מכתב למשפחות

19/05/2021 ח' סיון תשפ"א

צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי של העיר מודיעין מכבים רעות בחשיבה משותפת עם מנהל החינוך מצא לנכון לפנות אליכם באופן אישי, לאור המצב הביטחוני והאירועים ברחבי הארץ


משפחות מודיעין מכבים רעות שלום,

צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי של העיר מודיעין מכבים רעות בחשיבה משותפת עם מנהל החינוך מצא לנכון לפנות אליכם באופן אישי, לאור המצב הביטחוני והאירועים ברחבי הארץ המעסיקים את כולנו כהורים וכאזרחים בימים אלו.

המצב הביטחוני מעורר אצל כולנו רגשות חזקים. רמת המתח עשויה לגרום אצל רבים מאיתנו לתופעות כגון ירידה בריכוז, כעס, אי שקט, עייפות, קשיי שינה, כאבים פיזיים ועוד. תופעות אלה הן תגובות נורמליות למצב הלא נורמלי בו אנו חיים בעת הזאת.

הילדים של כולנו חוו אתמול אזעקות וחשופים למצב דרך אמצעי התקשורת השונים.

בלב כל אחד מאיתנו שמורה משאלה לשמור את הילדים, במיוחד ילדים בגיל הרך הרחק ממתחים איומים ולחצים אותם מזמנת המציאות. כולנו מבקשים לשמור להם את הילדות בטוחה, קסומה ומיטיבה ככל האפשר.

הקשר בינכם ההורים לבין ילדיכם, השהות יחד, השיחות, החיוכים, השיתוף והקרבה הם מעטפת של מוגנות וביטחון. כהוריהם, אתם מתווכים עבורם את המציאות ומעצבים את הבנתם, את החוויה שלהם ואת כוחות ההתמודדות שיגייסו. חמימות משפחתית לצד שיח תומך, מתן תפקידים וגיוס להתמודדות לשם אימון בעשייה ובגילויי כוחות, חשובים עתה לאין ערוך.

התבטאו בפשטות ובבהירות: תווכו את המידע באופן פשוט ומותאם גיל ושדרו אמון בכוחו של ילדכם ובכוחה של המשפחה שלכם להתמודד.

הקשיבו היטב ועודדו את הילדים לספר בפירוט על מה שחוו: כאשר הילדים מצליחים ליצור סדר בסיפור שלהם, זה עוזר להם להחזיר את הסדר הפנימי שנפגע בחוויית החירום. אם הילד/ה מתקשים ליצור רצף, אפשר בעדינות לשאול שאלות על העובדות, לדוגמה: "איפה היית?", "מה חשבת?", "מה הדבר הראשון שעשית?" נקשיב ברגישות ובאופן שמביע תמיכה והבנה.


העניקו תוקף לתחושות פיזיות ורגשיות והסבירו שהן טבעיות: אפשר לומר: "טבעי שאתה רועד, כך הגוף שלנו מגיב במצבים קיצוניים כפי שחווינו" נסייע לילדים לא להיבהל מפני תסמיני הלחץ והחרדה, ונציע להם מסרים של ציפייה לשיפור: "זה יעבור, זה לא יישאר לתמיד".

התעכבו על נקודות כוח שעלו בסיפור שסיפרו הילדים: אפשר לומר: "נראה שידעת מה לעשות במקרה הקשה הזה" או "הצלחת תוך כדי האירוע לחשוב על מי שמסביבך".

הקשיבו לתכנים של רגשות אשמה או כעס עצמי, הביעו הבנה לתחושה המורכבת והסבירו שהיא טבעית ומוכרת: על משפטים כגון "לא הייתי בסדר, איך נשכבתי על הרצפה ולא חשבתי לעזור ל....?" אפשר להגיב ולומר שהתחושה היא טבעית ושלכולם לוקח זמן לעכל שהם בתוך אירוע חירום. הדגישו על מוקדים בהם הילד או הילדה נקטו בפעולות שקידמו הישרדות והגנה.

גלו הבנה לצורך להתנתק מהמחויבויות הרגילות, אך עודדו חזרה לשגרה ולקיחת תפקידים, אפילו פעוטים: אפשר לומר: "לא קל לנו כעת אך בהדרגה החיים שלנו יחזרו לשגרה. כשאנו משתדלים להמשיך לעשות דברים שמוכרים לנו, זה עוזר לנו להתאושש ולהתחזק". במקרים רבים ייתכן שהילדים יביעו אמירות כגון: "זה בלתי אפשרי", חשוב לשמוע אותם בהבנה אך לעודד חזרה לשגרה, בכך שתסבירו שהיא משיבה תחושת שליטה.


עזרו לילדכם להבחין בין מה שמותר להרגיש ולהגיד לבין מה שמותר לעשות: מותר לכעוס, להאשים, להביע אכזבה ופחד, אסור לגלות אלימות, לסכן או להסתכן, להתעלם מהנחיות ועוד.

סיימו את השיחה בעידוד ובאמירה ברורה על המשך תמיכה. אפשר לומר: "עכשיו קשה לנו להאמין שהעוצמה של החוויה הזו תתמתן, אבל זה יקרה. ועד אז אני כאן, לצדך, תמיד."

עודדו את הילדים לספר את הסיפור לפרטי פרטיו לכל מבוגר שהוא מרגיש נוח אתו ושמוכן לשמוע. הסבירו לו שזה יעזור לו להבין את החוויה, להתרגל אליה ולהכיל אותה.

חלקו תפקידים, בזמן אמת ומהר ככל האפשר, לכל אחד מהילדים (גם לצעירים שבהם) ואפילו הטילו "עבודות יזומות": בעת מתן התפקידים, בטאו את ההוראה בקול בוטח ובשדר שנותן לילדים תחושה שאתם זקוקים לעזרתם. לדוגמה: "אנחנו זקוקים לעזרתך, חשוב מאוד שנעביר את הציוד לחדר השני". התייחסות כגון זו, תורמת באופן מידי להתאוששות וליציאה ממצבי קיפאון שמתרחשים לעתים לאחר אירוע קשה. בהמשך שאלו את הילדים מה יכול לסייע להם ולנו להתמודד בזמנים קשים ועודדו אותם לנקוט בפעולות שהציעו.

הקפידו על חשיפה מבוקרת למדיה: הילדים מושפעים מחשיפה לרשת, לחדשות ולשיחות, גם כשהם נראים עסוקים במשחקיהם. נגביל צפייה, במיוחד כאשר מדובר בילדים צעירים.

שימו לב להתנהגויות חריגות. במהלך אירועים קשים, יתכן שיהיו תגובות של נסיגה ותלותיות. במקרים כאלה, רצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע. גם במקרים בהם אתם ההורים חשים מפוחדים ומתקשים לתמוך בילדיכם, חשוב לבקש עזרה מקצועית ולפנות למקורות סיוע בגנים, בבתי הספר, בשירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים, בקופות החולים וברשות המקומית.

שמירה על חיי שגרה תורמת לתחושת הביטחון של כולנו וכדאי לשמור על סדר היום, זמני ארוחות, השתתפות בפעילויות בהן אנו וילדינו רגילים לעסוק וזמני שינה קבועים.

והחשוב מכל – הורים יקרים, שמרו על עצמכם ועל ילדיכם, והאמינו שהשגרה הברוכה והבטוחה תשוב במהרה.


צוות השפ"ח המכשיר ומלווה את צוותי החירום בעיר ובמסגרות השונות, עומד לרשותכם להתייעצות בימים א-ה בשעות 08:00-16:00 בטלפון: 9262182 -08.
מעבר לשעות אלו ניתן לפנות לכונניות דרך המוקד העירוני 106.

ניתן לפנות אלינו גם במייל לכתובת: evlin_s@modiin.muni.il.

בתקווה לימים שקטים ולשגרה בטוחה ורגועה!

שפרה טריביץ - מנהלת השפ"ח וצוות השפ"ח





תמונה להמחשהתמונה להמחשה
משתתפות פרויקט

חזקות ביחד

22/03/2023 כ"ט אדר תשפ"ג

המיזם המצליח מתקיים בימים אלו במסגרת תוכנית מניעה של הרשות לביטחון קהילתי באגף חברה נוער וצעירים ובשיתוף פעולה עם  מנהל החינוך, בתי הספר היסודיים והנהגת הורים עירונית

להמשיך לקרוא
משתתפי החידון וצוות השופטים

חידון מורשת וידיעת הארץ

22/03/2023 כ"ט אדר תשפ"ג

חידון מורשת וידיעת הארץ העירוני ע"ש גיבור ישראל, תא"ל נתי גולן התקיים בפעם השישית והיווה את שיאו של תהליך חקר ולמידה אותו עברו 16 המתמודדים משישה בתי ספר על יסודיים בעיר

להמשיך לקרוא
פלג זייף עם המורה מור יערי

פלג זייף במקום הראשון

09/03/2023 ט"ז אדר תשפ"ג

פלג זייף, תלמיד כיתה י"ב, במגמת ביוטכנולוגיה בתיכון מו"ר, זכה במקום הראשון והיוקרתי באולימפיאדת הביוטכנולוגיה על הפרויקט החקר שלו שעוסק בטיפול ביולוגי חדשני לריפוי מחלת הסרטן

להמשיך לקרוא
הופעת תלמידים בחנוכת המבנה

חנוכת מבנים חדשים בבתי הספר

09/03/2023 ט"ז אדר תשפ"ג

בשבוע האחרון נערכו שני טקסי קביעת מזוזה מרגשים, בבתי הספר מו"ר ואבני החושן, במבנים חדשים שמטרתם לאפשר למידה רב תחומית ייחודית ומודרנית עבור התלמידים

להמשיך לקרוא
פורים אבני חן

פורים תשפ"ג בבתי הספר בעיר

09/03/2023 ט"ז אדר תשפ"ג

יום ראשון 5.3.23 יום התחפושות הגדול לרגל חג פורים, התקיים בבתי הספר והגנים בעיר. אלפי תלמידים הפתיעו בתחפושות מקוריות, צבעוניות ומושקעות ולא פחות מהם, גם צוותי בתי הספר

להמשיך לקרוא
יום המשפחה בצלילים

יום המשפחה בביה"ס "צלילים"

02/03/2023 ט' אדר תשפ"ג

בית הספר היסודי הצומח "צלילים", אשר נותן מענה לילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי, ערך פעילות מרגשת לרגל יום המשפחה שבסיומה קיבלו הילדים בהתרגשות רבה את התעודות

להמשיך לקרוא
משתתפי כנס מודל האו

תלמידים דיפלומטים

21/02/2023 ל' שבט תשפ"ג

תיכון יחד אירח את כנס מודל האו"ם בהשתתפות כ-140 תלמידים מכיתות ח' עד י"ב מעשרה בתי ספר, בהם בתי ספר ממזרח ירושלים, כפר קאסם, נצרת, תיכון מו"ר ועוד

להמשיך לקרוא
תלמידי שיבולים עם השמיכות

בשיבולים מחממים את החורף

15/02/2023 כ"ד שבט תשפ"ג

במהלך התקופה האחרונה אספו תלמידי בית הספר "שיבולים", יחד עם הנהגת וקהילת ההורים של בית הספר, ציוד רב במטרה לחמם את החורף בכלבייה שבכפר רות

להמשיך לקרוא
ילדי הגנים חוקרים את הטבע

מצמיחים לקיימות

15/02/2023 כ"ד שבט תשפ"ג

השנה החלה לפעול בגני הילדים בעיר תוכנית אשר מטרתה להצמיח תלמידים אשר יבססו הרגלי חיים המבטאים התנהלות אחראית למען הדורות הבאים ויפתחו מוטיבציה והתגייסות למען הסביבה בעיר

להמשיך לקרוא
בית ספר ענבלים

פרס חינוך למצוינות

15/02/2023 כ"ד שבט תשפ"ג

פרס משרד החינוך במחוז ירושלים לשנת תשפ"ב הוענק לשישה בתי ספר וגני ילדים בעיר וכן הוענק פרס למנהלת ביה"ס "מעוז המכבים" על היות מנהלת פורצת דרך

להמשיך לקרוא
משתתפי פרויקט מתוק בלב

"מתוק בלב"

01/02/2023 י' שבט תשפ"ג

תלמידי החינוך המיוחד בבית הספר עירוני ג' הצטרפו לפרויקט המרגש - "מתוק בלב". פרויקט הנצחה לזכרו של גיל-עד שער שנחטף ונרצח, יחד עם שניים מחבריו, בשנת 2014

להמשיך לקרוא
תמונת המחשה מהמצגת לכנס

מפגש הסברה במורשת

01/02/2023 י' שבט תשפ"ג

במפגש הסברה עם הורים, תושבים חדשים בשכונת מורשת, הציגה ראש מינהל החינוך בעירייה, את חזון מערכת החינוך, התפיסה הפדגוגית ונתונים מספריים כלליים על שנת הלימודים הנוכחית. היכנסו להתעדכן

להמשיך לקרוא
מתחם החדשנות באורט עירוני ד'

מתחם חדשנות בעירוני ד'

05/02/2023 י"ד שבט תשפ"ג

השבוע נחנך מרכז חדשנות ויזמות באורט עירוני ד' בעיר כחלק מהמהפכה שמובילה הרשת בשיתוף העירייה. המרכז ייתן מענה לצרכים כמו יצירת אופק אקדמי ומקצועי לתלמידים

להמשיך לקרוא
בטיחות בדרכים

בטיחות בדרכים

26/01/2023 ד' שבט תשפ"ג

יחידת התנועה של משטרת מודיעין שוטריה ומתנדביה, הדריכו את תלמידי כיתות ה׳ בשבעה בתי ספר יסודיים, בנושא כללי הבטיחות בדרכים והפעלת משמרות הזה"ב

להמשיך לקרוא
מרכז העשרה – תמונת המחשה

מרכזי העשרה לכיתות ג'-ד'

25/01/2023 ג' שבט תשפ"ג

בשנת הלימודים תשפ"ד תפעיל עמותת סחלבים מרכזי העשרה ייחודיים בבתי הספר לתלמידי כיתות ג'-ד'. המרכזים יפעלו משעת סיום יום הלימודים ועד לשעה 16:00 וישלבו פעילויות העשרה, הכנת שיעורי בית וארוחת צהריים חמה

להמשיך לקרוא
תמונת המחשה הרשמה למוסדות החינוך

פתיחת הרישום למוסדות החינוך

01/02/2023 י' שבט תשפ"ג

הרישום למוסדות החינוך לשנה"ל תשפ"ד התחיל ביום שני, 23.1.23  ויימשך עד יום ראשון, 12.2.23, באופן מקוון באתר העירייה. במקביל נפתח הרישום גם למערך הצהרונים של עמותת סחלבים

להמשיך לקרוא
על המגרש בענבלים

"על המגרש"

18/01/2023 כ"ה טבת תשפ"ג

עשרות ילדים והורים מבתי הספר "ענבלים" ו-"חופים" משתתפים באימוני כדורגל בפרויקט המרגש שמטרתו חיזוק והעצמת הקשר המשפחתי באמצעות אימון כדורגל שבועי ובהובלת המחלקה לביטחון קהילתי

להמשיך לקרוא
הפסקה פעילה בבית ספר חוט השני

עגלת החברות

18/01/2023 כ"ה טבת תשפ"ג

תלמידי בית הספר היסודי "חוט השני" נהנים מהפסקות פעילות מיוחדות עם "עגלת החברות" הניצבת בחצר ביה"ס ובה משחקים שונים – חבל קפיצה, משחקי קופסא, קלפים, יצירות לצביעה ועוד

להמשיך לקרוא
גינת ירק בגן סביון

תלמידי מו"ר בפעילות עם גן "סביון"

11/01/2023 י"ח טבת תשפ"ג

תלמידי כיתה י"ב 5 והמחנכת מיטל ישי בתיכון מו"ר, הגיעו לגן התקשורת "סביון", שם חיכו להם הילדים והצוות לפעילות מרגשת ומגבשת של הקמת גינת ירק בחצר הגן

להמשיך לקרוא
מלמדים מיחזור בבתי הספר

מלמדים מיחזור בבתי הספר

04/01/2023 י"א טבת תשפ"ג

בבית הספר יזמ"ה התקיימה פעילות סביבתית בנושא המחזור אשר הועברה על ידי מחלקת תכנון ואיכות סביבה באגף שפ"ע ותאגיד המחזור "תמיר". הפעילות התמקדה במחזור האריזות לפחים הכתומים

להמשיך לקרוא


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד