בנאלי, טל בן מלך

19/06/2013 י"א תמוז תשע"ג

כשאנחנו כותבים אנחנו כותבים את עצמנו, ההשתקפות שלנו נמצאת בילדה עם הפסנתר, בהוא עם הכינור, באישה עם המשקפיים האדומות. בחבר עם הנמשים, באישה עם החלומות. ברגע שאני לא מצליח לכתוב אחרים, אני לא מצליח לכתוב את עצמי. ברגע שעצמי לא נכתב, עצמי לא קיים. כמה פשוט,ככה מפחיד. מטאפורות ודימויים הם הנשק הסודי שלי, בלעדיהם אני נשאר ערום. עמום. עקום.

הכל בנאלי, כל דבר שאכתוב- מישהו כבר כתב. כל אדם שאנסה להיות-כבר קיים. הכל כבר נכתב, אין חדש תחת השמש. אדם הוא העתק של אחרים,השתקפות ותו לא. דיוקן עצמי מלא באי-דיוקים. מדי פעם נוספת אוזן או יש שינוי בצבע העיניים, סרטן או טראומת ילדות,אבל הבסיס נשאר אותו הדבר. אין ייחוד, אין ייחוד. אני משוטט בעולם בדמיוני, מנסה למצוא את הדבר הגדול הבא. הדבר היחיד שעדיין לא נכתב. יורד גיאיות, צועק מראש ההר. עולה על מטוס וממריא לחלל. מדבר עם דולפינים ועם הכלב של השכן, ממציא כוחות על או מרביץ לזקן. הכל כבר נכתב, נאמר כבר הכל. מי אנחנו בעולם הזה, מלבד השתקפות. גם זה כבר נכתב, אתם רואים? אני אפילו לא מחדש שום דבר.

סופר טוב חייב להיות קצת נרקיסיסט, חייב לדעת לקבל מחמאות. חייב להאמין שיצירתו ראויה מספיק, וחייב להילחם עליה עד המוות. אדם יוצר, שטוען שהוא כותב או משחק או שר או מצייר לשם עצמו בלבד, להנאתו האישית- משקר. אומנות היא שיקוף של רגש, חילוף חומרים עם העולם. אתה חווה את העולם, מעבד אותו ברוחך, ומחזיר לעולם משהו שונה לחלוטין. ככה העולם עובד.

הוא נועל את נעלי הטיולים, נועל את הדלת, נועל את אשתו בארון. מתחיל ללכת ברחוב. הלילה סוגר עליו בדימוי שחוק, שאמור לשמש מטאפורה למצב רוחו הקודר. העצים ירוקים ומסמלים את היום החדש שאמור להתחיל. גם זה כבר נכתב, גם זה כבר ידוע. גם הדימויים הפכו להיות דבר קבוע.הוא ממשיך ללכת, נזכר בשיעורי ספרות שלמד בתיכון. הניצוץ שהיה לו בעיניים כשנתקל בפעם הראשונה בשיר של אלתרמן, שהלך וגדל כשצלל בין המילים והצלילים. הניצוץ נעלם מעיניו ועבר להתמקם בלב (לא, גם זה דימוי חרוש! ביד הכותבת. לא, בנאלי מדי. בחלק האחורי של המוח, בצורת פרפרים בבטן. הכל כבר נכתב, נאמר כבר הכל) הניצוץ התמקם בשן הטוחנת שלו, השנייה משמאל, ככאב שיניים טורדני שלא פסק. הניצוץ מלווה אותו עד היום, מנחה אותו בדרכו. הוא הלך ושקע בעולם המילים, הסתכל על השמיים וראה דימויים, הסתכל על העץ וראה רק אותיות. עולם שעשוי מאותיות, כמה נפלא זה יכול להיות! במקום לקדש את המילים, אנשים מעדיפים להתעמק במספרים.

הוא ממשיך ללכת ונוסע לירושלים. בנאלי מדי,היה צפוי שאלוהים ייכנס בשלב מסוים. לתל אביב. חרוש מדי,היה ברור שגם השטן יצטרף. לחלל. לא, גם זה כבר נכתב. הוא ממשיך בדרכו ומגיע לפצאל, מתחתן עם אישה חדשה, מגדל חמישה ילדים וצ'ינצ'ילה, לומד לנגן בחליל. מתעמק בספרים, מתעמק במילים, מתעמק בשירים. בשלב מסוים האישה עוזבת ולוקחת את הצ'ינצ'ילה איתה. נשבר לו הלב, התפוצץ לו התוספתן, (הכנס מטאפורה אחרת כאן). גם זה לא מצליח להאפיל על הניצוץ, הוא ממשיך ונהיה בוהק יותר ויותר. הוא עוזב את הבית ונוסע למקום אחר.

בכל מקום כבר יש אנשים, בכל מקום כבר נראו פרצופים. הניצוץ מעוור את עיניו, מסנוור אותו לחלוטין. הוא מגיע לאמצע המדבר, שם הוא מקווה להיות בשקט עם עצמו, רק הוא והמילים. הוא מגלה שאליהו הנביא עשה את זה קודם.

השנים חולפות, והוא מתחיל לחשוב על המוות. בכל זאת, מתים רק פעם אחת, צריך לעשות מזה משהו גדול. משהו מיוחד. משהו שלא התרחש מעולם, אך עדיין מלא תחכום (וגם לא כואב יותר מדי.בכל זאת,יש לו לב חלש).
האפשרות של לבלוע יותר מדי ויטמינים ולמות מעודף בריאות מסובכת מדי, כנ"ל האפשרות של לבלוע בלון חצי מנופח בעודו מצונן וכך להיחנק. תלייה עצמית או נפילה מצוק זה מלוכלך ומביך,בכלל לא לרמתו. לקשור את עצמו לכרכרה זה כל-כך המאה שעברה. לקשור את עצמו לצלב זה יותר מדי בנאלי. הכל כבר קרה, לא נשאר לו שום דבר לחדש. בדיוק כמו חייו, כך גם מותו.

השנים חלפו, והוא עדיין לא הוציא לעולם את יצירתו הגדולה באמת. מחברותיו מלאות בשברי רעיונות, רסיסי משפטים, נתזי מילים ואותיות על הדף הלבן- ותו לא. הוא לא הצליח להמציא את הגלגל מחדש, הוא לא הצליח לברוא יש מיש. וההבנה הזאת, שהוא לא אלוהים ולעולם לא יצליח להיות- משתקת.

אז הוא ניסה להיות אלוהים. למות זה מיינסטרים,בנאלי מדי, כולם עושים את זה. הוא יצליח לעשות את הבלתי אפשרי, הוא יצליח להגשים את חלומותיו, הוא יצליח לחיות לנצח.

הוא התבונן בספריו האהובים. כשאתה עושה את הבלתי אפשרי וחי חיי נצח (942 שנים, והספירה עוד נמשכת)- אתה מספיק לצבור מאות אלפי ספרים אהובים על המדף. חלקם בכתב קדום, אפופים בריח האבק. חלקם אוצרות היסטוריים של ממש, מגואלים בדם. חלקם אלקטרוניים, אף על פי שלזה הוא מעולם לא הצליח להתחבר. ספרים בדיוניים על מלחמות וספרים היסטוריים על פלישות חייזרים, תכניות עתיקות וביבליוגרפיות של גדולי הזמרים, ובעיקר- שירים. המון המון שירים. עולם שלם של מטאפורות ודימויים, שגולשים מהדפים וממלאים את עולמו בשתיקות ואהבות ועולמות רחוקים.

פתאום, צץ במוחו רעיון.
הוא פתח את הספר הראשון והתחיל לעלעל. סימן את המשפט האהוב עליו בסימן נצחי של דם. דם אדום, דיו שחור, ספר לבן (למען האמת הוא צהוב ומתפורר, אבל אין צורך להטריח את הקוראים עם האמת.) אולי זה בנאלי, אבל אלוהים אדירים, כמה יפה התמונה שמתקבלת! איזה ניגוד בין הצבעים,אילו אמצעים ספרותיים!

הוא עבר ספר ספר ומילא אותם בדם,דמו שלו. חתך מנייר באצבע, חתך מנייר בלב. מה ההבדל בכלל. פצעיו התחילו לשרוף בעוד דמו ניגר על הדפים הלבנים, מכניס דמעות של מוות לדמויות הדהויות שכמו נופפו לו לשלום. הוא כבר שם,הוא בדרך, עוד מעט מגיע. מרגיש איך לאט לאט חייו עוזבים אותו, נוטשים את גופו, ואיך דמותו עוברת לחיות בעולם המילים. חלומו בדרך להתגשם.

הוא לא עצר ולו לרגע לחשוב על מה יותיר מאחור, ולמען האמת הוא לא השאיר הרבה מאחוריו. הספרים היוו את הטעם לחייו. ועכשיו,כשיושלם התהליך... אין שום סיבה לקחת חלק בעולם הדהוי והאפור, בטח לא כאשר הוא מתבונן על העושר הלשוני שמציעים לו הספרים.

הושג המיזוג המושלם, הושגה המטרה הסופית. הוא התערבל והתערפל והתמזג עם המילים, המילים מצידן הלכו ונספגו בדמו, משאירים בו עקבות דיו ודמעות.

יצירת המופת הושלמה, עכשיו אפשר למות בשקט.

הוא לא טרח אפילו לחבוש את פצעיו.חבק אל גופו את ספרו האהוב, ושכב.

כשהאיר הבוקר על רצפת האבן הקפואה, הוא כבר לא היה בחיים.

תקווה, עדי לויתן

02/06/2014 ד' סיון תשע"ד

עוד לא לקחתי את הכדורים היום, כשנדמה לי שיהיה לי יום מוצלח אני מעדיפה לא לקחת אותם, זה נכון שמצד אחד זה מרגיע אבל מצד שני אם אני רגועה גם ככה אז זה בסדר לא? אני חושבת שלפעמים גם סיגריה זה טוב, אם במקרה אני יוצאת מן הבית ועוברת ליד השוק, אני הולכת לרפאל מהירקות והוא נותן לי סיגריה. חסרות לו שיניים, אבל הוא בכלל לא מתבייש בגלל זה, תמיד מחייך אלי, מחייך אלי ואומר לי "קחי מותק קחי ואל תשכחי אותי כשאני אצטרך משהו" ואני אף פעם לא שוכחת, אף פעם.

להמשיך לקרוא

החדר, לימור פרסי-סופר

19/06/2013 י"א תמוז תשע"ג

החדר הזה הוא שלימד אותי לא להאמין עוד באלוהים. חדר אחד. אלוהים אחד. אמונה אחת. לפעמים לומדים בו, בחדר הזה. לפעמים נחים. לפעמים בוכים בו ולפעמים צוחקים, נזכרים. רוב הזמן הוא ריק ודומם. ומלא קולות מן העבר. תמונות מכל עבר ואת מביטה בי. חדר "עזוב ובלי כוחות ממש כמו חוף שנחל עזבו..." ובוודאי, יימצא מי שישאל- מה לחדר ולאלוהים? מה לחדר ולאמונה? ועבורי זה חדר שנעזב. חדר שייתכן וקיים בהמוני בתים בארץ ובעולם, חדר חי וקיים ונושם אצלי בבית. חדר ריק, בו הרִיק ממלא את חדרי ליבי שלי בשממת שמחה שאבדה לי. החדר הזה שהביא באכזריות למותה ולאיבודה של תמימותי, לאובדנה של שמחתי בחלקי בעולם הזה, שמחה שהייתה נטועה בי כל חיי, עד החדר הזה.

להמשיך לקרוא

תינוקת גדולה שלי, חוה אפשטיין

19/06/2013 י"א תמוז תשע"ג

תינוקת גדולה שלי. אני מלטפת בשתי כפות ידי את צמד התצלומים המכילים את דמותך. כה שונים הם זה מזה עד כי לא אוכל לזהות אותך אלא אם תראי לי את כתם הלידה שמאחורי אוזנך. הכתם שהפריד ביני לבינך והותיר אותך כפצע פעור בזיכרוני הדואב. אני עונה לך בתקווה שנוכל לרפא יחדיו פצע זה, ולו במעט. ואני גם יודעת שאותו פצע ממש פעור גם בלבך שלך אף שלפני כמה חודשים לא ידעת עליו דבר.

להמשיך לקרוא

נקודות מפגש, שחר פרידמן

23/06/2013 ט"ו תמוז תשע"ג

בני אדם מצטלבים בטרמינל ליסבון, מליון קורות-חיים מכוונות לאפיקים מנוגדים, גוף גיאומטרי מרושת ומשתנה תדיר של מפגשים ושל פרידות. מיד כשראיתי את פניו בתוך פסיפס הפרצופים הזה ידעתי: האדם הזה ישנה את חיי. במהלך כל השנים של העבודה שלי פיתחתי רגישות לתחושות מעין אלו, הרחתי בדיוק של גשש בדואי זקן היכן טמונים הזדמנות וגורל, והתחושות לעולם לא הכזיבו. האביר החדש שלי היה אדם מבוגר, בשנות השמונים בערך; גבה-קומה, קירח, עיניו שחורות ובוחנות. לגופו לבש מעיל עור ארוך, שחור ומבריק, שהשתפל לו עד לרגליים. לא היה נראה שהוא ממהר. התחלתי לפלס את דרכי אליו, דוחף אחורה נוסעים ותיירים; אבל כשהייתי קרוב מספיק, לפתע פנה הוא אלי ברוגע צונן: "כמה זמן היית אומר שיש לנו?"

להמשיך לקרוא

בנאלי, טל בן מלך

19/06/2013 י"א תמוז תשע"ג

כשאנחנו כותבים אנחנו כותבים את עצמנו, ההשתקפות שלנו נמצאת בילדה עם הפסנתר, בהוא עם הכינור, באישה עם המשקפיים האדומות. בחבר עם הנמשים, באישה עם החלומות. ברגע שאני לא מצליח לכתוב אחרים, אני לא מצליח לכתוב את עצמי. ברגע שעצמי לא נכתב, עצמי לא קיים. כמה פשוט,ככה מפחיד. מטאפורות ודימויים הם הנשק הסודי שלי, בלעדיהם אני נשאר ערום. עמום. עקום. הכל בנאלי, כל דבר שאכתוב- מישהו כבר כתב. כל אדם שאנסה להיות-כבר קיים. הכל כבר נכתב, אין חדש תחת השמש. אדם הוא העתק של אחרים,השתקפות ותו לא. דיוקן עצמי מלא באי-דיוקים. מדי פעם נוספת אוזן או יש שינוי בצבע העיניים, סרטן או טראומת ילדות,אבל הבסיס נשאר אותו הדבר. אין ייחוד, אין ייחוד. אני משוטט בעולם בדמיוני, מנסה למצוא את הדבר הגדול הבא. הדבר היחיד שעדיין לא נכתב. יורד גיאיות, צועק מראש ההר. עולה על מטוס וממריא לחלל. מדבר עם דולפינים ועם הכלב של השכן, ממציא כוחות על או מרביץ לזקן. הכל כבר נכתב, נאמר כבר הכל. מי אנחנו בעולם הזה, מלבד השתקפות. גם זה כבר נכתב, אתם רואים? אני אפילו לא מחדש שום דבר.

להמשיך לקרוא

אהבה, אלנתן בן דוד

19/06/2013 י"א תמוז תשע"ג

"עוד יגיע היום שנרוץ בשדות עם שיער פרוע ועיניים צוחקות ונרוץ רק שנינו, רק אני ואתה לבד ואז אני אדע שאתה האחד" היא תמיד כתבה על גליונות נייר צהובים. לא שהיה לה התנגדות כלשהיא לצבע הלבן, פשוט המילים זרמו יותר על הצהוב. לבן זה צבע יותר מדי רשמי, ומזכיר לה את חשבון החשמל האחרון שעדיין לא שילמה. לבן זה צבע מת, ואילו על הצהוב המילים ממש חיות, מספרות את סיפור חייה, כמהות איתה לאחד שירוץ איתה בשדות. היא חייכה לעצמה ותלתה את המילים על דלת המקרר. היא תסיים את השיר הזה מחר, או אולי בעוד שבוע, או אולי לעולם לא: מי יודע מתי יפרצו המילים מתוך תודעתה ויגעשו לה בבטן עד שהיא תרוץ אל ותכתוב ביד רועדת את המילים ממנה החוצה. לאחר מכן הכניסה את התותים למקרר.

להמשיך לקרוא

שחור ולבן, את-אל אבנר

19/06/2013 י"א תמוז תשע"ג

כמה ריקות היו עיניך באותו הרגע. כמה ריקות, כאילו לא נותר עוד מקום לתחושה אלא רק יצר הישרדות הפיצוצים החלו בתחנה המרכזית ועברו ליריות. לא לקח זמן רב עד שהחלו הצרחות ילד קטן תפס בשולי חולצתי, זעק לעזרה, אבל אוזני דיממו ומילותיו נמוגו לדממה אוטובוס בוער הצית אישה בשמלה ירוקה. האש איכלה אותה עד שכרעה על ברכיה היה שם קבצן שבהה בהכל במבט רעב. קרי לב היינו, אבל דם חם ניתז לכל כיוון אחזת בזרועי חזק. כמה ריקות היו עיניך. העולם סביבי שקט, כאילו מישהו הנמיך את הווליום היורים התקרבו. אנשים נפלו על ימין ועל שמאל. שני גברים, זיהיתי, אחד עטף פניו במטפחת צהובה, השני כמעט ילד, רזה, זוויתי, כהה עור, מוטרף מבט, שיניו חשופות איזה מן ייאוש מביא אדם למעשה כזה משיכה חזקה בזרועי והצבת אותי מולך.

להמשיך לקרוא

אלה, נגה יקותיאלי

05/06/2014 ז' סיון תשע"ד

זה קרה כשהייתי בת 13. זה היה נורא. כל האדום המצמרר ההוא. הדם שלי... אתם מוכרחים להבין. עד אז הייתי אלה. תמיד, מאז שנולדתי. ואז, פתאום, כבר לא הייתי. אין בי דבר מיוחד כעת, ידעתי. הורי יחזרו אל העוני בו חיו לפני שנולדתי, ואני אצטרף בחוסר אונים לשורת האלות לשעבר. אהיה חסרת תועלת, עלובה. הורי ישתדלו להחביא אותנו. להכחיש שאי פעם הייתי אלה. מפני שעתה הייתי כלי משומש שנזרק לפח, ואנשים לא רואים סיבה להיות חביבים לשכאלה. למען בטחוני, עדיף לנו להסתיר את הצורה בה העברנו את 13 השנים האחרונות.

להמשיך לקרוא


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד