רישום למוסדות החינוך

13/01/2020 ט"ז טבת תש"פ

רישום התלמידים למוסדות החינוך לשנת תשפ"א מתקרב, ומינהל החינוך משיק שורת צעדים משמעותיים לשדרוג השירות הניתן להורים. צעדים אלו באים לידי ביטוי הן בשיפור אופן תהליך הרישום והן בהרחבת אפשרויות הבחירה ברישום לגני החובה ולכיתות א' בבתי הספר היסודיים.

הרישום יתבצע באופן אינטרנטי (מקוון) בין התאריכים 27 בינואר עד 16 בפברואר 2020, באתר העירייה. הרישום יהיה לכל שכבות הגיל החל מגיל 3. פרטים מלאים לגבי כל שכבת גיל וסוגי מוסדות, ניתן למצוא כאן באתר בחוברת הנגשת המידע.

הרחבת אפשרויות הבחירה היא תוצר של מהלך אסטרטגי מקיף שהתחיל לפני כשנתיים על ידי מינהל החינוך בשיתוף עם אגף מו"פ והפיקוח של משרד החינוך, בתי הספר והנהגת ההורים העירונית.

מטרת המהלך היא לאפשר להורים לבחור את מוסדות החינוך בהם הם מעדיפים שילדיהם ילמדו בבית הספר היסודי ובמתחם גני חובה, תוך מתן שוויון הזדמנויות לכלל אוכלוסיית ההורים.

חלק משלב הבחירה הינו בחירה בין מוסד באזור המגורים או בשיוך על פי עקרון הרצפים לבין בחירה מכלל המוסדות המצויים ברחבי העיר. בהקשר זה מדגישים במנהל החינוך כי מדובר בבחירה מבוקרת שבה מנגנון ויסות עירוני יופעל במידה שלא יהיה ניתן לאפשר לכולם את העדיפות הראשונה בה יבחרו. מנגנון הוויסות יתחשב ראשית כל במרחק מהמוסד החינוכי, ולאחר מכן בשיקולים פדגוגיים , משפחתיים ואחרים.

כחלק מהתהליך המקדים לקראת בניית מודל הבחירה הועבר על ידי מינהל החינוך שאלון להורים שילדיהם לומדים השנה בגני החובה ובכיתות א' הן בזרם הממלכתי והן בזרם הממלכתי דתי. מתוך כ-2000 משפחות ענו על השאלון 765.

ממצאי השאלון מעניקים תמונת מצב עדכנית באשר לשביעות הרצון מתהליך הרישום, השיקולים של ההורים בבחירת מוסד החינוך ועוד. על פי הנתונים, 84% די מרוצים או מרוצים מאוד, מתהליך הרישום המקוון עד כה. מחצית מההורים (52%) שרשמו את ילדיהם לכיתה א' חשו שהיו להם מספיק אפשרויות בחירה.

בהקשר זה מסבירים במהלך החינוך, כי הרחבת האפשרות לבחירה צפויה להגדיל משמעותית את שביעות הרצון בהקשר הזה. עוד מעלים הנתונים כי מחצית מההורים ציינו שהיה להם מספיק מידע על בתי הספר. גם כאן, כחלק מהתהליך התקבלה החלטה על שוויון הזדמנויות בהנגשת המידע על בתי הספר , כך שלראשונה, כלל בתי הספר היסודיים יקיימו מפגשי היכרות וחשיפה.

המפגשים יתקיימו במהלך חודש ינואר בשעות הערב ומיועדים להורים שילדיהם צפויים לעלות בשנה"ל הקרובה לכתה א' ולגני החובה. לחצו כאן לרשימת בתי הספר ומועדי המפגשים.

מפגשי ההיכרות יאפשרו להורים להתרשם מהעשייה החינוכית בכל אחד מבתי הספר וכאמור לבחון את ההתאמה בין הילד לבית הספר. ההזמנה להתרשם מבית הספר רלוונטית גם לאוכלוסיית ההורים שילדם עולה לגן חובה וזאת משום שעקרון הרצפים הפועל בעיר מלמד שמרבית ההורים מבצעים את הבחירה בבית הספר בו ילמד ילדם כבר בשלב בו הם מבצעים רישום לגן החובה המשויך לבית הספר היסודי. גם ממצאי שאלון ההורים בהקשר הזה מעידים על כך ש 78% ייחסו חשיבות לבית הספר היסודי אליו משויך גן החובה.

דירוג ראשון בשיקולי ההורים בבואם לבחור את בית הספר היסודי, הינו קרבה למקום המגורים ואחים הלומדים באותו מוסד או במוסדות סמוכים. אחריו בדירוג נמצא מוניטין בית הספר שבו הדגש הינו על איכות הצוות החינוכי והיחס שהוא מעניק לתלמידים.

מהלך נוסף בהנגשת המידע להורים על בתי הספר היסודיים הינו תוצר של עבודה בית ספרית קהילתית על הזהות הבית ספרית הייחודית לכל בית ספר ובית ספר. תהליך בירור, חידוד והגדרה עליו שוקדים הצוותים החינוכיים והנהגות ההורים של כל בית ספר כבר יותר משנה. הזהות הבית ספרית תוצג כאמור במפגשי ההיכרות ובנוסף תקציר הזהות מאוגדת בחוברת "זהויות" שמפורסמת כאן באתר.

מערכת הרישום המקוונת התחדשה והותאמה להרחבת אפשרויות הבחירה, הנחיות מפורטות על אופן ביצוע הרישום והבחירה מופיעות בחוברת הנגשת המידע.

עוד ניתן למצוא בחוברת מידע נרחב של הנחיות לרישום כולל לתושבים ועולים חדשים, רישום למסגרות לחינוך המיוחד והסעות, רישום למסגרות על אזוריות, צהרונים, תשלומי הורים ועוד.

זאת ועוד, תכלול החוברת לראשונה, את כל המידע הרלוונטי לרישום ולשיבוץ לכל שכבות הגיל משלב הכניסה למערכת החינוך ועד כיתה יב'.

כחלק מההתחדשות של המערכת המקוונת הוכנסה לראשונה האפשרות לצרף מסמכים ואלו שעוברים דירה בין אם בתוך העיר ובין אם תושבים חדשים שיצטרפו אליה. כמו כן, תינתן אפשרות מקוונת לזג הורים המתגוררים בכתובות שונות למלא את טופס ההצהרה אותו הם מתבקשים למלא ולחתום עליו כולל צירוף מסמכים רלוונטיים במקרה הצורך. שדרוג זה יחסוך לאוכלוסיית הורים נוספת הגעה פיזית לבניין העירייה.

למתעתדים לגור בשכונת נופים – מינהל החינוך נערך לפתיחת מוסדות החינוך בשכונה: גני ילדים ובתי ספר יסודיים ממלכתי וממלכתי דתי. בית ספר ממ"ד נופים – יסודי ממלכתי דתי בשכונת נופים מיועד לתושבי שכונת הציפורים ושכונת נופים. מפגש הסברה לקראת פתיחת בית הספר והכנה לתלמידי השכונות העולים לכתה א', יתקיים ביום שני 27 בינואר 2020, בשעה 19:30 באודיטוריום עירוני ה', רחוב אבני החושן 57. בית ספר חופים – יסודי ממלכתי בשכונת נופים - מפגש הסברה לקראת פתיחת בית הספר והכנה לתלמידי השכונה העולים לכתה א', יתקיים ביום שלישי 28 בינואר 2020, בשעה 19:30 באודיטוריום עירוני ה', רחוב אבני החושן 57.

ראש העיר, חיים ביבס: "הרישום הנפתח בימים אלה, מהווה צעד משמעותי בהכנות שלנו לשנת הלימודים הבאה, כשהמטרה המרכזית היא שינוי בתפיסת תפקיד המורה והגדרת הזהות הייחודית לבתי הספר. החדשנות הזו תוביל ללא ספק, למערכת חינוך איכותית יותר שדואגת למיצוי היכולות של כלל תלמידי העיר."

מויש לוי, סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך: "מערכת החינוך העירונית שואפת כל הזמן לשפר ולשדרג את עצמה. חלק מהשיפור, נוגע גם לפיתוח וחידוד של הזהות הבית ספרית, לתהליך הרישום ולאפשרויות הבחירה. לפני שנתיים, יחד עם משרד החינוך, נכנסנו לתהליך אסטרטגי הנוגע למרכיבים אלה ובימים אלה, במסגרת הליך הרישום, ניתן לראות את הפירות הראשונים - זהות בית ספרית יותר ברורה, יותר מידע מונגש ויותר אפשרויות בחירה. התהליך האסטרטגי לא הסתיים, וכפי שהיינו קשובים לעמדות הצוותים וההורים עד כה, כך נהיה קשובים גם בהמשך כדי להפיק לקחים ולהמשיך לשפר את השירות ואת החינוך שאנחנו מעניקים לילדינו."

כאמור, הרישום יתבצע כאן באתר החל מה 27.1.20 ועד ה 16.2.20.

הנחיות לביצוע הרישום ניתן למצוא בחוברת הנגשת המידע.

חוברת זהויות בית ספריות – בתי הספר היסודיים לקראת הרישום לשנה''ל תשפ''א

מרחב למידה חדשנימרחב למידה חדשני


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד