חוסן במשבר הקורונה

02/03/2021 י"ח אדר תשפ"א

לאחר שהשיקה מערכת טכנולוגית לשליטה ובקרה בקורונה, ממשיכה העירייה בצעד משמעותי נוסף לניהול המשבר בעיר.

כזכור, פרסמה יחידת האסטרטגיה בעירייה סקר לתושבים, שמטרתו לשפוך אור על הפן בריאותי, נפשי והכלכלי שחושפים את מידת חוסן התושבים בצל הקורונה.

עתה, מתפרסמים נתוניו של הסקר, אותו מילאו יותר מ-5,500 תושבים בזמן קצר, דבר שמעיד, כמו בסקרים הקודמים, על מעורבותם הגבוהה של התושבים.

תוצאות הסקר חושפות בראש ובראשונה נתון מעודד במיוחד, כי הרוב המובהק של התושבים מגלה חוסן בריאותי ונפשי מול המשבר. 21% מהם הצביעו על החמרה במצבם הנפשי, נתון נמוך יותר מהשיעור הארצי על פי הלמ"ס.

נתון מפתיע בהקשר זה חושף כי בקרב קבוצת הגילאים 60 ומעלה, אף יש שיעור נמוך יותר של החמרה במצב הנפשי העומד על 13% בלבד, וזאת על אף שעם פרוץ המשבר, הוגדרה קבוצת גילאים זו כקבוצת סיכון והריחוק החברתי בה ניכר.

עוד מגלים הנתונים כי הרוב אומנם מתמודדים רגשית טוב עם המשבר, אך כן ישנה עלייה בתחושת הבדידות, הדיכאון והלחץ, במיוחד בקרב קבוצות עם מצב תעסוקתי לא טוב לאחר שפוטרו, יצאו לחל"ת או נאלצו לסגור את עסקיהם. אז מה באשר לתקווה שהיא מרכיב חשוב בעמידה במשבר? רוב התושבים שענו על הסקר חשים תקווה.

מבחינה כלכלית, רוב התושבים לא חוששים מקושי בכיסוי ההוצאות הכלכליות. 68% לא חשים כי השתנתה איתנותם הכלכלית ואף 60% לא צופים כי תשתנה בעתיד בעקבות המשבר.

יחד עם זאת, בקרב גילאי 18-40 דווח על החמרה במצב הכלכלי וכ-20% צופים שימשיך להחמיר.

63% מעוניינים לקנות בעסקים המקומיים, אך 57% מהתושבים שדיווחו על החמרה במצבם הכלכלי לא מעוניינים בתקופה זו לקנות.

בזהה לנתון הארצי 14% קיבלו עזרה בתקופה האחרונה בהבאת מזון, תרופות ועוד.

עוד עולה מהסקר כי 85% מתושבי העיר מביעים אמון בעיריית מודיעין מכבים רעות בהתמודדותה עם משבר הקורונה. על פי הממצאים גם קופות החולים ובתי החולים זוכים לאמון גבוה, בעוד בשאר גופי הממשלה ניכר חוסר אמון.

הרוב המובהק חושש מהידבקות בנגיף ומטבע הדברים, חששות אלו גוברים במיוחד בקבוצת גילאי 60 ומעלה או כאלו שבעלי מחלות רקע, שם יותר מ-70% חוששים מהדבקות.

נתון זה מתיישב עם השמירה על ההנחיות בקרב התושבים – 76% שומרים על ההנחיות, 91% עוטים מסכה, 79% שומרים על היגיינה גבוהה. אך כאן כדאי לשים לב כי בקרב הגילאים הצעירים 13-21 ישנה התרופפות במשמעת ו-44% לא מקפידים בהנחיות, בעיקר במפגשים חברתיים שידועים כבר, כמקור הדבקה משמעותי.

22% טוענים כי ההנחיות אינן נשמרות במקום המגורים. כפועל יוצא מכך, 42% מהתושבים שענו על הסקר רוצים הגברה באכיפת ההנחיות. לצד זאת 70% מהתושבים הביעו שביעות רצון מאופן קבלת המידע העירוני בתקופה זו.

נתונים מעניינים נוספים מהסקר מצביעים על כך שהרוב מרגישים "בטוח באוויר הפתוח". 66% רוצים פעילות ספורט במרחב הציבורי, 53% מעוניינים לבלות בפארקים ואתרים בעיר, לרבות 73% בגילאי 13-17.

רוב התושבים מעדיפים אירועים מוגבלים עד 200 איש תחת כיפת השמיים, ובגילאי 65 ומעלה הרוב לא מעוניינים להשתתף באף אירוע, גם אם תחת מגבלת כמות אנשים.

זוהי הפעם הרביעית בה היחידה לתכנון אסטרטגי בעירייה מקיימת סקר שמטרתו שיתוף התושבים על מנת לבנות תכניות עבודה איכותיות שעונות על צרכיהם ככל הניתן. הסקרים מופצים בכלי המדיה הדיגיטלית של העירייה – פייסבוק, אינסטגרם, טלגרם, הודעות אישיות לסלולר וכמובן באתר העירייה.

ד"ר אופיר לנג, מנהל היחידה לתכנון אסטרטגי הדגיש כי כל הנתונים בסקר הם אנונימיים ולא נעשה כל שימוש בתשובות המשיבים מעבר למטרות מחקריות בלבד, במטרה לספק נתונים חיוניים למקבלי ההחלטות בהמשך התמודדות עם נגיף הקורונה.

נתוני הסקר מעובדים כעת בעירייה, לצורך הפקת לקחים ותכניות עירוניות בשילוב כוחות של האגפים השונים, על מנת לנהל את המשבר באופן מקצועי שייתן מענה לאוכלוסיות שזקוקות לכך.

ראש העיר, חיים ביבס: "שיתוף הציבור וקבלת המשוב של 5,500 תושבים על התנהלות העירייה זהו כלי חיוני ביותר כדי ללמוד בצורה מדויקת, ככל האפשר, את השפעות התפרצות מגפת הקורונה על תושבי העיר. ממצאי הסקר כי רוב התושבים מגלים חוסן נפשי, בריאותי וכלכלי בתקופה המורכבת זו וכן מקפידים למלא אחר ההנחיות. ממצאי המחקר, לצד מערכת שליטה ובקרה על התחלואה בעיר אותה פיתחנו לאחרונה בעירייה, לצד כלים נוספים בהם אנו עושים שימוש, מאפשרים לנו לנהל חשיבה מעמיקה ותכנון יעיל בהערכות העירונית ובראייה קדימה בהתמודדות עם המשבר בהיבטים שונים. אנו נמשיך להגביר את ההסברה לציבור ובד בבד נגביר את האכיפה בכל האזורים המסחריים, בפארקים ובשטחי הציבור."

חבר המועצה, ברוך בוחניק מחזיק תיק חדשנות ואסטרטגיה: "סקר החוסן העירוני" הינו נדבך נוסף בשיתוף ציבור וקודם ע"י היחידה האסטרטגית ומחלקת הבריאות העירונית. אני גאה בכך שהרוב המובהק מביע את אמונו בעירייה בניהול המשבר ואין ספק כי זה פועל יוצא של עבודה מאומצת בקטיעת שרשרות ההדבקה במוסדות החינוך ובמקומות הציבוריים, בחשיפת הנתונים מדי יום וכמובן, בבקרה ובשליטה הטכנולוגית שיש בידינו על נתוני הקורונה שמגבירים את תחושת האמון. אנו נלמד את נתוני הסקר לעומק, בכדי לתת מענה לתושבים בתקופה זו של חוסר וודאות ויציבות, בכדי שידעו שיש להם גב תומך וחזק שעומד לרשותם."

מרכז העיר מרכז העיר


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד