מכתב למשפחות

19/05/2021 ח' סיון תשפ"א

צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי של העיר מודיעין מכבים רעות בחשיבה משותפת עם מנהל החינוך מצא לנכון לפנות אליכם באופן אישי, לאור המצב הביטחוני והאירועים ברחבי הארץ


משפחות מודיעין מכבים רעות שלום,

צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי של העיר מודיעין מכבים רעות בחשיבה משותפת עם מנהל החינוך מצא לנכון לפנות אליכם באופן אישי, לאור המצב הביטחוני והאירועים ברחבי הארץ המעסיקים את כולנו כהורים וכאזרחים בימים אלו.

המצב הביטחוני מעורר אצל כולנו רגשות חזקים. רמת המתח עשויה לגרום אצל רבים מאיתנו לתופעות כגון ירידה בריכוז, כעס, אי שקט, עייפות, קשיי שינה, כאבים פיזיים ועוד. תופעות אלה הן תגובות נורמליות למצב הלא נורמלי בו אנו חיים בעת הזאת.

הילדים של כולנו חוו אתמול אזעקות וחשופים למצב דרך אמצעי התקשורת השונים.

בלב כל אחד מאיתנו שמורה משאלה לשמור את הילדים, במיוחד ילדים בגיל הרך הרחק ממתחים איומים ולחצים אותם מזמנת המציאות. כולנו מבקשים לשמור להם את הילדות בטוחה, קסומה ומיטיבה ככל האפשר.

הקשר בינכם ההורים לבין ילדיכם, השהות יחד, השיחות, החיוכים, השיתוף והקרבה הם מעטפת של מוגנות וביטחון. כהוריהם, אתם מתווכים עבורם את המציאות ומעצבים את הבנתם, את החוויה שלהם ואת כוחות ההתמודדות שיגייסו. חמימות משפחתית לצד שיח תומך, מתן תפקידים וגיוס להתמודדות לשם אימון בעשייה ובגילויי כוחות, חשובים עתה לאין ערוך.

התבטאו בפשטות ובבהירות: תווכו את המידע באופן פשוט ומותאם גיל ושדרו אמון בכוחו של ילדכם ובכוחה של המשפחה שלכם להתמודד.

הקשיבו היטב ועודדו את הילדים לספר בפירוט על מה שחוו: כאשר הילדים מצליחים ליצור סדר בסיפור שלהם, זה עוזר להם להחזיר את הסדר הפנימי שנפגע בחוויית החירום. אם הילד/ה מתקשים ליצור רצף, אפשר בעדינות לשאול שאלות על העובדות, לדוגמה: "איפה היית?", "מה חשבת?", "מה הדבר הראשון שעשית?" נקשיב ברגישות ובאופן שמביע תמיכה והבנה.


העניקו תוקף לתחושות פיזיות ורגשיות והסבירו שהן טבעיות: אפשר לומר: "טבעי שאתה רועד, כך הגוף שלנו מגיב במצבים קיצוניים כפי שחווינו" נסייע לילדים לא להיבהל מפני תסמיני הלחץ והחרדה, ונציע להם מסרים של ציפייה לשיפור: "זה יעבור, זה לא יישאר לתמיד".

התעכבו על נקודות כוח שעלו בסיפור שסיפרו הילדים: אפשר לומר: "נראה שידעת מה לעשות במקרה הקשה הזה" או "הצלחת תוך כדי האירוע לחשוב על מי שמסביבך".

הקשיבו לתכנים של רגשות אשמה או כעס עצמי, הביעו הבנה לתחושה המורכבת והסבירו שהיא טבעית ומוכרת: על משפטים כגון "לא הייתי בסדר, איך נשכבתי על הרצפה ולא חשבתי לעזור ל....?" אפשר להגיב ולומר שהתחושה היא טבעית ושלכולם לוקח זמן לעכל שהם בתוך אירוע חירום. הדגישו על מוקדים בהם הילד או הילדה נקטו בפעולות שקידמו הישרדות והגנה.

גלו הבנה לצורך להתנתק מהמחויבויות הרגילות, אך עודדו חזרה לשגרה ולקיחת תפקידים, אפילו פעוטים: אפשר לומר: "לא קל לנו כעת אך בהדרגה החיים שלנו יחזרו לשגרה. כשאנו משתדלים להמשיך לעשות דברים שמוכרים לנו, זה עוזר לנו להתאושש ולהתחזק". במקרים רבים ייתכן שהילדים יביעו אמירות כגון: "זה בלתי אפשרי", חשוב לשמוע אותם בהבנה אך לעודד חזרה לשגרה, בכך שתסבירו שהיא משיבה תחושת שליטה.


עזרו לילדכם להבחין בין מה שמותר להרגיש ולהגיד לבין מה שמותר לעשות: מותר לכעוס, להאשים, להביע אכזבה ופחד, אסור לגלות אלימות, לסכן או להסתכן, להתעלם מהנחיות ועוד.

סיימו את השיחה בעידוד ובאמירה ברורה על המשך תמיכה. אפשר לומר: "עכשיו קשה לנו להאמין שהעוצמה של החוויה הזו תתמתן, אבל זה יקרה. ועד אז אני כאן, לצדך, תמיד."

עודדו את הילדים לספר את הסיפור לפרטי פרטיו לכל מבוגר שהוא מרגיש נוח אתו ושמוכן לשמוע. הסבירו לו שזה יעזור לו להבין את החוויה, להתרגל אליה ולהכיל אותה.

חלקו תפקידים, בזמן אמת ומהר ככל האפשר, לכל אחד מהילדים (גם לצעירים שבהם) ואפילו הטילו "עבודות יזומות": בעת מתן התפקידים, בטאו את ההוראה בקול בוטח ובשדר שנותן לילדים תחושה שאתם זקוקים לעזרתם. לדוגמה: "אנחנו זקוקים לעזרתך, חשוב מאוד שנעביר את הציוד לחדר השני". התייחסות כגון זו, תורמת באופן מידי להתאוששות וליציאה ממצבי קיפאון שמתרחשים לעתים לאחר אירוע קשה. בהמשך שאלו את הילדים מה יכול לסייע להם ולנו להתמודד בזמנים קשים ועודדו אותם לנקוט בפעולות שהציעו.

הקפידו על חשיפה מבוקרת למדיה: הילדים מושפעים מחשיפה לרשת, לחדשות ולשיחות, גם כשהם נראים עסוקים במשחקיהם. נגביל צפייה, במיוחד כאשר מדובר בילדים צעירים.

שימו לב להתנהגויות חריגות. במהלך אירועים קשים, יתכן שיהיו תגובות של נסיגה ותלותיות. במקרים כאלה, רצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע. גם במקרים בהם אתם ההורים חשים מפוחדים ומתקשים לתמוך בילדיכם, חשוב לבקש עזרה מקצועית ולפנות למקורות סיוע בגנים, בבתי הספר, בשירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים, בקופות החולים וברשות המקומית.

שמירה על חיי שגרה תורמת לתחושת הביטחון של כולנו וכדאי לשמור על סדר היום, זמני ארוחות, השתתפות בפעילויות בהן אנו וילדינו רגילים לעסוק וזמני שינה קבועים.

והחשוב מכל – הורים יקרים, שמרו על עצמכם ועל ילדיכם, והאמינו שהשגרה הברוכה והבטוחה תשוב במהרה.


צוות השפ"ח המכשיר ומלווה את צוותי החירום בעיר ובמסגרות השונות, עומד לרשותכם להתייעצות בימים א-ה בשעות 08:00-16:00 בטלפון: 9262182 -08.
מעבר לשעות אלו ניתן לפנות לכונניות דרך המוקד העירוני 106.

ניתן לפנות אלינו גם במייל לכתובת: evlin_s@modiin.muni.il.

בתקווה לימים שקטים ולשגרה בטוחה ורגועה!

שפרה טריביץ - מנהלת השפ"ח וצוות השפ"ח





תמונה להמחשהתמונה להמחשה
שבוע עליות בבתי הספר

שבוע עליות בבתי הספר

01/12/2022 ז' כסלו תשפ"ג

בבתי הספר "דרכי יהודה" ו"שבטי ישראל" נלמד פרויקט מיוחד הנקרא "שבוע העליות" אשר הקודש לנושא העלייה לארץ. במגוון שיעורים ופעילויות עסקו התלמידים בהכרת העליות השונות והאתגרים שליוו אותם

להמשיך לקרוא
חודש המודעות לסמים ואלכוהול

בגובה העיניים

30/11/2022 ו' כסלו תשפ"ג

חודש דצמבר נבחר כחודש המודעות הארצי להתמודדות עם סמים ואלכוהול בקרב בני ובנות נוער ובבתי הספר בעיר נערכו פעילויות לשכבות הגיל ז'-י"ב כאשר כל שכבה קיבלה מענה מותאם גיל

להמשיך לקרוא
הרצאת מאוחדת לצוותי ההוראה בנתיב זבולון

מעבירים את זה הלאה

21/11/2022 כ"ז חשון תשפ"ג

אילו סימנים מעידים על הפרעת קשב? מי מוסמך לתת תרופות? איך לשפר את התפקוד בעזרת יצירת שגרה יומיות כדי להימנע מתסכולים? קופת חולים מאוחדת העבירה הרצאה בנושא לצוותי ההוראה בבית הספר "נתיב זבולון"

להמשיך לקרוא
משתתפי האקתון יזמות

האקתון יזמות אורט עירוני ד'

09/11/2022 ט"ו חשון תשפ"ג

בית הספר אורט ארגן יום שיא האקתון כלל בית ספרי שמטרתו לחפש רעיונות לשיפור החיים בבית הספר, זאת בנוסף לשיעורי היזמות ופרויקט ה- I-STEAMשנלמד בכיתה ט'

להמשיך לקרוא
הדרכות לצוותי החינוך

איכות סביבה במערכת החינוך

09/11/2022 ט"ו חשון תשפ"ג

לראשונה, לוקחת העירייה צעד נוסף בחיבור בין איכות הסביבה לחינוך עבור הדור הצעיר, בפרויקט מיוחד שבו כלל צוותי החינוך – מנהלים, מחנכים וגננות, ייקחו חלק פעיל בהוראה בנושא זה

להמשיך לקרוא
תלמידי בתי הספר במרוץ מודיעין

מי יהיה בית הספר הספורטיבי ביותר?

02/11/2022 ח' חשון תשפ"ג

מרוץ מודיעין מתקרב ובבתי הספר בעיר כבר מתכוננים במרץ לחגיגה הספורטיבית הגדולה של העיר. אלפי תלמידים ותלמידות כבר הבטיחו את מקומם במרוץ וביום שישי 25.11.22 יגיעו לרוץ יחד עם ההורים וקהילת בית הספר

להמשיך לקרוא
יום ההליכה - בית ספר שיבולים

לוקחים את העיר בהליכה

02/11/2022 ח' חשון תשפ"ג

יום ההליכה הבינלאומי הוציא גם את בתי הספר בעיר, לשלל פעילויות הליכה מגבשות וחווייתיות. צפו באלבום התמונות של תלמידי בתי הספר "שיבולים", "כרמים" ו"חוט השני"

להמשיך לקרוא
ילדי אבני חן עם חיילות וחייל

חלוקת עוגות לחיילים

03/10/2022 ח' תשרי תשפ"ג

מועצת התלמידים הבית ספרית של ביה"ס "אבני חן" חידשה את היוזמה של חלוקת עוגות מתוקות לחיילים וחיילות לכבוד ראש השנה כהוקרה על שירותם למען המדינה

להמשיך לקרוא
תלמידי ביה

נפגשים עם החברה הישראלית

02/10/2022 ז' תשרי תשפ"ג

135 תלמידים ותלמידות משכבת י"ב בבית הספר העל יסודי 'יחד מודיעין', יצאו למכינה לקראת ראש השנה בסימן "נפגשים עם החברה הישראלית" במשך ארבעה ימים מרתקים

להמשיך לקרוא
משלחת התלמידים מתיכון מו

תלמידי תיכון מו"ר בגרמניה

13/09/2022 י"ז אלול תשפ"ב

משלחת תלמידים מתיכון מו"ר יצאה לגרמניה, במסגרת תוכנית חילופי תלמידים. המשלחת התמקדה בהכנת פסיפס בסמוך לאנדרטת זיכרון בבית הספר הגרמני לזכר יהודי למגו, שנספו בשואה

להמשיך לקרוא
מרחב למיד בבית ספר עידנים

מרחבי למידה חדשניים

08/09/2022 י"ב אלול תשפ"ב

בימים אלה נחנכו מרחבי למידה חדשניים בבתי הספר "אסיף" ו"עידנים", במסגרת פרויקט M21 של משרד החינוך בשיתוף העירייה, אשר מונה כבר עשרות מרחבי למידה בבתי ספר בעיר

להמשיך לקרוא
בית ספר קשת פתיחת שנת לימודים

שנת הלימודים תשפ"ג

08/09/2022 י"ב אלול תשפ"ב

שנת הלימודים נפתחה כסדרה במודיעין מכבים רעות. 27,269 תלמידים ותלמידות הגיעו נרגשים לשערי הגנים ובתי הספר, שם חיכו להם צוותי החינוך עם קבלות פנים מחממות

להמשיך לקרוא
מרחב למידה בית ספר מעוז המכבים

מרחבי למידה מיוחדים

01/09/2022 ה' אלול תשפ"ב

לקראת שנת הלימודים החדשה מינהל החינוך בשיתוף עם משרד החינוך ממשיכים להקים מרחבים חדשניים ייחודים בבתי הספר והגנים בדגש על פיתוח מיומנויות וכישורים ולמידה חווייתית

להמשיך לקרוא
מודיעין מכבים רעות מובילה בחינוך

מובילים בחינוך

05/09/2022 ט' אלול תשפ"ב

משרד החינוך פרסם את רשימת התיכונים המצטיינים בארץ לשנת תשפ"ב ובהם שישה תיכונים מהעיר: אמי"ת בנים, הדמוקרטי, הישיבה התיכונית, אורט עירוני ד', אולפנת אורות מודיעין ועירוני א'

להמשיך לקרוא
תמונת המחשה חזרה ללימודים

שנה"ל תשפ"ג במספרים

08/09/2022 י"ב אלול תשפ"ב

27,269 תלמידים וילדי גנים יפתחו ב-1.9.22 את שנת הלימודים במודיעין מכבים רעות. עבור 1,561 ילדים תהיה זו הפעם הראשונה שלהם בבית הספר והם יגידו "שלום כיתה א'"

להמשיך לקרוא
משתתפי תוכנית המצוינות

תלמידי העיר מובילים יזמות

17/08/2022 כ' אב תשפ"ב

תלמידי תוכנית המצוינות 'start up now' הנלמדת במרחב המצוינות העירוני עלו לגמר הארצי בתחרות רבת משתתפים אותה מארגנת עמותת "יוניסטרים" עם אפליקציה שפיתחו לניהול רשימת קניות

להמשיך לקרוא
יוסף מנדל

מנהל חדש ל"נוף הרים"

10/08/2022 י"ג אב תשפ"ב

בתחילת שנת הלימודים הקרובה ייכנס לתפקידו יוסף מנדל, כמנהל בית הספר היסודי הממ"ד "נוף הרים" בשכונת נופים. זאת בעקבות בחירתו במכרז ולאחר שהמנהלת הקודמת ליאת הופמן סיימה את תפקידה

להמשיך לקרוא
בית ספר

מנהלות חדשות לבתי ספר

01/08/2022 ד' אב תשפ"ב

שלוש מנהלות בתי ספר חדשות נבחרו לאחר מכרזים שנערכו לאחרונה במשרד החינוך: לבית הספר היסודי הממ"ד "דרכי יהודה" ולבתי הספר היסודיים ממלכתיים "ניצנים" ו"עמית"

להמשיך לקרוא
היערכות חינוך לבחוץ

היערכות לשנת הלימודים תשפ"ג

28/07/2022 כ"ט תמוז תשפ"ב

ראש מינהל החינוך בעירייה בתיה שוכן-אורבוך הציגה את הנתונים, האתגרים וההיערכות לקראת שנת הלימודים הקרובה תשפ"ג, שנה בה ילמדו 27,455 תלמידים בעיר מודיעין מכבים רעות

להמשיך לקרוא
ביקור משלחת החינוך מגאורגיה

משלחת צוותי חינוך מגאורגיה

06/07/2022 ז' תמוז תשפ"ב

משלחת של אנשי חינוך בכירים מגיאורגיה הגיעה לארץ לביקור דרך ארגון 'רוטרי', במסגרתו בחרו להתמקד בעיר מודיעין מכבים רעות, במטרה ללמוד ולהכיר את העיר, תוך מתן דגש על מערכת החינוך העירונית

להמשיך לקרוא


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד