מהפכת מיחזור האשפה הביתית

21/10/2010 י"ג חשון תשע"א

פח מיחזור אשפה רטובה

פח מיחזור אשפה רטובה

מועצת העיר מודיעין מכבים רעות החליטה בישיבתה האחרונה לאשר את תוכנית האב להפרדת פסולת במקור.

התוכנית, שתיושם לראשונה בישראל באופן מלא בעיר שלמה.

התוכנית בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ותהפוך את מודיעין מכבים רעות לעיר הראשונה בישראל הממחזרת בצורה כה נרחבת ולעיר הירוקה ביותר בארץ.

התוכנית צפויה להתחיל בינואר 2011 בשכונת אבני חן, כאשר כל חודשיים תתווסף שכונה או שתיים נוספות לתהליך.

בתחילת 2012 יתווספו מכבים ורעות שיהיו אחרונות בשל הצורך להכנת תשתיות מיוחדות.

מודיעין מכבים רעות מונה כ-78,000 תושבים ומייצרת מידי שנה כ- 22,000 טון של פסולת ביתית מעורבת. כמות הפסולת המועברת למחזור דרך מרכזי ההפרדה, הפזורים בעיר, הנה מן הגבוהות בארץ ועומדת על כ-7% (9% מן הפסולת הביתית, ללא גזם).

כיום מפונה הפסולת שלוש פעמים בשבוע, על ידי שני קבלני אשפה. בעקבות סגירת אתר שדות מיכה (חרובית) מפונה הפסולת, באחריות הקבלנים, לתחנת המעבר רמניר בפתח תקווה.

עלות הטיפול בפסולת במודיעין עומד כיום על כ- 430 ש"ח לטון אשפה, כולל היטל ותקורה, כאשר קרוב ל-40% מן העלות, כ-160 ש"ח לטון, משולמת עבור שינוע הפסולת וקליטתה במתקן קצה.

סכום זה צפוי לעלות באופן משמעותי בהשפעת מספר פרמטרים: עליית גובה היטל ההטמנה ע"י המשרד להגנת הסביבה מ-60 ש"ח לטון ל- 100-120 ש"ח לכל טון אשפה.

על פי התוכנית החדשה תושבי העיר יפרידו כבר בבתיהם את האשפה היבשה והאשפה הרטובה. לבתי האב יחולקו פחים חומים מיוחדים לאשפה הרטובה כאשר את האשפה היבשה ימשיכו לזרוק בפחים הרגילים.

התהליך נמשך גם בחדרי האשפה שם יוצבו שני מיכלים נפרדים, וגם תופעלנה שתי משאיות פינוי נפרדות לכל אחד מהזרמים.

העירייה תקיים מהלך הסברתי נרחב וחסר תקדים בעיר על מנת להטמיע את השינוי בקרב התושבים. מהלך זה יתחלק לשלושה רבדים: הסברה וחינוך לקיימות בתוך בתי הספר דרך הילדים והנוער - עמוד השדרה המרכזי של העיר. הרובד השני הוא הגעה מדלת לדלת אל בתי התושבים אז יחולקו הפחים ללא תשלום וחומרי הסברה על הליך ההפרדה ואיזו אשפה מופנית לכל פח. הרובד השלישי הוא קמפיין פרסומי ושיווקי בכל אמצעי התקשורת.

יישום מערך הפרדה במקור לשני זרמים מצריך הטמעת שינויים לוגיסטיים ותפיסתיים. ההפרדה במקור תשפיע על כל מרכיבי הטיפול בפסולת, החל מאצירה, שינוע וכלה במערך הקליטה והטיפול.

מול זאת, צפוי כי העירייה תצליח לחסוך כ-1.4 מיליון ש"ח בשנה הראשונה, ועד פי שתיים מכך בטווח התכנון עד שנת 2016. כתוצאה מיישום ההפרדה במקור, העיר צפויה להפחית הטמנה בשיעור של עד 50%, ובעתיד אף מעבר לכך עם יישום החקיקה והעלאת התעריפים.



פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד