אלבום להנצחת הנופלים

07/03/2024 כ"ז אדר תשפ"ד

בשבוע שעבר התקיים בבית יד לבנים מפגש היכרות ופתיחה לפרויקט "אלבום לנופל" לשנת תשפ"ד. מדובר בפרויקט חינוכי ערכי עירוני הפועל מידי שנה מזה כעשר שנים בשיתוף פעולה ובהובלת מנהל החינוך בעירייה יחד עם אגף הכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך וארגון "יד לבנים".

במפגש לקחו חלק ראש העיר מר חיים ביבס, ראש מנהל חינוך בתיה שוכן-אורבוך, יו"ר סניף יד לבנים מודיעין מכבים רעות מר חיים צמח וד"ר אדיר זלצר המוביל את המיזם מטעם משרד החינוך.

מטרת הפרויקט היא הנצחת זכר נופלי העיר על ידי הכנת אלבום זיכרון מעוצב לנופלים, במטרה להנציח את זכרם על ידי תלמידי כיתות י"א-י"ב מבתי הספר בעיר בהנחיית סטודנטים ('פרחי הוראה') הלומדים לתואר בחינוך במכללות להוראה ובליווי חינוכי ולוגיסטי של מנהל החינוך וארגון יד לבנים.

התהליך מורכב מסדרת מפגשים של תלמידי ותלמידות העיר עם משפחות שכולות מהעיר שבחרו להשתתף בפרויקט. את סיפור חייהם של הנופלים יספרו המילים, התמונות החוויות שיאספו התלמידים מבני המשפחה, חברים ומכרים של הנופלים. כל אלו יאוגדו לאלבום שיוגש להורים בטקס סיום מרגש בסיום השנה.

במהלך הפרויקט נוצר מפגש בלתי אמצעי של התלמידים עם המשפחות השכולות, חיבור וחשיפה לסיפורי חייהם, חיבור למורשת, לקהילה, למדינה ולחברה מוסרית, ערכית אשר זוכרת את נופליה כחלק מהתהליך החינוכי אותו העיר רוצה להנחיל לתלמידיה. זאת לצד הזדמנות של המשפחות לספר את סיפור חייו של ילדם לבני הנוער, דור העתיד, תוך תיעודו באלבום הנצחה, שיישאר בבית יד לבנים, בבית הספר ובבית המשפחה וינציח את יקירם לעד.

השנה בהתרגשות ובתחושה מעורבת של צער עמוק והערכה עצומה ייכתבו שמונה אלבומים על שמונה חיילים וחיילות, מנופלי המלחמה הנוכחית, "חרבות ברזל" - שלמה גורטובניק ז"ל, ים גלס ז"ל, עמית מוסט ז"ל, יונתן סביצקי ז"ל, אדיר עבודי ז"ל, יונתן גוטין ז"ל, שירה שוחט ז"ל ולירן אלמוסנינו ז"ל. את סיפוריהם יתעדו התלמידים מבתי הספר - עירוני ב' ע"ש יצחק רבין, עירוני ג' ע"ש מוטה גור, אורט עירוני ד' למדעים והנדסה ומו"ר.

כל קבוצת תלמידים תכין אלבום לזכר נופל או נופלת מבית הספר שלהם, ובכך ייווצר מעגל של הנצחה וחיבור לקהילת בית הספר ונופליה.

מיזם אלבום זיכרון הוא מיזם המהווה חלק מרכזי מתוך לשלל פעילויות עירוניות הנצחה של העירייה. מידי שנה מערכת החינוך העירונית מקיימת אירועים בנושא הנצחה ובהם טקס ט"ו בשבט בחורשת הנופלים, בחודש הקרוב יתקיים חידון המורשת המסורתי ע"ש גיבור ישראל תא"ל נתי גולן ז"ל, אירועי יום הזיכרון, שייערכו השנה בסימן מלחמת "חרבות ברזל".

לצד פעילות זה בחודשים האחרונים העירייה מקיימת מיזם ייחודי ומרגש של העירייה שנועד להנציח את זכרם של הנופלות והנופלים, בקריאת מעלה או משעול על שמותיהם של החיילות והחיילים, ליד הבית בו גדלו או מקום אחר המהווה חלק מאישיותו של הנופל.

ההחלטה על מקומות ההנצחה נקבעת בוועדת ההנצחה העירונית לאחר פגישות עם משפחות החללים.

מיזם ההנצחה ימשיך עם טקסים נוספים לזכרם של בני ובנות העיר שנפלו במלחמה, בהגנה על המולדת והציבור הרחב מוזמן לבוא ולקחת חלק. הטקס הבא יתקיים ביום שישי 8.3.24, לקריאת משעול ע"ש סמ"ר גל מישאלוף, בשעה 11:00 בפארק בשדרות יצחק רבין (מול בניין מספר 49). במקרה של מזג אוויר חורפי, הטקס יידחה.

תמונה להמחשה משנת 2023תמונה להמחשה משנת 2023


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד