מרחבי למידה מיוחדים

01/09/2022 ה' אלול תשפ"ב

מינהל החינוך בעירייה בשיתוף עם משרד החינוך, ממשיכים להקים מרחבים חדשניים ייחודיים בבתי הספר והגנים, במטרה להתאים את הלמידה למאה ה-21, בדגש על פיתוח מיומנויות וכישורים אינדיבידואליים של התלמידים ולמידה חווייתית. במהלך חופשת הקיץ, עמלו במרץ באגף מבני ציבור בעירייה להקמתם של עוד מרחבים חדשים לקראת פתיחת שנת הלימודים, אשר מצטרפים למרחבים רבים ברחבי העיר.

בבית הספר "קשת" סיימו בימים אלה את העבודות לחדר החדשני חממ"ה – חקר, מסוגלות, משמעות, הנאה והנעה. חלל המרחב בנוי כך שיש בו חלונות גדולים המתכתבים עם הסביבה החיצונית הכוללת חווה אקולוגית צמודה. גווני המרחב השולטים הם ירוק וחום, כך שיחברו לקיימות ואקולוגיה תוך התבוננות חקרנית על יחסי הגומלין בין אדם לסביבתו.

בחדר מותקנת גם מפת עולם גדולה שמזמנת לחקירה של תחומי דעת שונים במתמטיקה, תנ"ך, מולדת, היסטוריה, יהדות התפוצות, אומנות ועוד. עוד במרחב, פודיום לשיתוף והצגת תוצרי המחקר, עגלת יצירה לביטוי אומנותי למחקר וגם מסכי מגע לאיסוף מקורות מידע ותרגול משימות מתוקשבות.

מנהלת בית הספר, קרן מרקוביץ: "המטרה של החדר הינה לזמן תנאים לתהליכי למידה מגוונים ומשמעותיים ולתת מענה לסגנונות לימוד שונים בקרב התלמידים. כך שהתלמידים יפתחו למידה עצמאית, חוקרת, משמעותית וחווייתית, כאשר התלמיד בוחר את עבודת החקר שלו, כאשר כל אחד מבצע אותה באופן אחר המתאים לו כמו למשל, למידת עמיתים, למידה חוץ כיתתית, למידה חושית-תנועתית ועוד."

בבית הספר "דורות" ייפתח בתחילת השנה מרחב חדשני במסדרון בית הספר, המותאם ללמידה בקבוצות כמו גם למידה יחידנית. המרחב יהיה מזמין, מרווח ומאפשר צורות שונות של ישיבה מודולרית ללמידה, כך שיכלול ספסלים ללמידה משותפת, שולחנות נמוכים לישיבה על הרצפה בה הותקן חיפוי מיוחד ואזור ישיבה רכה על כריות.

העבודה במרחב תהיה בכל מקצועות הלימוד על צרכיו האישיים של כל תלמיד, הטמעת תכנים קבועים ומתחלפים ללמידה רב תחומית וחוקרת בהקשרים משתנים.

מנהלת בית הספר שולי גונן: "לא פחות חשוב מהלמידה, הסביבה החדשה החוץ כיתתית תזמן אינטראקציה חברתית ונעימה המתאימה לגיל הלומדים."

בבית הספר "מעוז המכבים" יצרו מטבח לימודי "קריספי" בו התלמידים ימציאו מתכונים בעזרת כלים של חשיבה יצירתית הנלמדים בשיעורים. בנוסף, בתהליכי הלמידה במטבח יבואו לידי ביטוי גם מיומנויות נוספות של התבוננות, אמונה בכוחות הפנימיים, עבודת צוות ופתרון בעיות. הלמידה במטבח תהיה למידה סדנאית תלת גילאית, בקבוצות קטנות של עד 20 תלמידים.

מנהלת בית הספר עינת גרימברג: "המטבח הלימודי החדש משתלב עם חזון בית הספר לסקרנות מעשית ופיתוח מיומנויות וביניהן, חשיבה יצירתית. יהיה מסקרן וטעים."

נוסף על בתי הספר, ייפתח גם גן חדשני נוסף, גן תירוש, שישלב בין מרחבים חינוכיים, רגשיים וחברתיים שונים ופתוחים לילדים. כך למשל, מרחב יצרני ומרחב של משחק. המרחבים אינם קבועים ונוצרת תחושה של למידה אין סופית המאפשרת להרכיב ולפרק על פי הדמיון, הצרכים והרצונות של הילדים.

במרחב היצרנות (מרחב מייקרים) ההתייחסות לילדי הגן היא כיזמים ויצרנים של תכנים ומוצרים באופן המטפח יצירתיות, חדשנות, כאשר הגן מספק את שלל החומרים ומגוון האביזרים לילד היוצר. דגש נוסף שיש בגן הוא הקהילתיות, כאשר פעילויות רבות מנותבות לגן כקהילה.

הפעילויות מתוכננות עם ההורים וסביבת המגורים כמו למשל פעילויות להפחתה בצרכנות ואיסוף בקבוקים בשכונת הגן, קשר עם ועדי בתים בשכונה ועוד. חצר הגן מהווה גם היא מקום להתנסות ולמידה עבור הילדים. החצר פועלת ברוח הפעילות של הגן בדגש על תנועה. בחצר גינת ירק ופרחים המהווה מרחב נוסף ללמידה וחקר. דגש נוסף חשוב עליו עבדו בגן הוא שהריהוט והמשחקים יהיו ניתנים לפירוק והזזה עבור הילדים והכל בגובה העיניים של הילדים ונגיש.

מנהלת הגן, הגננת לוצ'י אפשטיין: "הצוות נוכח בכל מרחבי הגן, בין הילדים, משוחח איתם, שואל שאלות, אם רוצים לשתף עוד חברים, אם רוצים להביא סוגיות למליאה להצגה או התייעצות. באופן הזה הצוות מאתגר את הילדים לחשיבה ביקורתית, מזהה רעיונות ליוזמות, מסייע ומלווה משלב התכנון לביצוע."

מרחב למידה בית ספר קשת מרחב למידה בית ספר קשת


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד