזכאי להסעה בהתאם לקריטריונים של משרד החינוך, ניתן להעביר בקשה להסעה לצהרון פרטי במייל הבקשה תיבדק לגופה כאשר העיקרון המנחה הוא שהצהרון נדרש להיות במסלול הנסיעה של ההסעה ובאזור המגורים של התלמיד, וכן שאיש צוות מטעם הצהרון ימתין לתלמיד בעת הגעתו מההסעה. באם הבקשה תאושר יועבר מסמך להתחייבות ההורים. רק לאחר אישור זה ניתן לאשר הורדת התלמיד בכתובת שאינה כתובת המגורים של התלמיד.
במקרה של הסעה לצהרון של עמותת סחלבים הנושא יטופל ישירות בין עמותת סחלבים לעירייה.
בית הספר היסודי הצומח ''ארץ מולדת'' בשכונת מורשת, חנך מרחב חדשנות ויצירה, עבור תלמידי שכבות א' – ב'. במרחב תתקיים למידה חווייתית דרך משחק, חקר, יצירה ובנייה, באופן קבוצתי או אישי