התגלו סרטני מים מתוקים בעיר

14/03/2024 ד' אדר ב תשפ"ד

לפני כמה שבועות, החל בעיר מודיעין מכבים רעות סקר טבע שעורכים אנשי החברה להגנת הטבע, במימון וליווי של המשרד להגנת הסביבה וכבר בימים הראשונים, גילו הסוקרים ממצא מרגש ונדיר במיוחד: שני מיני סרטנים נדירים למדי, בוצן וזימרגל ארץ-ישראלי. יצחק כהן, סוקר בכיר ביחידה לטבע עירוני של החברה להגנת הטבע, שמצא את הסרטנים, מוסיף כי הסקר הראשוני כלל ביקור באתרי הסקר ולמידה ראשונית על איכותם ובדיקה של גבי הסלע ובריכות החורף בעיר הצומח והחי בהם.

לדבריו, במהלך הסקר התגלה מגוון מרשים מאוד של מיני צמחים נדירים וחסרי חוליות ייחודיים לגופי מים עונתיים בגבי סלע, ובריכות חורף וששני מיני הסרטנים נמצאו לראשונה במרחב מודיעין.

כמו כן, אותרו מינים נפוצים יותר בבריכות חורף דוגמת שטרגל אדמדם, ציקלופס, דפניה וצדפוניות, ובמהלך הסקירה נמצאו גם מיני צמחים נדירים - אלטין עקום-זרעים, קרסולת השלולית וטובענית קטומה, הידועה בארץ רק מאזור הגולן והגליל העליון ומציאתה במודיעין מהווה הרחבה תפוצה של המין הנדיר הזה. "מקום המדינה ועד היום, הצטמצם שטח בתי הגידול הלחים בישראל מ-180,000 דונם לכ-10,000 בלבד, ובעשורים האחרונים בפרט, יובשו בריכות חורף רבות לטובת פיתוח ובינוי. לפי סקר בריכות חורף של רשות הטבע והגנים, הבוצן נוכח ב-18 אחוז בלבד מבריכות החורף בארץ ואילו הזימרגל ארץ-ישראלי נוכח ב-10 אחוז בלבד מבריכות החורף שנדגמו, לכן ישנה חשיבות גדולה לשימור של בתי הגידול בהם נמצאו", הוא אומר.

בחברה להגנת הטבע מוסיפים שבית הגידול של גבי הסלע ובריכות החורף הינו דינמי מאוד - מתמלא עם רדת הגשמים בחורף ומתייבש לאחר זמן מה, עד לגשם הבא או עד עונת הגשמים הבאה. "תכונה זו מביאה עימה אתגרים רבים לחי והצומח בבית גידול זה, על כן התפתחו מגוון רחב של תכונות והתאמות ביולוגיות להתמודדות עם הדינמיות הקיצונית של בית הגידול. לדוגמה במקווים אלו מתרבים דו-חיים רבים אשר חייבים בשלב הרבייה וההתפתחות הראשונית מקווי מים ולאחר הגעתם לבגרות אינם חייבים להיות בסביבה מימית, התאמה נוספת היא של סרטנים ירודים אשר חיים ומתרבים בגוף המים ולקראת ההתייבשות מטילים ביצים בנות קיימא אשר שוקעות בקרקעית הבריכה וכאשר הבריכה מתייבשת, כלל הבוגרים מתים והביצים נשארות בקרקעית עד המילוי מחדש, ואז בוקעות שוב", מסביר כהן. כמו כן, בנוסף למינים אלו אותרו מינים נפוצים יותר בבריכות חורף דוגמת שטרגל אדמדם, ציקלופס, דפניה וצדפוניות, ובמהלך הסקירה נמצאו גם מיני צמחים נדירים - אלטין עקום-זרעים, קרסולת השלולית וטובענית קטומה.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "המשרד להגנת הסביבה ממשיך עם תנופת העשייה בתחום שמירת הטבע הישראלי, בדגש על הטבע העירוני ועד כה, המשרד סייע ללמעלה מ-120 רשויות מקומיות לבצע סקרי טבע עירוני במסגרת קול קורא "סביבטבע". המשרד מברך את עיריית מודיעין על מאמציה ועל הצטרפותה לתהליך של הטמעת חשיבות הטבע העירוני".

ראש העיר חיים ביבס: "אנו זוכים לחיות בעיר המתוכננת ביותר בישראל, המוקפת אתרי מורשת וטבע כשמחצית משטחה הינו ירוק עד וזה לא מפתיע שסובבים אותנו בעלי חיים ייחודיים. אנחנו נמשיך לפעול לפיתוח העיר מחד ומאידך לשמר את אתרי הטבע הסובבים אותנו כפי שעשינו עד כה. אני מזמין את התושבים והאורחים להגיע למודיעין מכבים רעות ולטייל בתוך הירוק שעוטף את העיר - ליהנות אך גם לשמור על אתרי המורשת ועל איזורי הטבע שלנו״.

במהלך העשור האחרון ערכו סוקרי החברה להגנת הטבע כ-60 סקרי טבע עירוניים במסגרת קולות קוראים של המשרד להגנת הסביבה, וקודמו יוזמות נקודתיות לתכנון וניהול שטחי טבע בעיר. סקרים אלו מספקים בסיס מידע מקיף ומעודכן אודות המגוון הביולוגי ומיקומו במרחב העירוני ומהווים תחילת תהליך, שבערים רבות כבר הוביל לשילובן של תשתיות טבעיות בקידום ניהול ותכנון עירוני בר-קיימא.

תמר רביב, ראש אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה: "מגוון המינים הנדירים שהתגלו לאחרונה בסקר במודיעין מחזקים את חשיבות תרומתם של הרשויות המקומיות למאמצי שמירת הטבע בארץ ובעולם, בוודאי כאשר מדובר על בתי גידול נדירים ומאויימים. הסקר יאפשר לעירייה לרכז את המידע על השטחים הפתוחים וערכי הטבע בתחומה ולתכנן ולנהל את השטחים הטבעיים שבה בצורה נכונה יותר, כדי לשמור על תפקודן של המערכות האקולוגיות והמשך הרציפות האקולוגית. בעידן של משבר אקלים ומשבר אקולוגי, החשיבות של שמירה על המערכות האקולוגיות מתעצמת, ונדרשת היערכות גם ברמת השלטון המקומי, שיפעל לשמירה על המגוון הביולוגי בתחומו. המגמה כיום בעולם היא מציאת פתרונות מבוססי טבע במטרה לשמור על ערכי הטבע, ולהגביר את החוסן העירוני".

רוצים לגלות את הטבע העירוני הקרוב אליכם? כנסו לאתר החברה להגנת הטבע שמרכז את כלל ממצאי הסקרים שנערכו מאז ומעולם

בתמונה: בוצנים שנמצאו במודיעין. צילום יצחק כהן החברה להגנת הטבע

סוקרי החברה להגנת הטבע בגבעות מודיעין. צילום - יצחק כהן, החברה להגנת הטבע


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד