בית ספר אלונים

07/03/2022 ד' אדר ב תשפ"ב

כיתות ד' בבית ספר אלונים יצאו אל השטח עם מדריך חווה ואדם. המרחק מבית הספר אל הגבעות הוא גדול יחסית וההליכה לשם היא טיול בפני עצמו. הילדים, המורות וההורים המלווים האלופים עשו זאת בגדול!

שיחקנו משחקי חושים, ולמדנו להתבונן בראיה רחבה בדומה לחיות הבר המסתובבות באזורים אלה, להקשיב, להרגיש ולחדד את חוש המישוש. התחלנו לשים לב לפרטים, עקבות של חיות שונות, צמחים שעם הגשמים הראשונים מתחילים ללבלב, צמחי תבלין שצומחים בר כגון האזוב זוטא, החובזה הגדילן, סרפד ועוד.

בסיום המפגשים עלינו לראש הגבעות וראינו בעינינו כיצד הגבעות הן חלק מהמסדרון האקולוגי הטבעי שממשיך צפונה ודרומה ממודיעין ומהווה צומת ייחודית וחשובה במסדרון האקולוגי של ישראל. גילינו במקום גם שרידי התיישבות קדומה. הכיתות אספו פסולת רבה במקום והוציאו אותה מהשטח. הם גם איתרו נקודות בהם ביחד עם העירייה ירצו לנסות ולקדם הנגשה של האתר בצורה טובה יותר למבקרים נוספים.

בימים בהם מזג האוויר לא אפשר זאת, התלמידים חקרו את אזורי בית הספר השונים - החצר הבנויה, הגינה האקולוגית ואזור הבוסתן והבר בקצה הגינה. הם גילו שבאזורי בית הספר שנותרים בלתי מופרים קיימים אלמנטים רבים אותם גם נמצא בגבעות - מגוון וצמח וחי רב.

ראינו כיצד חילזון מטיל ביצים, איך נראים עצי הבוסתן בתקופה זו בשנה, איך נראים העלים, האם יש פריחה וכיצד היא נראית, איזה פירות ניתן כעת לאכול. חקרנו במפגשים הראשונים את נמלת הקציר שיצאה למעוף הכלולות. שאלנו עצמנו מה ההבדל בין אזורי הגינון בתוך העיר לבין שטחי הטבע הסובבים את העיר, שמנו לב למגוון הגדול של מיני צומח וחי בשטחים הטבעיים ודנו במושג של מסדרון אקולוגי ועל החשיבות הרבה במיוחד של אזורי הטבע במודיעין כחלק מהמסדרון האקולוגי של ישראל.

במפגשים האחרונים למדנו בכיתה אודות דפוסים ותבניות בטבע וביחד עם המורה למתמטיקה ערכנו שיעור משותף שהתמקד במשוואת פיבונאצ'י ובביטויים הרבים שהיא מקבלת בטבע החל מספירלות של חלזון ועד סידור עלים ופרטי כנפי שפרירית.

באחד המפגשים אף ערכנו שיעור שקט בו הילדים חידדו את כלל החושים, גילו דברים קטנים ומסקרנים אותם חקרנו במיקרוסקופ. גילינו איך לכל דבר יש את בית הגידול הייחודי לו ועל החשיבות בשמירה על מגוון בתי גידול אלה על מנת לשמור על מגוון המינים בעיר ובשטחי הטבע הסובבים אותה.

שכבה ד' ביה"ס אלוניםשכבה ד' ביה"ס אלונים


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד