מכתב למשפחות

19/05/2021 ח' סיון תשפ"א

צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי של העיר מודיעין מכבים רעות בחשיבה משותפת עם מנהל החינוך מצא לנכון לפנות אליכם באופן אישי, לאור המצב הביטחוני והאירועים ברחבי הארץ


משפחות מודיעין מכבים רעות שלום,

צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי של העיר מודיעין מכבים רעות בחשיבה משותפת עם מנהל החינוך מצא לנכון לפנות אליכם באופן אישי, לאור המצב הביטחוני והאירועים ברחבי הארץ המעסיקים את כולנו כהורים וכאזרחים בימים אלו.

המצב הביטחוני מעורר אצל כולנו רגשות חזקים. רמת המתח עשויה לגרום אצל רבים מאיתנו לתופעות כגון ירידה בריכוז, כעס, אי שקט, עייפות, קשיי שינה, כאבים פיזיים ועוד. תופעות אלה הן תגובות נורמליות למצב הלא נורמלי בו אנו חיים בעת הזאת.

הילדים של כולנו חוו אתמול אזעקות וחשופים למצב דרך אמצעי התקשורת השונים.

בלב כל אחד מאיתנו שמורה משאלה לשמור את הילדים, במיוחד ילדים בגיל הרך הרחק ממתחים איומים ולחצים אותם מזמנת המציאות. כולנו מבקשים לשמור להם את הילדות בטוחה, קסומה ומיטיבה ככל האפשר.

הקשר בינכם ההורים לבין ילדיכם, השהות יחד, השיחות, החיוכים, השיתוף והקרבה הם מעטפת של מוגנות וביטחון. כהוריהם, אתם מתווכים עבורם את המציאות ומעצבים את הבנתם, את החוויה שלהם ואת כוחות ההתמודדות שיגייסו. חמימות משפחתית לצד שיח תומך, מתן תפקידים וגיוס להתמודדות לשם אימון בעשייה ובגילויי כוחות, חשובים עתה לאין ערוך.

התבטאו בפשטות ובבהירות: תווכו את המידע באופן פשוט ומותאם גיל ושדרו אמון בכוחו של ילדכם ובכוחה של המשפחה שלכם להתמודד.

הקשיבו היטב ועודדו את הילדים לספר בפירוט על מה שחוו: כאשר הילדים מצליחים ליצור סדר בסיפור שלהם, זה עוזר להם להחזיר את הסדר הפנימי שנפגע בחוויית החירום. אם הילד/ה מתקשים ליצור רצף, אפשר בעדינות לשאול שאלות על העובדות, לדוגמה: "איפה היית?", "מה חשבת?", "מה הדבר הראשון שעשית?" נקשיב ברגישות ובאופן שמביע תמיכה והבנה.


העניקו תוקף לתחושות פיזיות ורגשיות והסבירו שהן טבעיות: אפשר לומר: "טבעי שאתה רועד, כך הגוף שלנו מגיב במצבים קיצוניים כפי שחווינו" נסייע לילדים לא להיבהל מפני תסמיני הלחץ והחרדה, ונציע להם מסרים של ציפייה לשיפור: "זה יעבור, זה לא יישאר לתמיד".

התעכבו על נקודות כוח שעלו בסיפור שסיפרו הילדים: אפשר לומר: "נראה שידעת מה לעשות במקרה הקשה הזה" או "הצלחת תוך כדי האירוע לחשוב על מי שמסביבך".

הקשיבו לתכנים של רגשות אשמה או כעס עצמי, הביעו הבנה לתחושה המורכבת והסבירו שהיא טבעית ומוכרת: על משפטים כגון "לא הייתי בסדר, איך נשכבתי על הרצפה ולא חשבתי לעזור ל....?" אפשר להגיב ולומר שהתחושה היא טבעית ושלכולם לוקח זמן לעכל שהם בתוך אירוע חירום. הדגישו על מוקדים בהם הילד או הילדה נקטו בפעולות שקידמו הישרדות והגנה.

גלו הבנה לצורך להתנתק מהמחויבויות הרגילות, אך עודדו חזרה לשגרה ולקיחת תפקידים, אפילו פעוטים: אפשר לומר: "לא קל לנו כעת אך בהדרגה החיים שלנו יחזרו לשגרה. כשאנו משתדלים להמשיך לעשות דברים שמוכרים לנו, זה עוזר לנו להתאושש ולהתחזק". במקרים רבים ייתכן שהילדים יביעו אמירות כגון: "זה בלתי אפשרי", חשוב לשמוע אותם בהבנה אך לעודד חזרה לשגרה, בכך שתסבירו שהיא משיבה תחושת שליטה.


עזרו לילדכם להבחין בין מה שמותר להרגיש ולהגיד לבין מה שמותר לעשות: מותר לכעוס, להאשים, להביע אכזבה ופחד, אסור לגלות אלימות, לסכן או להסתכן, להתעלם מהנחיות ועוד.

סיימו את השיחה בעידוד ובאמירה ברורה על המשך תמיכה. אפשר לומר: "עכשיו קשה לנו להאמין שהעוצמה של החוויה הזו תתמתן, אבל זה יקרה. ועד אז אני כאן, לצדך, תמיד."

עודדו את הילדים לספר את הסיפור לפרטי פרטיו לכל מבוגר שהוא מרגיש נוח אתו ושמוכן לשמוע. הסבירו לו שזה יעזור לו להבין את החוויה, להתרגל אליה ולהכיל אותה.

חלקו תפקידים, בזמן אמת ומהר ככל האפשר, לכל אחד מהילדים (גם לצעירים שבהם) ואפילו הטילו "עבודות יזומות": בעת מתן התפקידים, בטאו את ההוראה בקול בוטח ובשדר שנותן לילדים תחושה שאתם זקוקים לעזרתם. לדוגמה: "אנחנו זקוקים לעזרתך, חשוב מאוד שנעביר את הציוד לחדר השני". התייחסות כגון זו, תורמת באופן מידי להתאוששות וליציאה ממצבי קיפאון שמתרחשים לעתים לאחר אירוע קשה. בהמשך שאלו את הילדים מה יכול לסייע להם ולנו להתמודד בזמנים קשים ועודדו אותם לנקוט בפעולות שהציעו.

הקפידו על חשיפה מבוקרת למדיה: הילדים מושפעים מחשיפה לרשת, לחדשות ולשיחות, גם כשהם נראים עסוקים במשחקיהם. נגביל צפייה, במיוחד כאשר מדובר בילדים צעירים.

שימו לב להתנהגויות חריגות. במהלך אירועים קשים, יתכן שיהיו תגובות של נסיגה ותלותיות. במקרים כאלה, רצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע. גם במקרים בהם אתם ההורים חשים מפוחדים ומתקשים לתמוך בילדיכם, חשוב לבקש עזרה מקצועית ולפנות למקורות סיוע בגנים, בבתי הספר, בשירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים, בקופות החולים וברשות המקומית.

שמירה על חיי שגרה תורמת לתחושת הביטחון של כולנו וכדאי לשמור על סדר היום, זמני ארוחות, השתתפות בפעילויות בהן אנו וילדינו רגילים לעסוק וזמני שינה קבועים.

והחשוב מכל – הורים יקרים, שמרו על עצמכם ועל ילדיכם, והאמינו שהשגרה הברוכה והבטוחה תשוב במהרה.


צוות השפ"ח המכשיר ומלווה את צוותי החירום בעיר ובמסגרות השונות, עומד לרשותכם להתייעצות בימים א-ה בשעות 08:00-16:00 בטלפון: 9262182 -08.
מעבר לשעות אלו ניתן לפנות לכונניות דרך המוקד העירוני 106.

ניתן לפנות אלינו גם במייל לכתובת: evlin_s@modiin.muni.il.

בתקווה לימים שקטים ולשגרה בטוחה ורגועה!

שפרה טריביץ - מנהלת השפ"ח וצוות השפ"ח





תמונה להמחשהתמונה להמחשה

מפגש תלמידי אורט עירוני ד'

04/12/2024 ג' כסלו תשפ"ה

לאחרונה זכו תלמידי בית הספר אורט עירוני ד',שכבות ט' ו-י''א, להיפגש עם מפקד הכוח שחיסל את רב המרצחים, יחיא סינוואר, שסיפר לתלמידים על המלחמה

להמשיך לקרוא

שבת אחים גם יחד

04/12/2024 ג' כסלו תשפ"ה

בית הספר אמי''ת בנים אירח את תלמידי כיתות ח' מישיבת אמי''ת צפת, ליום הפוגה של חיבור וגיבוש והרבה רוגע ושמחה, מהימים המורכבים של המלחמה

להמשיך לקרוא

מציינים את יום רצח יצחק רבין

19/11/2024 י"ח חשון תשפ"ה

ביום רביעי 13.11.24 ציינו בבתי הספר בעיר את יום הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, על פי התאריך העברי י''ב בחשוון תשנ''ו, לפני 29 שנים

להמשיך לקרוא

בוחרים בשישי

17/11/2024 ט"ז חשון תשפ"ה

בית הספר היסודי "עמית", השיק לאחרונה פרויקט חדש – "בוחרים בשישי". יום לימודים בו התלמידים יכולים לבחור מבין קורסים שונים לגוף ולנפש, אשר מועברים על ידי הצוות החינוכי

להמשיך לקרוא

מרחב למידה חדש באלונים

17/11/2024 ט"ז חשון תשפ"ה

בית הספר היסודי "אלונים" התחדש לאחרונה במרחב למידה דינמיקלאס, אשר ישמש את כל שכבות הגיל בבית הספר. המרחב, המשלב את כל החושים, מיועד ללמידה אינטראקטיבית חווייתית

להמשיך לקרוא

ספרייה ע''ש סרן אורי שני ז''ל

06/11/2024 ה' חשון תשפ"ה

בביה"ס ''נוף הרים'' נחנכה ספרייה ע"ש סרן אורי שני ז"ל, מפקד מחלקה בגדוד 51 של חטיבת גולני, שבבוקר השבעה באוקטובר יחד עם מחלקתו הוביל צוותים לקיבוץ כיסופים  ונפל בקרב הרואי על הגנת המולדת

להמשיך לקרוא

לומדים על חיות הבר

07/11/2024 ו' חשון תשפ"ה

תוכנית חדשה לחינוך סביבתי על חיות הבר בסביבה העירונית יוצאת לדרך. התוכנית תפעל בבתי הספר היסודיים מתוך תפיסה כי החינוך הערכי – סביבתי מתחיל בגיל צעיר

להמשיך לקרוא

מצמיחים לקיימות

31/10/2024 כ"ט תשרי תשפ"ה

שנה שלישית של התכנית המיוחדת יצאה לדרך. הפעם, עם שבעה בתי ספר בעיר, אשר יתמקדו בהיבטים חשובים שונים של שמירה על הסביבה, כדור צעיר שיכול להשפיע ולהיות מעורב במשבר האקלים

להמשיך לקרוא

מחזקים את משפחות החטופים

31/10/2024 כ"ט תשרי תשפ"ה

קהילת בית הספר ''היובל'' נרתמה להכנת ארוחת ערב למשפחות מטה החטופים כאשר התלמידים הכינו ברכות וציורים לחיזוק בני המשפחות, אשר עוברים ימי גיהנום עלי אדמות

להמשיך לקרוא

זוכרים

31/10/2024 כ"ט תשרי תשפ"ה

בתי הספר בעיר ציינו את יום הזיכרון לנופלי טבח השבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל באמצעות מעגלי שיח, מייצגים, ופעילויות המוקדשות לזכרם של הנופלים ולתפילה לשובם של החטופים

להמשיך לקרוא

אורט עירוני ד' מוביל חינוך חדשני

15/10/2024 י"ג תשרי תשפ"ה

בית הספר אורט עירוני ד' ממשיך להוביל את תחום החינוך הטכנולוגי והחדשני, והפעם עם יוזמה פורצת דרך המאפשרת לתלמידי כיתה ח' ללמוד מגוון קורסים רלוונטיים למאה ה-21 באמצעות למידה מרחוק

להמשיך לקרוא

מרחב חדשנות ויצירה בארץ מולדת

30/09/2024 כ"ז אלול תשפ"ד

בית הספר היסודי הצומח ''ארץ מולדת'' בשכונת מורשת, חנך מרחב חדשנות ויצירה, עבור תלמידי שכבות א' – ב'. במרחב תתקיים למידה חווייתית דרך משחק, חקר, יצירה ובנייה, באופן קבוצתי או אישי

להמשיך לקרוא

בוקר קהילתי באבני חן

25/09/2024 כ"ב אלול תשפ"ד

לכבוד פתיחת שנת הלימודים החדשה וכחלק מהמטרה השנתית של לכידות קהילתית וערך האחדות, התקיים בוקר קהילתי מיוחד להורים, לילדים ולצוות בית הספר

להמשיך לקרוא

פתיחת מועדון קריאה לנוער

12/09/2024 ט' אלול תשפ"ד

בחודש נובמבר ייפתח לראשונה מועדון קריאה לבני ובנות נוער בכיתות ז'-ט', עם מפגשים המשלבים קריאה וכתיבה בספרייה ע"ש משה שכטר ומפגשים מקוונים וזאת במטרה להעשיר ולהרחיב את תחום הקריאה והיצירה

להמשיך לקרוא

מחזור פסולת אלקטרונית בבתי הספר

08/09/2024 ה' אלול תשפ"ד

לקראת פתיחת שנת הלימודים ערכה מחלקת איכות ותכנון סביבה, סיורים מקדימים בבתי הספר היסודיים, על מנת לוודא תקינות וניקיון עמדות מחזור פסולת אלקטרונית קטנה וסוללות

להמשיך לקרוא

פתיחת שנה''ל תשפ''ה

10/09/2024 ז' אלול תשפ"ד

ביום ראשון, 1.9.24, נפתחה שנת הלימודים תשפ"ה במודיעין מכבים רעות, בהתרגשות רבה מצד התלמידים וצוותי החינוך שחיכו לתלמידים בשערי בתי הספר באווירה חגיגית ומיוחדת

להמשיך לקרוא

היערכות העירייה בהמשך להודעת ההסתדרות

04/09/2024 א' אלול תשפ"ד

מערכת החינוך העירונית בעיר תפעל, ככל הניתן, כסדרה: בתי הספר יפעלו כסדרם, בגני הילדים על ההורים לוודא כי מסגרת פועלת כסדרה

להמשיך לקרוא

בית הספר גלים ייפתח בשנה"ל תשפ"ה

02/09/2024 כ"ט אב תשפ"ד

בשנת הלימודים הקרובה יפתח את שעריו בית הספר גלים, בית ספר צומח לחינוך מיוחד המיועד לתת מענה לתלמידים עם מורכבויות רגשיות-נפשיות בהתאם להחלטות ועדות איפיון וזכאות

להמשיך לקרוא

נצבעו מחדש סימוני נשק וסע

02/09/2024 כ"ט אב תשפ"ד

בימים אלה, סיימה העירייה את העבודות לצביעה מחודשת של אזורי ''נשק וסע'' הצמודים לבתי הספר היסודיים, כחלק מההיערכות להגברת הבטיחות בדרכים עם בואה של שנת הלימודים החדשה

להמשיך לקרוא

סיור לתלמידי צלילים

21/08/2024 י"ז אב תשפ"ד

תלמידי בית חינוך ''צלילים'' לילדים על הרצף האוטיסטי, יצאו לסיור מיוחד במקומות שונים עם חברת האוטובוסים ''קווים'', אשר הסיעה אותם בכל רחבי העיר עם חיוך והמון סבלנות

להמשיך לקרוא


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד