מודיעין מכבים רעות מודל 2022

09/03/2023 ט"ז אדר תשפ"ג

בימים אלה מוציאה העירייה את השנתון הסטטיסטי החדש לשנת 2023 (הנתונים מתבססים על שנת 2022). השנתון הסטטיסטי של מודיעין מכבים רעות, שמופק במהדורה חדשה, זו השנה השלישית, מציג וממפה נתונים ב-30 נושאים דמוגרפיים, כלכליים וחברתיים, המתארים את החיים בעיר ובשכונות העיר בעבר, בהווה ובעתיד. השנתון מכיל לוחות, תרשימים ומפות הכוללות מאפיינים פיזיים ואנושיים של העיר בכללותה ובפילוח השכונות.

ראש העיר, חיים ביבס: "זו השנה השלישית שהעירייה מפיקה שנתון סטטיסטי, שעוסק במיפוי שכונות העיר ותושביה וכולל נתונים דמוגרפיים, חברתיים וכלכליים קיימים ותחזיות עירוניות עתידיות. הכנת השנתון הוא פרי מחקר וניתוח של ידע שנאסף בעבודת העירייה בשגרה, לצד סקרים עירוניים אשר ישמשו את העירייה בהמשך לקביעת התוכנית האסטרטגית של העיר."

אז מה ניתן ללמוד מנתוני השנתון לשנת 2023?
בפן הדמוגרפי אוכלוסיית העיר מונה 102,035 תושבים, לפי נתוני משרד הפנים עם ציון סוציואקונומי 9 מתוך 10, כאשר השכונה הגדולה ביותר היא שכונת הכרמים עם 12,111 תושבים. בשכונת מורשת החדשה, שהחלה להתאכלס, מתגוררים 745 תושבים. בפילוח בין גברים לנשים בעיר עולה כי ישנו שוויון, כמעט מלא, בין נשים לגברים, 50% גברים ו-50% נשים.

עוד בהקשר הדמוגרפי, ניתן לראות בבירור כי מודיעין מכבים רעות נחשבת לעיר צעירה עם אחוז גבוה של ילדים בהשוואה לממוצע הארצי בארץ והגיל הממוצע בעיר עומד על 33.9. לצד זאת, תוחלת החיים היא הגבוהה ביותר בישראל ועומדת על גיל ממוצע של 86.7, כאשר בעיר חיים 10.2% אזרחים ותיקים מגיל 65 ומעלה.

נתון נוסף מעניין הוא מספר התושבים שעוברים לגור בעיר (הן מחוץ לעיר והן מעברי דירה בתוך העיר) . בהקשר זה בולטות במיוחד השכונות החדשות, כאשר שכונת נופים, שנמצאת לקראת סיום אכלוס נהנתה בשנת 2022 מכ-950 דיירים חדשים בשכונה. שכונת מורשת, שהחלה להתאכלס בחודש פברואר 2022, התחדשה ב-713 דיירים חדשים.

מתחם נוסף שנמצא בשלבי סיום אכלוס הוא מרכז העיר אליו הגיעו השנה 81 תושבים חדשים. מהצד השני עולה כי 41% מתושבי העיר מתגוררים בעיר יותר מ-20 שנים.

נתונים נוספים בשנתון, הנוגעים למשקי הבית, מגלים כי במודיעין מכבים רעות יש בממוצע 3.66 נפשות במשק בית. בתוך כך, 84% מחזיקים בבעלותם דירה, 14% שוכרים דירה. 58% מהמשפחות בעיר הן זוגות עם ילדים עד גיל 17, 2% משפחות חד הוריות. נתון סטטיסטי מעניין הוא שכ- 56% מתושבי העיר הם בעלי תואר אקדמי ו-4.3% מהתושבים הם סטודנטים.

הסתכלות בשנתון מגלה גם כמה נתונים מרעננים ששולבו בו לראשונה ובהם, השמות שהם הכי נפוצים בעיר, בראשם יובל ועמית.

כמו כן, השנתון כולל נתוני בריאות העולים מהסקר העירוני, שנערך לאחרונה וממנו עולה כי 83% מהתושבים מגדירים עצמם בריאים. עוד נתונים מעניינים שמעידים על אורח חיים בריא מאוד בקרב התושבים, הם ש- 70% מהתושבים עושים פעילות ספורט.

פעילות הספורט המועדפת היא הליכה מהירה (48%), 21% מרימים משקולות, 20% רצים ו-11% רוכבים על אופניים. מרבית הפעילות הספורטיבית של 55% מהתושבים, שעושים ספורט נעשית בחוץ, במרחב הציבורי.

העירייה האיצה בשנתיים האחרונות את הקמתם של מתחמי כושר בפארקים ובגינות הציבוריות, עם מתקנים מודרניים קרובים לבית. 48% מעדיפים פעילות ספורטיבית בחדר כושר או סטודיו ו-22% בבית.

יחד עם זאת ניכר כי ישנו עודף משקל בקרב 21%-30% מהתלמידים בכיתות א-ז. נתוני התמותה כתוצאה ממחלות לב הוא 154.5 למאה אלף איש. נתון זה מוכיח את חשיבותה של התוכנית העירונית לפריסת עשרות דפיברילטורים במוסדות ציבור, רחובות העיר, מרכזים מסחריים ובניידות הביטחון המוכיחים עצמם כמצילי חיים.

מבחינת נפח אשפה, מעידים הנתונים כי 1.3 ק"ג פסולת נזרקת לנפש ביום בעיר, 18.2% שעור מחזור פסולת מוצקה ו-81% נפח ממוצע בזמן פינוי מיכלי מחזור.

בנושא התחבורה, לכ-97% ממשקי הבית בעיר יש רכב אחד לפחות. הרכב הפופולארי ביותר בעיר הוא יונדאי. עוד עולה כי ל- 2% מתושבי העיר יש רכבים חשמליים (לא כולל רכבי ליסינג), מגמה שהולכת וגדלה מדי שנה.

מהשנתון עולה כי בעיר ישנם 5.9% עולים מחו"ל במצטבר, כאשר בשכונת מוריה יש הכי הרבה עולים חדשים (כאלו שעלו לארץ בשבע השנים האחרונות) עם 346 עולים חדשים ואחריה, שכונת אבני חן עם 305 עולים חדשים.

אוהבים כלבים? מסתבר שבעיר יש 8,041 כלבים והשכונה בה יש הכי הרבה בעלי כלבים הינה שכונת הפרחים עם נתון מרשים של 1,135 כלבים, אחריה שכונת המגינים עם 780 כלבים.

מבחינת עסקים מקומיים וכוח קנייה, ניכר כי 87% מהתושבים קונים בעסקים המקומיים ובעיר, 1,777 עסקים פעילים מרביתם עסקי מזון, מסעדות ובתי קפה, משרדים ושירותים מקצועיים.

עוד נתון מעניין הוא שמודיעין מכבים רעות היא העיר עם כוח העבודה הגבוה בארץ והוא עומד על 76.6% שעור תעסוקה, כאשר 91% שכירים ו-22% עוסקים בהייטק וטכנולוגיה. 14% עוסקים בחינוך, השכלה ומחקר. מרבית מקומות התעסוקה במרכז הארץ (65%) ו-22% בתוך העיר. משך זמן ההגעה של 52% עומד על חצי שעה ו-30% כשעה.

במדדי שביעות הרצון העירוניים עולה בבירור כי 94% חשים שביעות רצון מאיכות החיים בעיר, 90% חשים כי העיר מותאמת לצרכיהם, 88% ממליצים למכרים לעבור לגור בעיר ו-88% מתכוונים להמשיך לגור בה בשנים הבאות.

בשנתון מוצגים ניתוחי עומק של כל שכונה ושכונה בעיר, והוא נחתם בתחזיות מעניינות בנוגע לעתיד מודיעין מכבים רעות מבחינה דמוגרפית, גילאים, מסחר ותעסוקה.

ניתוח צפי שימושים בשטחים, בהתבסס על מימוש תוכנית המתאר, מצביע על צפי גידול משמעותי במסחר ותעסוקה בתוספת שטח של 2,095 דונם. נתון זה משתלב עם הגידול הצפוי במספר התושבים בעיר, שמצביע על חציית המאתיים אלף תושבים וכשישים ושש אלף יח"ד במימוש תוכנית המתאר לעשורים הקרובים ו-5,998 דונם תוספת שטחים בתכנון השכונות החדשות. לפי התחזית, העיר צפויה להתבגר בהתאמה לפילוח הגילים במדינה.

עורך השנתון, מנהל אגף אסטרטגיה, מחקר וחדשנות ד"ר אופיר לנג מציין כי הכנת השנתון נערכה באיסוף וניתוח נתונים מעמיק בסיוע של נציגי עירייה ורשויות ארציות, כל זאת במטרה לזהות ולאפיין באופן מעמיק סוגיות העומדות על סדר היום, מחקרים ואנליזות, סקרים עירוניים ותחזיות דמוגרפיות, ולשמש כלי תכנון מדיניות אסטרטגיה לפיתוח העיר ולקידום איכות חיי התושבים.

הנתונים המלאים מוצגים בחוברת דיגיטלית בשקיפות לתושבי העיר, אשר יכולים לצפות ולהתרשם – כאן בקישור.

העיר מודיעין מכבים רעות העיר מודיעין מכבים רעות


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד