אטלס סטטיסטי של העיר

13/04/2022 י"ב ניסן תשפ"ב

לראשונה מכל הרשויות המקומיות בארץ, משיקה עיריית מודיעין מכבים רעות אטלס סטטיסטי באמצעות אגף תכנון אסטרטגי ומחקר. האטלס הינו תוצר של מחקר, נתונים וסקרים עירוניים, אשר מציג וממפה נתונים בעשרים נושאים דמוגרפיים, כלכליים וחברתיים, המתארים את החיים בעיר ובשכונות בעבר, בהווה ובעתיד.

העבודה המעמיקה נערכה במשך מספר חודשים וכוללת לוחות, תרשימים ומפות אשר מאפיינים שכונות ונתונים פיזיים ואנושיים כמו מספר תושבים, ריבוי טבעי, מסחר ותעסוקה, דיור, שטחים ירוקים מאזן הגירה ועוד. כמו כן, כולל האטלס תחזיות עתידיות.

מרכז החדשנות, שנחנך בעירייה לפני כשנה בשיאו של משבר הקורונה, סיפק גם הוא נתונים רבים להכנת האטלס הסטטיסטי, על ידי ניתוח ומעקב אנליטי של נתונים המתקבלים בזמן אמת מהמערכות הטכנולוגיות השונות ולוחות הבקרה העירוניים.

אז מה ניתן ללמוד מנתוני האטלס?

בפן הדמוגרפי חוצה העיר, לראשונה, את המאה אלף תושבים על פי נתוני משרד הפנים. בפילוח בין גברים לנשים בעיר עולה כי בעיר מתגוררים 50% גברים 50% נשים. ניתן לראות בבירור כי מודיעין מכבים רעות היא עיר צעירה, עם אחוז גבוה של ילדים בהשוואה לממוצע הארצי בארץ והגיל הממוצע בעיר עומד על 33.6. לצד זאת, תוחלת החיים הינה הגבוהה ביותר בארץ ועומדת על גיל ממוצע של 86.5, כאשר בעיר חיים כ10% אזרחים וותיקים.

בפן התעסקותי ניכרת מגמה של עלייה קלה של כ-4% במספר המועסקים בתוך העיר, הנובעת ככל הנראה ממשבר הקורונה שהוביל לעבודה היברדית לצד צמיחה במקומות התעסוקה בפארק הטכנולוגי ובמרכז העיר. 92% מתושבי העיר הינם שכירים.

עוד עולה מהנתונים כי מודיעין מכבים רעות מככבת בכל הקשור לתחום הירוק ואיכות הסביבה. כמחצית משטח העיר הינו ירוק ומוקפת באתרי טבע. העיר מרושתת בשבילי אופניים הנאמדים בכ-53,000 מטרים. בנוסף, עולה מן האטלס כי העיר ניצבת מקום ראשון בשיעור מחזור פסולת בקרב הערים הגדולות, כאשר שעור הפסולת הממוצעת ליום לנפש עומדת על 1.4 ק"ג.

האטלס, אותו הפיק מנהל אגף תכנון אסטרטגיה ומחקר, ד"ר אופיר לנג, ממפה את הנתונים על פי שכונות, מהם ניתן ללמוד, בין היתר, כי שכונת הכרמים הינה השכונה עם אחוז הילודה הגבוה ביותר בעיר, שכונת נופים הינה הצעירה ביותר. עוד עולה כי שכונת הכרמים הינה חובבת כלבים במיוחד עם 1,025 כלבים ובסך הכל בכל העיר רשומים בשירות הווטרינרי העירוני כ-8,000 כלבים.

האטלס נחתם בתחזיות מעניינות בנוגע לעתיד העיר מבחינה דמוגרפית, גילאים, מסחר ותעסוקה. ניתוח צפי שימושים בשטחים, בהתבסס על מימוש תכנית המתאר, מצביע על צפי גידול משמעותי במסחר ותעסוקה בשטח של 4,129,000 מ"ר. נתון זה משתלב עם הגידול הצפוי במספר התושבים בעיר, שמצביע על חציית המאתיים אלף תושבים וכשישים אלף יח"ד במימוש תכנית המתאר לעשורים הקרובים. לפי התחזית, העיר צפויה להתבגר בהתאמה לפילוח הגילאים במדינה.

האטלס ישמש ככלי לתכנון אסטרטגי של ראש העיר חיים ביבס וגורמי המקצוע בעירייה על ידי הבנת הצרכים של התושבים כמו גם קבלת החלטות באשר להמשך התפתחותה של העיר אשר מונה כיום כמאה אלף תושבים.

הנתונים מוצגים בחוברת דיגיטלית בשקיפות לתושבי העיר, אשר יוכלו להתרשם ממנה באתר העירייה לחצו כאן על הקישור.

חיים ביבס, ראש העיר: 'האטלס, שהוצאנו הוא מסמך מקצועי חשוב, המלמד על מגמות, צרכים ומאפיינים של העיר שלנו. הוא ישמש כמצפן לתהליכים עתידיים שנעשה עבור התושבות והתושבים שלנו ויהיה חלק חשוב בהתוויית הדרך וגיבוש תכניות עבודה מדויקות וחכמות יותר, למען איכות חיים גבוהה יותר בעיר שלנו.'

יוסי אביבי, מחזיק תיק האסטרטגיה והחדשנות: 'ידע זה כוח ונתונים מפורטים הם מכפיל כוח, וככל שיהיה יותר מידע ופרטים על המצב הקיים ניתן לתת שירות תואם וגם לצפות ולהיערך לעתיד בצורה טובה יותר'.




אטלס סטטיסטי של העיר


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד