נאבקים בזיהום האוויר

04/04/2024 כ"ה אדר ב תשפ"ד

עיריית מודיעין מכבים רעות שלחה מכתב חריף בנושא זיהום האוויר החמור, כתוצאה מהפעלת משרפות בלתי חוקיות של פסולת על ידי גורמים שונים מעבר לקו הירוק. המכתב נשלח בדחיפות לאלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס, לשר הביטחון יואב גלנט, לשר הממונה על המינהל האזרחי בצלאל סמוטריץ', לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן ולמבקר המדינה מתניהו אנגלמן.

כידוע, מנהלת העירייה מאבק עיקש בנושא, בעקבות תלונות תושבים רבים המעידים כי הם לא מסוגלים לפתוח את חלונות ביתם כתוצאה מהריח הבלתי נסבל של שריפת הפסולת שמזהמת את האוויר ומסכנת את בריאות התושבים. במכתבה, מדגישה העירייה כי התלונות לא מגיעות רק מתושבי מכבים הסמוכים לקו התפר, אלא גם מתושבי שכונות נוספות במרכזה של העיר.

מכתב זה מצטרף לדו"ח החמור של מבקר המדינה שפורסם לא מכבר, אשר מציג תמונה עגומה באשר להזנחה של המדינה בטיפול בתלונות תושבי העיר וערים נוספות, כאשר על פי הדו"ח יש כשל רב שנים בטיפול בנושא עם עלייה מתמדת בזיהום האוויר ובתלונות על מפגעי ריח. תלונות אשר מתעצמות במיוחד בתקופה זו, מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל.

לפני כארבעה חודשים ובעקבות פניות רבות של העירייה בהובלת ראש העיר חיים ביבס, עידכן המינהל האזרחי, כי כוחות הצבא נכנסו לשטחים בהם בוצעה שריפת הפסולת, יחד עם עשרות כלי עבודה והחלו בטיפול במוקדי השריפה. בהתאם לכך חלה ירידה ניכרת באותה תקופה, ברמות זיהום האוויר.

למרות זאת, התופעה לא מוגרה לחלוטין וראש העיר נפגש זמן קצר לאחר פעילותו של הצבא, עם השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, ודרש מהמשרד להגנת הסביבה והמינהל האזרחי להוביל טיפול עמוק ויסודי בנושא מול הגורמים הרלוונטיים במשרד הביטחון וצה"ל. השרה הציגה את הפעולות בהן נקט ועתיד לנקוט המשרד להגנת הסביבה בנושא ובראשן יצירת שיתוף פעולה הדוק עם המינהל האזרחי במשרד הביטחון ועם פיקוד מרכז וציינה, כי הממשלה אף אישרה תקציב ייעודי לטיפול בנושא.

ראש העיר, חיים ביבס: "אנחנו לא נרפה מלדרוש אחריות וטיפול מקיף מהמדינה והמינהל האזרחי בתופעה זו, שהיא אירוע טרור לכל דבר ועניין. יש לטפל בכך ביד קשה ובלתי מתפשרת ואנו מצפים לראות תוצאות אמיתיות בתקופה הקרובה".

העיר מודיעין מכבים רעותהעיר מודיעין מכבים רעות


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד