מכתב למשפחות

19/05/2021 ח' סיון תשפ"א

צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי של העיר מודיעין מכבים רעות בחשיבה משותפת עם מנהל החינוך מצא לנכון לפנות אליכם באופן אישי, לאור המצב הביטחוני והאירועים ברחבי הארץ


משפחות מודיעין מכבים רעות שלום,

צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי של העיר מודיעין מכבים רעות בחשיבה משותפת עם מנהל החינוך מצא לנכון לפנות אליכם באופן אישי, לאור המצב הביטחוני והאירועים ברחבי הארץ המעסיקים את כולנו כהורים וכאזרחים בימים אלו.

המצב הביטחוני מעורר אצל כולנו רגשות חזקים. רמת המתח עשויה לגרום אצל רבים מאיתנו לתופעות כגון ירידה בריכוז, כעס, אי שקט, עייפות, קשיי שינה, כאבים פיזיים ועוד. תופעות אלה הן תגובות נורמליות למצב הלא נורמלי בו אנו חיים בעת הזאת.

הילדים של כולנו חוו אתמול אזעקות וחשופים למצב דרך אמצעי התקשורת השונים.

בלב כל אחד מאיתנו שמורה משאלה לשמור את הילדים, במיוחד ילדים בגיל הרך הרחק ממתחים איומים ולחצים אותם מזמנת המציאות. כולנו מבקשים לשמור להם את הילדות בטוחה, קסומה ומיטיבה ככל האפשר.

הקשר בינכם ההורים לבין ילדיכם, השהות יחד, השיחות, החיוכים, השיתוף והקרבה הם מעטפת של מוגנות וביטחון. כהוריהם, אתם מתווכים עבורם את המציאות ומעצבים את הבנתם, את החוויה שלהם ואת כוחות ההתמודדות שיגייסו. חמימות משפחתית לצד שיח תומך, מתן תפקידים וגיוס להתמודדות לשם אימון בעשייה ובגילויי כוחות, חשובים עתה לאין ערוך.

התבטאו בפשטות ובבהירות: תווכו את המידע באופן פשוט ומותאם גיל ושדרו אמון בכוחו של ילדכם ובכוחה של המשפחה שלכם להתמודד.

הקשיבו היטב ועודדו את הילדים לספר בפירוט על מה שחוו: כאשר הילדים מצליחים ליצור סדר בסיפור שלהם, זה עוזר להם להחזיר את הסדר הפנימי שנפגע בחוויית החירום. אם הילד/ה מתקשים ליצור רצף, אפשר בעדינות לשאול שאלות על העובדות, לדוגמה: "איפה היית?", "מה חשבת?", "מה הדבר הראשון שעשית?" נקשיב ברגישות ובאופן שמביע תמיכה והבנה.


העניקו תוקף לתחושות פיזיות ורגשיות והסבירו שהן טבעיות: אפשר לומר: "טבעי שאתה רועד, כך הגוף שלנו מגיב במצבים קיצוניים כפי שחווינו" נסייע לילדים לא להיבהל מפני תסמיני הלחץ והחרדה, ונציע להם מסרים של ציפייה לשיפור: "זה יעבור, זה לא יישאר לתמיד".

התעכבו על נקודות כוח שעלו בסיפור שסיפרו הילדים: אפשר לומר: "נראה שידעת מה לעשות במקרה הקשה הזה" או "הצלחת תוך כדי האירוע לחשוב על מי שמסביבך".

הקשיבו לתכנים של רגשות אשמה או כעס עצמי, הביעו הבנה לתחושה המורכבת והסבירו שהיא טבעית ומוכרת: על משפטים כגון "לא הייתי בסדר, איך נשכבתי על הרצפה ולא חשבתי לעזור ל....?" אפשר להגיב ולומר שהתחושה היא טבעית ושלכולם לוקח זמן לעכל שהם בתוך אירוע חירום. הדגישו על מוקדים בהם הילד או הילדה נקטו בפעולות שקידמו הישרדות והגנה.

גלו הבנה לצורך להתנתק מהמחויבויות הרגילות, אך עודדו חזרה לשגרה ולקיחת תפקידים, אפילו פעוטים: אפשר לומר: "לא קל לנו כעת אך בהדרגה החיים שלנו יחזרו לשגרה. כשאנו משתדלים להמשיך לעשות דברים שמוכרים לנו, זה עוזר לנו להתאושש ולהתחזק". במקרים רבים ייתכן שהילדים יביעו אמירות כגון: "זה בלתי אפשרי", חשוב לשמוע אותם בהבנה אך לעודד חזרה לשגרה, בכך שתסבירו שהיא משיבה תחושת שליטה.


עזרו לילדכם להבחין בין מה שמותר להרגיש ולהגיד לבין מה שמותר לעשות: מותר לכעוס, להאשים, להביע אכזבה ופחד, אסור לגלות אלימות, לסכן או להסתכן, להתעלם מהנחיות ועוד.

סיימו את השיחה בעידוד ובאמירה ברורה על המשך תמיכה. אפשר לומר: "עכשיו קשה לנו להאמין שהעוצמה של החוויה הזו תתמתן, אבל זה יקרה. ועד אז אני כאן, לצדך, תמיד."

עודדו את הילדים לספר את הסיפור לפרטי פרטיו לכל מבוגר שהוא מרגיש נוח אתו ושמוכן לשמוע. הסבירו לו שזה יעזור לו להבין את החוויה, להתרגל אליה ולהכיל אותה.

חלקו תפקידים, בזמן אמת ומהר ככל האפשר, לכל אחד מהילדים (גם לצעירים שבהם) ואפילו הטילו "עבודות יזומות": בעת מתן התפקידים, בטאו את ההוראה בקול בוטח ובשדר שנותן לילדים תחושה שאתם זקוקים לעזרתם. לדוגמה: "אנחנו זקוקים לעזרתך, חשוב מאוד שנעביר את הציוד לחדר השני". התייחסות כגון זו, תורמת באופן מידי להתאוששות וליציאה ממצבי קיפאון שמתרחשים לעתים לאחר אירוע קשה. בהמשך שאלו את הילדים מה יכול לסייע להם ולנו להתמודד בזמנים קשים ועודדו אותם לנקוט בפעולות שהציעו.

הקפידו על חשיפה מבוקרת למדיה: הילדים מושפעים מחשיפה לרשת, לחדשות ולשיחות, גם כשהם נראים עסוקים במשחקיהם. נגביל צפייה, במיוחד כאשר מדובר בילדים צעירים.

שימו לב להתנהגויות חריגות. במהלך אירועים קשים, יתכן שיהיו תגובות של נסיגה ותלותיות. במקרים כאלה, רצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע. גם במקרים בהם אתם ההורים חשים מפוחדים ומתקשים לתמוך בילדיכם, חשוב לבקש עזרה מקצועית ולפנות למקורות סיוע בגנים, בבתי הספר, בשירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים, בקופות החולים וברשות המקומית.

שמירה על חיי שגרה תורמת לתחושת הביטחון של כולנו וכדאי לשמור על סדר היום, זמני ארוחות, השתתפות בפעילויות בהן אנו וילדינו רגילים לעסוק וזמני שינה קבועים.

והחשוב מכל – הורים יקרים, שמרו על עצמכם ועל ילדיכם, והאמינו שהשגרה הברוכה והבטוחה תשוב במהרה.


צוות השפ"ח המכשיר ומלווה את צוותי החירום בעיר ובמסגרות השונות, עומד לרשותכם להתייעצות בימים א-ה בשעות 08:00-16:00 בטלפון: 9262182 -08.
מעבר לשעות אלו ניתן לפנות לכונניות דרך המוקד העירוני 106.

ניתן לפנות אלינו גם במייל לכתובת: evlin_s@modiin.muni.il.

בתקווה לימים שקטים ולשגרה בטוחה ורגועה!

שפרה טריביץ - מנהלת השפ"ח וצוות השפ"ח





תמונה להמחשהתמונה להמחשה

הנצחה בבית הספר יחד

14/02/2024 ה' אדר תשפ"ד

בחצר בית הספר יחד נחנך גן ספסלים עם שלושה ספסלי ישיבה ועליהם שלטי הנצחה לזכרם של בוגרי בית הספר: סמל אמיר לביא, סרן עדן נימרי וסיילם אילת

להמשיך לקרוא

רק מילה טובה

08/02/2024 כ"ט שבט תשפ"ד

אורט עירוני ד' ציינו את יום המילה הטובה לקהילה בפעילות של מחוות קטנות ומרגשות שמטרתן להפיץ אמירת תודה ומילים טובות בבית הספר ובקהילה אליה יצאו באוטובוס הפרגונים

להמשיך לקרוא

כנס מודל האו''ם

08/02/2024 כ"ט שבט תשפ"ד

שמונה בתי ספר בעיר ייצגו מדינות ודנו בסוגיות עולמיות בכנס מודל האו"ם לבתי הספר העל יסודיים בהובלת בית הספר יחד שעורך את הכנס לזכרו של גדי אייזקס

להמשיך לקרוא

משחקים לזכרם

08/02/2024 כ"ט שבט תשפ"ד

בית הספר היסודי ממ"ד "אבני החושן", ערך אירוע קהילתי מרגש במסגרתו התקיים טורניר כדורסל שהוקדש לזכרם של חללי מלחמת חרבות ברזל שהינם בני משפחותיהם של שלוש משפחות מקהילת בית הספר

להמשיך לקרוא

מבצע הסברה על רכיבה באופניים חשמליים

31/01/2024 כ"א שבט תשפ"ד

מדי שנה, יוצא השיטור העירוני באגף הביטחון בעירייה, למבצע הסברה רחב היקף בכלל בתי הספר העל יסודיים בעיר, בנושא בטיחות ואכיפת עבירות של רכיבה באופניים חשמליים

להמשיך לקרוא

מצמיחים לקיימות

25/01/2024 ט"ו שבט תשפ"ד

שנה שנייה של התוכנית המיוחדת "מצמיחים לקיימות" יוצאת לדרך. תשעה בתי ספר מהעיר יתמקדו בהיבטים חשובים שונים של שמירה על הסביבה

להמשיך לקרוא

נפתח הרישום למוסדות החינוך

11/01/2024 א' שבט תשפ"ד

הרישום למוסדות החינוך לשנה''ל תשפ''ה נפתח ביום חמישי 11.1.24 ויימשך לאורך החודש עד יום רביעי 31.1.24 באופן מקוון באתר העירייה. במקביל נפתח הרישום לצהרוני עמותת סחלבים

להמשיך לקרוא

שבט אחים ואחיות

17/01/2024 ז' שבט תשפ"ד

בימים אלו, חותם המרכז למשפחות מיוחדות באגף השירותים החברתיים בעירייה שנה ראשונה לתוכנית שנתית לאחים ואחיות לילדים עם צרכים מיוחדים. תוכנית ייחודית וחשובה שהעירייה היא החלוצה בהפעלתה

להמשיך לקרוא

שדרוג חצרות בביה''ס ע''ש אילן רמון

10/01/2024 כ"ט טבת תשפ"ד

אגף מבני ציבור בעירייה סיים בימים אלה את העבודות לשדרוג חצרות החטיבה הצעירה, בבית הספר ע''ש אילן רמון, במסגרתן בוצעו שדרוגים בשלוש חצרות המשמשות את ילדי הגנים

להמשיך לקרוא

אופים בחן

27/12/2023 ט"ו טבת תשפ"ד

מידי שנה יוזם בית הספר אבני חן דרכים נוספות חדשות לחזוק תחושת השייכות של התלמידים בבית הספר. בצל המלחמה, נוצר לשם כך פרויקט ''אופים בחן''

להמשיך לקרוא

פרויקט סביבתי משותף

27/12/2023 ט"ו טבת תשפ"ד

במסגרת הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, חברו יחדיו בית הספר צלילים לתלמידים על הרצף האוטיסטי ובית הספר אבני חן הסמוך אליו, לפרויקט ייחודי של פעילויות משותפות בנושא קיימות וסביבה

להמשיך לקרוא

מוקירים את צוותי החינוך

13/12/2023 א' טבת תשפ"ד

השנה, בעקבות המלחמה, גויסו מנהלים ואנשי חינוך רבים למערכה דבר אשר גרם לדחייתם של ימי ההוקרה בבתי ספר רבים בעיר. אך יחד עם זאת, במספר בתי ספר הופתעו הצוותים החינוכיים בשלל הפתעות

להמשיך לקרוא

מעצבים כרזות להשבת החטופים

13/12/2023 א' טבת תשפ"ד

חמש כרזות מרגשות הוצבו בכיכר מטה משפחות החטופים בתל אביב. הכרזות, נוצרו על ידי תלמידי שכבת ט' בבית הספר אורט עירוני ד' לאחר שנבחרו בתחרות הארצית של רשת ''אורט''

להמשיך לקרוא

מתכוננים לרישום חינוך

13/12/2023 א' טבת תשפ"ד

הרישום למוסדות החינוך לשנת הלימודים תשפ"ה יתחיל ב-11.1.24 ויימשך עד  31.1.24, באופן מקוון וידידותי באתר העירייה. לקראת הרישום, מתפרסמות חוברות דיגיטלית להנגשת המידע על הליך הרישום

להמשיך לקרוא

תלמידי התיכונים מתנדבים בחקלאות

01/12/2023 י"ח כסלו תשפ"ד

תלמידי התיכונים בעיר לוקחים חלק בסיוע לחקלאות הישראלית אשר נפגע מאוד מפרוץ המלחמה עקב מחסור בכוח אדם. לסיוע שותפים בתי ספר רבים בעיר

להמשיך לקרוא

חזקים ביחד

21/11/2023 ח' כסלו תשפ"ד

מחוות רבות נוצרות בתקופת המלחמה, על ידי בתי הספר בעיר, אשר תורמות ללא ספק לחוסן החברתי ולתחושת המשמעות עבור התלמידים וצוותי החינוך

להמשיך לקרוא

מועצת התלמידים והנוער העירונית

14/11/2023 א' כסלו תשפ"ד

מועצת התלמידים והנוער העירונית קיימה מליאה חגיגית לציון פתיחת שנת פעילות תשפ''ד של ולציון בחירת חברי צוות מזכירות המועצה. לתפקיד יו''ר המועצה נבחרה מעין קסטנבוים מתיכון מו''ר

להמשיך לקרוא

חזרת מערכת החינוך המקומית לשגרת חירום מלאה

15/11/2023 ב' כסלו תשפ"ד

בהתאם להנחיות פיקוד העורף, החל מיום ראשון 12.11 תחזור מערכת החינוך בעיר לפעול במתכונת מלאה על פני שישה ימים בשבוע, תחת שגרת החירום. לפרטים נוספים היכנסו

להמשיך לקרוא

ביה''ס אורט עירוני ד' למען החטופים

07/11/2023 כ"ג חשון תשפ"ד

קהילת אורט עירוני ד' – הנהגת ההורים הבית ספרית, התלמידים והצוות החינוכי, ציינו את היום ה-30 לחטיפתם של 241  אזרחים לשבי חמאס בעזה, ביוזמות מרגשות להעלאת המודעות וסיוע למטה החטופים

להמשיך לקרוא

עדכון פעילות מערכת החינוך

29/10/2023 י"ד חשון תשפ"ד

בהתאם להערכת מצב והנחיות פיקוד העורף, מעדכן מינהל החינוך של העירייה את המתווה למעבר לשגרת חירום במוסדות החינוך בעיר

להמשיך לקרוא


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד