מתנדבים ליחד מורים במודיעין מכבים רעות

21/09/2010 י"ג תשרי תשע"א

מיזם 'יחד מורים' מאפשר לאנשים איכותיים מהעולם העסקי, הפרטי והציבורי, המעוניינים להשתלב ולהשפיע בעשייה החינוכית באופן התנדבותי, לתרום מניסיונם וממנהיגותם האישית כ'תומכי הוראה'.
אנו מאמינים כי שילוב מובנה של כוחות איכותיים מובילים ממגזרי החברה השונים מאפשר העצמה של כוח ההוראה הקיים, יצירת גשר לשיתופי פעולה של מערכת החינוך, האקדמיה והתעשייה, וקידום תהליך המסייע במיצוב מרכזיות מעמד המורה בחברה הישראלית.
התוכנית, אשר פותחה בשיתוף מנהלים, מורים, אנשי משרד החינוך וארגוני מתנדבים, מהווה ניסיון ראשון מסוגו ליצור מנגנון 'ממוסד' לשיתוף כל הגורמים המשפיעים על האקלים החינוכי וליצירת שותפות אמת תחת הנהגת הצוות הפדגוגי של בית הספר.
התוכנית מכשירה את המתנדבים לתפקיד 'תומך הוראה' בהכשרה ייחודית מטעם משרד החינוך ודואגת לשילובם בצוות החינוכי של בית הספר במגוון אפשרויות סיוע. לאורך השנה יינתן ליווי מקצועי ופדגוגי להיבטים הקשורים לתמיכה בהוראה ולעבודה המשותפת עם צוות בית הספר.
התכנית מתאימה למתנדבים המסוגלים להתחייב להיקף התנדבות מינימלי של 2 שעות שבועיות במהלך שנת הלימודים במסגרת שעות הפעילות של ביה"ס. התחייבות זו דורשת הסכמה מצד המעסיק (עבור שכירים).
מה נדרש ממך?
מוכנות להירתמות ארוכת טווח, מעשירה ותורמת למערכת החינוך.
השתתפות בתכנית הכשרה יעודית בת 40 שעות (בימים מרוכזים ובמפגשים הפרוסים לאורך השנה. להכשרה תתווסף התנסות מעשית מודרכת בבתי הספר). ההכשרה תתקיים בקמפוס קתדרה במודיעין.
התחייבות החל מ- 2 שעות התנדבות קבועות בשבוע, מרביתן בשעות הבוקר, למשך שנת הלימודים הקרובה לפחות.

מהו מיזם 'יחד מורים'?

המיזם הוא יוזמה ייחודית ופורצת דרך של משרד החינוך במטרה לאפשר לכוחות איכותיים, מתנדבים מהמגזר הפרטי והציבורי, להשתלב בעשייה החינוכית בבתי הספר, לתרום מניסיונם האישי וממנהיגותם ולהשתלב כחלק מהצוות הפדגוגי הבית ספרי.

למה זה חשוב?

מערכת החינוך זקוקה לכל אדם איכותי ובעל כישורי מנהיגות, המוכן לתרום ולהתחייב למען התחום המשמעותי ביותר לחוסנה של החברה הישראלית. על כתפי מערכת החינוך מוטל עומס רב והיא זקוקה למיטב הכוחות בחברה על מנת לסייע לה. המורים שלנו זקוקים וראויים לגיבוי ולחיזוק שלנו על מנת למלא את תפקידם כהלכה. זו ההזדמנות שלנו לעשות ולא רק לבקר.
המיזם נועד לסלול את הדרך בה הכוחות החזקים בחברה ירתמו ויתרמו באופן פעיל למערכת החינוך יסמלו בתרומתם זו את מרכזיותו של החינוך והצורך בחיזוקו ויאפשרו לדור העתיד לפגוש דמויות בוגרות משמעותיות נוספות הפועלות בקהילה.

האם זו התנדבות או עבודה?

המיזם הוא התנדבותי במהותו, ומכיוון שמטרתו לחזק את מערכת החינוך, מרבית שעות ההתנדבות יינתנו בשעות פעילות מסגרות החינוך. המתנדב נדרש לתאום ציפיות וקבלת הסכמה מהמעסיק (עבור שכירים). לשמחתנו חברות ומעסיקים רבים מוכנים לאפשר גמישות זאת ואף לראות בשעות ההיעדרות כחלק מתרומתן לקהילה (קרי שעות ההתנדבות מוכרות כחלק אינטגרלי ממשרתו של העובד). המשימה לקבל את האישור והגיבוי של מקום העבודה היא של המתנדב, ואנו נשמח לתרום מנסיוננו ומקשרינו על מנת לסייע בפנייה למעסיק בבקשה לקחת חלק במיזם.

במה זה שונה מתוכניות התנדבות חינוכיות אחרות?

מדובר בניסיון ראשון מסוגו ליצור מנגנון מוסדר ומובנה, בשיתוף כל הגורמים המשפיעים על האקלים החינוכי (משרד החינוך, ארגוני מורים, מנהלים ומתנדבים חיצוניים) באופן המאפשר שותפות אמת עם הצוות הפדגוגי של בית הספר. התרומה מתרחשת בעיקרה בשעות הפעילות של בית הספר ותחת הנהגתו של הצוות הפדגוגי, וזאת בשונה מתכניות העשרה לאחר תום הלימודים או במסגרת חוגים. ההתנדבות הקבועה והמחוייבת נועדה לבנות אמון הדדי בין התלמידים, הצוות החינוכי והמתנדבים.
מדובר במשימה המחייבת הכשרה נאותה, התחייבות מצד המתנדב, הסכמה של הארגון המעסיק, ואחריות לקליטה איכותית מצד בית הספר הקולט.

האם הכוונה היא להחליף את המורים?

לא! מקצוע ההוראה הפורמאלית דורש הכשרה והסמכה שאינה ניתנת במסגרת המיזם. מטרת המיזם היא לחזק את מערכת החינוך ולא להחליפה. כל מתנדב יקבל חניכה על ידי אחד מאנשי הצוות החינוכי בבית הספר ויעבוד בכפיפות לו ובהנחייתו. תרומתו של תומך ההוראה היא בהפחתת עומס מן המורה ובכך תאפשר הוראה איכותית יותר ומתן תשומת לב רבה יותר לכל תלמיד בכיתה.

מה בעצם אני אעשה כ'תומך הוראה'?

לאחר תקופת מחקר והכנה ארוכה שכללה שיחות ממושכות עם מנהלים, מורים, מתנדבים ואנשי חינוך ברחבי הארץ, הגדרנו תפקיד המאפשר שותפות משמעותית עם הצוות הפדגוגי של בית הספר באופן הלוקח בחשבון את מגבלות הזמינות
וההכשרה של המתנדבים. המתנדב יעבוד בצמידות לחבר סגל ביה"ס ויסייע במגוון משימות בהתאם לצרכי בית הספר וחזונו הפדגוגי ולמאפייני המתנדב והעדפותיו. תפקיד זה מוגדר כ'תומך הוראה', ומאפשר:

  • הוראה בקבוצות: עבודה עם קבוצה קטנה של תלמידים במקביל לשיעור הסדיר.

  • עזרה פרטנית: עזרה לתלמידים בזמן תרגול אישי בכיתה או בזמן עבודה בקבוצות.

  • ליווי וסיוע בעבודות חקר.

  • מרכזי למידה: עזרה בשיעורי בית, שיעורי תגבור וחזרה.

  • תרגול בשפות: מתנדבים דוברי אנגלית בעיקר, יעבדו עם קבוצת ילדים להקניית מיומנות שיחה.

  • פרויקטים מיוחדים: ייזום וניהול פרויקטים בתחומי העניין של המתנדב: מחשוב, שמירה על הסביבה
        וכיו"ב.

  • חיזוק סגל ההוראה: העשרה ועזרה לצוות המורים בתחומי הדעת של המתנדב.

באילו בתי ספר אוכל להתנדב? האם יש מגבלה?

מתוך רגישות להיקף המשמעותי אליו מתחייב המתנדב (לפחות שעתיים שבועיות), עדיפות עליונה תינתן להעדפת המתנדב. המתנדב יגדיר יחד עם מינהלת התכנית את העדפותיו לגבי מיקום ההתנדבות, אופייה ויעדיה. מינהלת התכנית אחראית לאתר ולהתאים את בית הספר על פי העדפות אלו תוך בדיקה שבית הספר המוצע מעוניין וערוך לקליטת המתנדב. ניתן לבחור להתנדב בבית ספר יסודי, חט"ב או תיכון, בבתי ספר במגזר הערבי, בממלכתי דתי, בפנימיות ובחינוך מיוחד. רכזי הפעילות יוכלו להמליץ ולכוון לבתי ספר על פי נסיונם והיכרותם ברחבי הארץ.

מיהם השותפים ומה אחריותם?

  • משרד החינוך – היוזם והמממן של המיזם.

  • המכללה לחינוך אקדמיה ואמנויות של סמינר הקיבוצים - נבחרה על-ידי משרד החינוך להיות הגורם
        המכשיר לתפקיד 'תומך הוראה' בשנת ההתנעה הראשונה של המיזם. ההכשרה של המכללה כוללת
        ליווי פדגוגי של המתנדבים במהלך כל שנת ההתנסות הראשונה.

  • עיריית מודיעין- אחריות שיווקית, מתן 'אכסניה' להכשרה, סיוע בהשמת המתנדבים וליווי

איך זה יעבוד?

מתנדב שיביע רצון ליטול חלק במיזם, ועומד בתנאי הסף (תעודת יושר, הוכחת מצוינות אישית, תואר אקדמי ונסיון הדרכתי) מוזמן לפנות לאחד ממנהלי התכנית (פרטים למטה). התהליך כולל:

  • בירור הדדי לגבי התאמה למיזם בשאלון ובראיון אישי.

  • נוכחות והשתתפות בקורס הכשרת 'תומכי הוראה' (במימון משרד החינוך ובפיקוחו).

  • שיבוץ בבתי הספר בהתאם להעדפות המתנדב וצרכי בתי הספר.

  • ליווי מקצועי של המתנדב וצוות ההוראה בהבניית העבודה המשותפת לאורך השנה.

  • ליווי פדגוגי על ידי הגוף המכשיר, בכל הקשור להוראה ולתכני הלימוד במהלך השנה.

מה כוללת ההכשרה?

תוכנית ההכשרה כוללת תכנים מגוונים מתוכנית למודי החינוך: אסטרטגיות הוראה, דידקטיקה, הערכת הישגים, פסיכולוגיה וסוציולוגיה של נוער וילדים. התוכנית ממפגש שבועי של 6 שעות, למשך 7 שבועות. כיתת ההכשרה הנוכחית מיועדת להיפתח ב-14.5.09.
מתנדב שיהיה מעוניין בעתיד לשקול שינוי קריירה לתפקיד מלא של מורה יהיה זכאי לנצל את שעות הקורס אותו עבר כ'תומך הוראה' לזיכוי אקדמי בהשלימו את לימודי תעודת ההוראה.

למי המיזם מתאים?

המיזם מכוון לאנשי המגזר הפרטי, העסקי והציבורי - לכל אדם המסוגל להקשיב ולהעניק תשומת לב וידע לצעירים, מאמין ביכולתו לתרום בשדה החינוכי, הוא בעל כישורים הדרכתיים ומנהיגותיים, מוכן להתחייבות הנדרשת, מכיר בתפקידו המוביל של המורה ומעוניין לסייע בידו, וקיבל את הסכמת המעביד (עבור שכירים) לתרומת הזמן הנדרש. תינתן עדיפות לבעלי תואר אקדמי.

מה הן חובות המתנדב כלפי בית הספר?

  • לימוד וביצוע התפקיד כפי שהוגדרו למתנדב על ידי הצוות הפדגוגי תוך מתן דוגמא אישית לתלמידים.

  • התחייבות להתנדבות במהלך כל שנת הלימודים בהיקף ובשעות שהוסכמו.

  • קשר רציף עם המורה המלווה ורכז ההתנדבות מטעם העירייה\משרד החינוך

  • שמירת סודיות בנוגע לכל מידע הנודע לו במהלך עבודתו בבית הספר, למעט מקרים המחייבים דיווח
        ע"פ החוק.

איך מתחילים?

פונים אלינו. מגיעים למפגש הכרות ולראיון אישי (למתעניינים יימסרו פרטים מדוייקים), ואם תהיה התאמה הדדית, מצטרפים לכיתת ההכשרה בסמינר הקיבוצים בת"א. לאחר מכן משתלבים במערכת החינוך כבר בראשית שנה"ל הקרובה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ישירות

איש קשרטלפוןדוא"ל
איש קשרעפרה מקובר טלפון054-4650664דוא"לשלח הודעה לmakover@isdn.net.il
איש קשרמרב שמלטלפוןדוא"לפניה מקוונת למרב שמל


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד