מכתב למשפחות

19/05/2021 ח' סיון תשפ"א

צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי של העיר מודיעין מכבים רעות בחשיבה משותפת עם מנהל החינוך מצא לנכון לפנות אליכם באופן אישי, לאור המצב הביטחוני והאירועים ברחבי הארץ


משפחות מודיעין מכבים רעות שלום,

צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי של העיר מודיעין מכבים רעות בחשיבה משותפת עם מנהל החינוך מצא לנכון לפנות אליכם באופן אישי, לאור המצב הביטחוני והאירועים ברחבי הארץ המעסיקים את כולנו כהורים וכאזרחים בימים אלו.

המצב הביטחוני מעורר אצל כולנו רגשות חזקים. רמת המתח עשויה לגרום אצל רבים מאיתנו לתופעות כגון ירידה בריכוז, כעס, אי שקט, עייפות, קשיי שינה, כאבים פיזיים ועוד. תופעות אלה הן תגובות נורמליות למצב הלא נורמלי בו אנו חיים בעת הזאת.

הילדים של כולנו חוו אתמול אזעקות וחשופים למצב דרך אמצעי התקשורת השונים.

בלב כל אחד מאיתנו שמורה משאלה לשמור את הילדים, במיוחד ילדים בגיל הרך הרחק ממתחים איומים ולחצים אותם מזמנת המציאות. כולנו מבקשים לשמור להם את הילדות בטוחה, קסומה ומיטיבה ככל האפשר.

הקשר בינכם ההורים לבין ילדיכם, השהות יחד, השיחות, החיוכים, השיתוף והקרבה הם מעטפת של מוגנות וביטחון. כהוריהם, אתם מתווכים עבורם את המציאות ומעצבים את הבנתם, את החוויה שלהם ואת כוחות ההתמודדות שיגייסו. חמימות משפחתית לצד שיח תומך, מתן תפקידים וגיוס להתמודדות לשם אימון בעשייה ובגילויי כוחות, חשובים עתה לאין ערוך.

התבטאו בפשטות ובבהירות: תווכו את המידע באופן פשוט ומותאם גיל ושדרו אמון בכוחו של ילדכם ובכוחה של המשפחה שלכם להתמודד.

הקשיבו היטב ועודדו את הילדים לספר בפירוט על מה שחוו: כאשר הילדים מצליחים ליצור סדר בסיפור שלהם, זה עוזר להם להחזיר את הסדר הפנימי שנפגע בחוויית החירום. אם הילד/ה מתקשים ליצור רצף, אפשר בעדינות לשאול שאלות על העובדות, לדוגמה: "איפה היית?", "מה חשבת?", "מה הדבר הראשון שעשית?" נקשיב ברגישות ובאופן שמביע תמיכה והבנה.


העניקו תוקף לתחושות פיזיות ורגשיות והסבירו שהן טבעיות: אפשר לומר: "טבעי שאתה רועד, כך הגוף שלנו מגיב במצבים קיצוניים כפי שחווינו" נסייע לילדים לא להיבהל מפני תסמיני הלחץ והחרדה, ונציע להם מסרים של ציפייה לשיפור: "זה יעבור, זה לא יישאר לתמיד".

התעכבו על נקודות כוח שעלו בסיפור שסיפרו הילדים: אפשר לומר: "נראה שידעת מה לעשות במקרה הקשה הזה" או "הצלחת תוך כדי האירוע לחשוב על מי שמסביבך".

הקשיבו לתכנים של רגשות אשמה או כעס עצמי, הביעו הבנה לתחושה המורכבת והסבירו שהיא טבעית ומוכרת: על משפטים כגון "לא הייתי בסדר, איך נשכבתי על הרצפה ולא חשבתי לעזור ל....?" אפשר להגיב ולומר שהתחושה היא טבעית ושלכולם לוקח זמן לעכל שהם בתוך אירוע חירום. הדגישו על מוקדים בהם הילד או הילדה נקטו בפעולות שקידמו הישרדות והגנה.

גלו הבנה לצורך להתנתק מהמחויבויות הרגילות, אך עודדו חזרה לשגרה ולקיחת תפקידים, אפילו פעוטים: אפשר לומר: "לא קל לנו כעת אך בהדרגה החיים שלנו יחזרו לשגרה. כשאנו משתדלים להמשיך לעשות דברים שמוכרים לנו, זה עוזר לנו להתאושש ולהתחזק". במקרים רבים ייתכן שהילדים יביעו אמירות כגון: "זה בלתי אפשרי", חשוב לשמוע אותם בהבנה אך לעודד חזרה לשגרה, בכך שתסבירו שהיא משיבה תחושת שליטה.


עזרו לילדכם להבחין בין מה שמותר להרגיש ולהגיד לבין מה שמותר לעשות: מותר לכעוס, להאשים, להביע אכזבה ופחד, אסור לגלות אלימות, לסכן או להסתכן, להתעלם מהנחיות ועוד.

סיימו את השיחה בעידוד ובאמירה ברורה על המשך תמיכה. אפשר לומר: "עכשיו קשה לנו להאמין שהעוצמה של החוויה הזו תתמתן, אבל זה יקרה. ועד אז אני כאן, לצדך, תמיד."

עודדו את הילדים לספר את הסיפור לפרטי פרטיו לכל מבוגר שהוא מרגיש נוח אתו ושמוכן לשמוע. הסבירו לו שזה יעזור לו להבין את החוויה, להתרגל אליה ולהכיל אותה.

חלקו תפקידים, בזמן אמת ומהר ככל האפשר, לכל אחד מהילדים (גם לצעירים שבהם) ואפילו הטילו "עבודות יזומות": בעת מתן התפקידים, בטאו את ההוראה בקול בוטח ובשדר שנותן לילדים תחושה שאתם זקוקים לעזרתם. לדוגמה: "אנחנו זקוקים לעזרתך, חשוב מאוד שנעביר את הציוד לחדר השני". התייחסות כגון זו, תורמת באופן מידי להתאוששות וליציאה ממצבי קיפאון שמתרחשים לעתים לאחר אירוע קשה. בהמשך שאלו את הילדים מה יכול לסייע להם ולנו להתמודד בזמנים קשים ועודדו אותם לנקוט בפעולות שהציעו.

הקפידו על חשיפה מבוקרת למדיה: הילדים מושפעים מחשיפה לרשת, לחדשות ולשיחות, גם כשהם נראים עסוקים במשחקיהם. נגביל צפייה, במיוחד כאשר מדובר בילדים צעירים.

שימו לב להתנהגויות חריגות. במהלך אירועים קשים, יתכן שיהיו תגובות של נסיגה ותלותיות. במקרים כאלה, רצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע. גם במקרים בהם אתם ההורים חשים מפוחדים ומתקשים לתמוך בילדיכם, חשוב לבקש עזרה מקצועית ולפנות למקורות סיוע בגנים, בבתי הספר, בשירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים, בקופות החולים וברשות המקומית.

שמירה על חיי שגרה תורמת לתחושת הביטחון של כולנו וכדאי לשמור על סדר היום, זמני ארוחות, השתתפות בפעילויות בהן אנו וילדינו רגילים לעסוק וזמני שינה קבועים.

והחשוב מכל – הורים יקרים, שמרו על עצמכם ועל ילדיכם, והאמינו שהשגרה הברוכה והבטוחה תשוב במהרה.


צוות השפ"ח המכשיר ומלווה את צוותי החירום בעיר ובמסגרות השונות, עומד לרשותכם להתייעצות בימים א-ה בשעות 08:00-16:00 בטלפון: 9262182 -08.
מעבר לשעות אלו ניתן לפנות לכונניות דרך המוקד העירוני 106.

ניתן לפנות אלינו גם במייל לכתובת: evlin_s@modiin.muni.il.

בתקווה לימים שקטים ולשגרה בטוחה ורגועה!

שפרה טריביץ - מנהלת השפ"ח וצוות השפ"ח





תמונה להמחשהתמונה להמחשה
תחרות הרובוטיקה העירונית

תחרות הרובוטיקה העירונית

29/06/2022 ל' סיון תשפ"ב

גאווה גדולה נרשמה כשנבחרת מבית הספר "נתיב זבולון" זכתה במקום הראשון בתחרות השיא העונתית עבור נבחרות רובוטיקה. במקום השלישי זכתה נבחרת מבית הספר אורט עירוני ד'

להמשיך לקרוא
משתתפי הטקס. צילום: פז בר

לנצח זוכרים

27/06/2022 כ"ח סיון תשפ"ב

מינהל החינוך בעירייה בשיתוף משרד החינוך ובית יד לבנים, קיימו טקס מרגש לסיומו של מחזור נוסף בפרויקט ההנצחה "אלבום לנופלים" שהפך כבר למסורת בעיר

להמשיך לקרוא
משתתפי חידון התנ

חידון התנ"ך העירוני

23/06/2022 כ"ד סיון תשפ"ב

אלישע קור, תלמיד ביה"ס הממ"ד נתיב זבולון, זכה במקום הראשון בחידון התנ"ך העירוני לכיתות ו' בעיר. במקום השני זכה דניאל מרסיאנו, במקום השלישי זכתה תמר רוטשטיין ובמקום הרביעי אייל פריימוביץ

להמשיך לקרוא
תלמידי כרמים בפעילות אמץ אתר

קיימות וטביעת רגל אקולוגית

15/06/2022 ט"ז סיון תשפ"ב

שני פרויקטי דגל סביבתיים-חינוכיים מגיעים לסיומם לקראת הקיץ, עם מאות תלמידים בגילים שונים, שספגו הרבה ערכים של דאגה לסביבה ואהבה לטבע בפרויקטים, "אמץ אתר" ו-"קיימות וטביעת רגל אקולוגית"

להמשיך לקרוא
תלמידי עירוני ד' בביאנלה

חדשנות בחינוך

15/06/2022 ט"ז סיון תשפ"ב

תלמידי אורט עירוני ד' ממודיעין השתתפו בתערוכת "הביאנלה לחדשנות בחינוך" שנערכה בבנייני האומה בירושלים והציגו שלושה פרויקטים ייחודיים בתחום המעורבות החברתית: חום לכלבים, מסבירות צעירות ומחוברים

להמשיך לקרוא
הצוות וילדי גן חבל אשכול

גן "חבל אשכול" במקום השני

09/06/2022 י' סיון תשפ"ב

הגן העירוני "חבל אשכול" בניהולה של הגננת אושרית ממן, זכה במקום השני בתחרות ארצית במיזם "הסיפור שלי-הסיפור של כולנו" בהובלת אגף החינוך הקדם יסודי במשרד החינוך וערוץ הקטנטנים "הופ"

להמשיך לקרוא
חצר בית ספר האלה

שדרוג חצרות גני ילדים

09/06/2022 י' סיון תשפ"ב

במסגרת הפרויקט לשדרוג חצרות גני הילדים ברחבי העיר, הוחלפו מתקני משחק ישנים במתקנים מודרניים בשמונה גני ילדים ובחצרות בית הספר "האלה" בו הוקם גם מגרש קט רגל

להמשיך לקרוא
קבוצת רובוטיקה לאבות ובנות

קשר בין אבות ובנות דרך רובוטיקה

29/06/2022 ל' סיון תשפ"ב

יצאה לדרך תוכנית ייחודית של אבות ובנות בתחום הרובוטיקה. התוכנית, בהובלת הקתדרה להורות ומשפחה נועדה לפתח ולקדם חשיבה טכנולוגית ומדעית ויצירת שיח משותף בין אבות לבנותיהם

להמשיך לקרוא
תלמידות אולפנת אורות מודיעין

פרס חינוך לאולפנת אורות מודיעין

25/05/2022 כ"ד אייר תשפ"ב

אולפנת בני עקיבא "אורות מודיעין" זכתה בפרס החינוך המחוזי לאמנויות ותרבות לשנת תשפ"ב, ממשרד החינוך מחוז ירושלים. הפרס המחוזי הוענק לאולפנה לאחר התרשמותה של הוועדה המקצועית

להמשיך לקרוא
תלמידי העיר מבקרים במוזיאון

תוכנית חדשה לביקורי תלמידים במוזיאון מורשת

19/05/2022 י"ח אייר תשפ"ב

אושר תקציב לשילוב מוזיאון מורשת החשמונאים בתוכנית החינוך העירונית "מודיעין עירנו", כחלק מחיזוק השייכות של ילדי העיר למורשת ולמקום. התקציב מיועד לשכבת כיתות ד' בבתי הספר בעיר

להמשיך לקרוא
המהפכה הירוקה בצהרונים

המהפכה הירוקה בצהרוני סחלבים

19/05/2022 י"ח אייר תשפ"ב

נפרדים מהחד-פעמי בצהרונים: עמותת סחלבים בשיתוף עם הנהגת ההורים העירונית החלה לחלק ערכות של כלים רב פעמיים לילדי הצהרונים בעיר, זאת כחלק ממהלך גלובלי וארצי לצמצום השימוש בכלי אוכל חד פעמיים

להמשיך לקרוא
מרחב למידה בבית ספר ענבלים

מרחב למידה חדשני בבית ספר ענבלים

11/05/2022 י' אייר תשפ"ב

בבית הספר היסודי "ענבלים", שבשכונת הציפורים, התחדשו במרחב למידה חדשני, אשר מאפשר סביבה לימודית חוץ כיתתית, התואמת את חזון בית הספר "נפש בריאה בגוף בריא"

להמשיך לקרוא
שביט זקן

נבחרה מנהלת לבית הספר "ארץ מולדת"

03/05/2022 ב' אייר תשפ"ב

שביט זקן נבחרה להיות המנהלת החדשה שתקים את בית הספר היסודי הממלכתי "ארץ מולדת", אשר ייפתח בשנת הלימודים הקרובה תשפ"ג בשכונת מורשת.

להמשיך לקרוא
הנחת אבן פינה ביה

מוסדות חינוך חדשים

02/05/2022 א' אייר תשפ"ב

בקרוב יחלו עבודות להקמת בית הספר העל יסודי ממלכתי "נופים". בשנה הקרובה, ייפתח בית ספר לחינוך מיוחד וכן בית ספר יסודי בשכונת מורשת

להמשיך לקרוא
חפירות ארכיאולוגיות בגבעת התיתורה

מה יהיה הממצא הבא?

08/06/2022 ט' סיון תשפ"ב

החפירות הארכיאולוגיות הקהילתיות חוזרות לגבעת התיתורה בשיתוף רשות העתיקות ומוזיאון מורשת החשמונאים והן יתקיימו עד לתאריך 9.6.22. תושבי העיר מוזמנים להצטרף ולהתנדב למיזם המרתק

להמשיך לקרוא
מקליטים פודקאסט על ניצולי שואה

פודקאסטים של תלמידים עם שורדי שואה

28/04/2022 כ"ז ניסן תשפ"ב

במסגרת הפרויקט מדברים בקולם הפיקו 12 תלמידים ותלמידות מתיכון עירוני א פודקאסטים עם שורדי שואה שזכו לחוויה מרגשת וייחודית ולהפצת סיפורים בפודקאסט בתפוצה רחבה

להמשיך לקרוא
הדס, גילי, דנה ועופר במחשב

מזכירות חדשה למועצת התלמידים

13/04/2022 י"ב ניסן תשפ"ב

הכירו את מזכירות מועצת התלמידים והנוער העירונית החדשה: גלי אלנבוגן מבית הספר הדמוקרטי, עופר גור מאורט עירוני ד', דנה סילברמן מאולפנת צביה ירושלים והדס שבו מבית הספר עירוני א'

להמשיך לקרוא
חדר המייקרים

חנוכת חדר המייקרים

13/04/2022 י"ב ניסן תשפ"ב

ראש העיר חיים ביבס חנך ביחד עם מנהלת בית הספר "רעים", הצוות והתלמידים את מרחב הלמידה החדש MakeReim - מרחב ייחודי וחדשני המשמש כלי ללמידה שיתופית וכמנוף אישי לצמיחה

להמשיך לקרוא
תלמידי שיבולים עלו לגמר

בית ספר שיבולים באליפות הסייבר

12/04/2022 י"א ניסן תשפ"ב

בית הספר היסודי "שיבולים" עלה לשלב הגמר בתחרות התכנות במסגרת אליפות הסייבר. מנהלת תחום התקשוב, מירי איש שלום, הובילה את התחרות והייתה חדורת מטרה להגיע עם התלמידים לגמר

להמשיך לקרוא
יום המעשים הטובים בביה''ס יזמ''ה

יום המעשים הטובים בביה''ס יזמ''ה

06/04/2022 ה' ניסן תשפ"ב

יום המעשים הטובים היה מרגש במיוחד כאשר תלמידי בית הספר יישמו את הערכים שהם לומדים כל השנה - קהילתיות, נתינה, שיתוף פעולה ועבודת צוות

להמשיך לקרוא


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד