שנת 2020

10/08/2020 כ' אב תש"פ

טקס סיום תחרות הסיפור הקצר 2020

בטקס סיום מרגש בזום שנערך בספרייה הציבורית ע"ש משה שכטר, הוכתרו זוכי תחרות "הסיפור הקצר" לשנת 2020.

חמישים סיפורים הוגשו לתחרות על ידי תושבי העיר כאשר לחלקם זו הפעם הראשונה שהם משתפים בסיפור שכתבו. הבחירה שעמדה בפני השופטים לא הייתה קלה.

שלושת השופטים שלקחו על עצמם בהתנדבות את תפקיד השיפוט, שנעשה בסודיות מוחלטת, היו הסופרת, המשוררת והמו"ל שרית שמיר, המשורר העוסק בניהול וחינוך, מיכאל זץ והמשוררת והספרנית תמי לדרמן ירבלום ארבל. את הטקס הנחתה ענת שטיסל, אחראית תחום תרבות.

בירכו את המשתתפים: סגן ראש העיר מויש לוי, נשיאת מועדון רוטרי סיגל פלג ומנהלת רשת הספריות ואוה רוכמן. על האתנחתא המוסיקלית הופקדה הכנרית שלי טוקר.

בקטגוריית מבוגרים במקום הראשון זכה הסיפור "עיוני" מאת רוני מיכאל, במקום השני זכה הסיפור "מסע" מאת שי וגנר, במקום השלישי זכה הסיפור "פגישת מחזור" מאת מור סינואני. השופטים בחרו לציין לשבח את הסיפורים "ארץ לעולם לא" מאת ליאת גרין והסיפור "רגע" מאת דוד אבני.

בקטגוריית נוער במקום הראשון זכה הסיפור "חיים קשים" מאת יעל ריכרדסון, במקום השני זכה הסיפור "לחלום" מאת תמר עמוסי, במקום השלישי זכה סיפור ללא שם מאת עלמה לרר. השופטים בחרו לציין לשבח את הסיפורים "אני שי-שי" מאת שי שי וייס ו"מכשפה מטיילת" מאת מעיין משה.

מועדון רוטרי מודיעין מכבים רעות נתן את החסות לתחרות והעניק את הפרסים לזוכים.

קיום התחרות והטקס על אף תקופת הקורונה הוכיח שהספרות, היצירה ורוח האדם הם מעל הזמן והמקום.

לפניכם הסיפורים הזוכים. קריאה נעימה!

צוות השופטים, צוות הספרייה ונציגי רוטריצוות השופטים, צוות הספרייה ונציגי רוטרי

קטגוריית מבוגרים

מקום ראשון – ''עיוני'' מאת רוני מיכאל

מנימוקי השופטים:

הסיפור "עיוני" מגיש סיפור משפחתי מורכב המקופל בתוך אהבתה של סבתא ונכדה שבתוך אהבתה הזו היא מקבלת את כל האבוד בחייה.

זהו סיפור נטישה בן דורי, הנכדה ננטשת על ידי אמה ואביה ואילו הסבתא ננטשת על ידי בנה וכלתה ומעתה היא ונכדתה הן זו לזו, השפה רכה מלאה בנשמה מכמירת לב ועוטפת, "מה עיוני שלי? מה קרה? בואי לסבתא, בואי שימי ראש פה, לא צריך לבכות מותק שלי" הסבתא תומכת בנכדתה ואילו היא עצמה הסבתא נתמכת בנכדתה, במושא אהבתה "תעזרי לי ונסתדר שתינו יופי, נכון?"

את הסיפור כבר מהתחלה עוטפת נשמה באמצעות שמו הכותר שלו "עיוני" אי אפשר לטעות יש כאן אהבה גדולה, אבל גם שבר גדול, השימוש במילה מלאת החמלה מעידה על הטוב הנמצא והגעגוע הנכסף אל הנעלם, יש כאן שבר הזועק לתחזוקת הלב.

לסיפור המלא

מקום שני – ''מסע'' מאת שי וגנר

מנימוקי השופטים:

הסיפור "מסע" מספר על חווית הבדידות והניכור בעולם המודרני. בפתיחה של הסיפור יש רמיזה למוטו של הסיפור "לבד של שנים ארוכות זה לא נובע מחוסר מזל או מקריות".
הסיפור אוצר במילותיו מערכת יחסים בין גברים ונשים, בין הורים וילדים, הקשר אל הבית ככור מחצבה והשפעת חוויות ילדות על מערכות יחסים בין המינים.

הרצון לחבר פיל שבור כמטאפורה לאחות את האהבה. קיימת דיכוטומיה בין רצון המספר למקום פתוח חיובי ואופורי לבין הרצון בקשר ובזוגיות והמסקנה "הנידונים לחיי בדידות" כאנטיתזה למשפט של ז'אן פול סארטר "האדם נידון להיות חופשי".

זהו סיפור הנשען על יסודות האקזיסטנציאליזם בו האדם יוצר את חייו, חיים של אבסורד, חופש, רצון ובדידות קיומית. הסיפור מיטיב לתאר בלשון עשירה את הרוח החופשית ואת מסע האהבה והקורא מתחבר ממעמקי הנפש אל מעמקי הלב של הגיבור עם תקווה ועם בריאה חדשה של כיסופים וגעגועים אל מראות אהבה בגילוייה המייחדים אותה לקיומו של הגיבור.

לסיפור המלא

מקום שלישי – ''פגישת מחזור'' מאת מור סינואני

מנימוקי השופטים:

יש סיפורים בהם הכותב מצליח להטיב בתיאור הדמות והסיטואציה עד שבלי משים לב, הקורא מוצא עצמו לפתע מתהלך בנעלי הדמות, חש את המסביב על כל הדילמות והקונפליקטים המלווים אותה ברגע נתון.

בסיפור 'פגישת מחזור' המחבר לוקח את הקורא יד ביד אל מחוזות מוכרים של מפגש עם חברים וותיקים, על כל מה שמשתמע מכך, וגם שהשמות לא מוכרים לנו, הרי שכל אחד יכול למצוא בסיפור את פגישת המחזור האישית שלו ולבחור את המשקפיים מבעדן יראה את מלכת ומלך הכיתה, את ספורטאי העבר עם החלומות הגדולים ואת החבר הזה, שלמרות כל השנים שעברו, עדיין מאמין שנועדת לגדולות.

וזאת הגדולה האמיתית של הסיפור, שמצליח לתאר בגובה העיניים ובצורה סוחפת פגישת מחזור, בה לכולם יש חלק, ולהזכיר לנו, לא להתפשר על חלומות, לא להסתפק בבינוניות ולקבל עזרה מהמקום הכי לא צפוי.

לסיפור המלא

ציון לשבח – ''ארץ לעולם לא'' מאת ליאת גרין

מנימוקי השופטים:

הסיפור "ארץ לעולם לא" הוא סיפור מותח אשר מספר בלשון פיוטית ועשירה את סיפורו של אדם שגוייס למשימה סודית להחליף את מנהיג אל –קאעידה במרגל ישראלי מטעם המוסד בד בבד עם סיפור אהבתו לגלי.

בסיפור יש התמזגות הנמשכת ברצף הרהורים ותהיות על גיבור שנמשך לאש ולמסעות. המסע אל המשימה כבבואה לנשמת היהודי הנודד.

כבריחה מהמתח ומהכאוס באה ההפוגה עם הזיכרונות על גלי ועל ארץ לעולם לא. הגיבור בורא את עצמו מחדש עם כיסופים לגן העדן האבוד ואף הקורא חווה חוויית קריאה מרתקת ומרגשת בלשון ובמראות החובקים עולם.

לסיפור המלא

קטגוריית נוער

מקום ראשון – ''חיים קשים'' מאת יעל ריכרדסון

מנימוקי השופטים:

עולמם של ילדים הוא נסתר. המבוגרים שאנו, פעמים רבות מדיי, שוכחים ברבות השנים את הילדים שפעם היינו, את העולם הדמיוני שבנינו עבורנו, ואת העולם המציאותי שבנו עבורנו אחרים. 'כל ילד הוא עולם ומלואו' כתוב בספר משלי, ולא בכדי. אין ילד הדומה לאחר, כל ילד הוא מיוחד על שלל התכונות שבו, הרצונות שלו וגם המורכבויות שעושות את הילד למי שהוא.

הסיפור 'חיים קשים' הוא סיפור על ילד מיוחד, שהסביבה לא תמיד יודעת לקבל אותו כפי שהוא, מה שיוצר תסכול הן עבורו והן עבור אלה המקיפים אותו. את המפלט, הוא מוצא דווקא אצל חבריהם הטובים של בני האדם, בעלי החיים, שמקבלים אותו ואותנו, ככה, כפי שאנחנו, מבלי לשפוט, הם נותנים לנו את הכנפיים לעוף ואת האוויר לנשום שפעמים כל כך חסר.

בכתיבה נהדרת, מכניס אותנו הכותב אל עולמם הנסתר של ילדים, ומספק לנו הצצה מרתקת לנקודת מבטם אבל גם מספק מראה כואבת למבוגרים, שההשתקפות שלהם הניבטת בה מעציבה את הקורא עד מאוד ודורשת בחינה מדוקדקת ושינוי.

על הרעיון המקורי, התיאורים, הפשטות לצד המורכבות והשפה הנפלאה, הוחלט להעניק לסיפור 'חיים קשים' את המקום הראשון.

לסיפור המלא

מקום שני - ''לחלום'' מאת תמר עמוסי

מנימוקי השופטים:

הסיפור "לחלום" מספר על הנער ג'ייקוב ג'וניונג שתמיד אהב לשיר וכבר מגיל צעיר עסק בכתיבה ובהלחנה ועל הדרך שלו במסע אל הגשמת החלום. הסיפור עוסק בנושאים מורכבים כמו היחסים בין הורים למתבגרים, הגשמה עצמית ומעבר מן העיר הקטנה אל העיר הגדולה. הגיבור מתמודד עם אכזבות וכישלונות עד הגשמת החלום.

בשפה רהוטה ובמבע רגשי עז, מוליך אותנו המספר במסעו של ג'ייקוב עם תקווה ואמונה בקיים, הגשמת החלום להיות זמר עם הידיעה ש"לאושר יש הרבה פנים".

תקוות האומן לזכות בתהילת עולם. המסע של החולם יוצא החוצה מן הלב ומתלכד עם זמן היצירה ועם לבו של הקורא בד בבד עם המוטו של הסיפור "נפתחה לו דלת אל עולם חדש" ומטאפורה של ציפור במעופה "פרשתי כנפיים ועפתי" החלום של היוצר כמטאפורה לנפש ולחיים עצמם. הסיפור כמיקרוקוסמוס והשראה לכל חולם באשר הוא.

לסיפור המלא

מקום שלישי סיפור ללא שם מאת עלמה לרר

מנימוקי השופטים:

הסיפור כתוב בגוף שלישי, הכתיבה בגוף שלישי מסייעת עד מאוד להבליט ולהדגיש את המוטיב המרכזי בסיפור המסכות ההסתרה, הפחד מן החשיפה. השימוש בשפה בגוף שלישי מכה מיד עם פתיחת הסיפור ומדגישה את הניגודים איתם מסתובב הגיבור או האנושות או בעצם העולם, השמש והעלטה האור והחושך".

הסיפור עוסק במורכבות האנושית הגדולה מכל, בצורך באהבה, בצורך בקבלה, באמת פנימית הזועקת לצאת אל האור, בנורמות חברתיות, איסורים והתרות ובפחד הקושר את כל אלו יחד.

סיפור נוער המעביר בישירות וכנות ודימויים נפלאים נורמות חברתיות, תיוג, בסבך עמוק ועד לקבלה המביאה התרה.

לסיפור המלא

ציון לשבח - ''מכשפה מטיילת'' מאת מעיין משה

מנימוקי השופטים:

הסיפור "מכשפה מטילת" מספר על ילדה שמגלה ביום בהיר אחד שהיא מכשפה ושעליה להגיע לבית ספר לכישוף בכדי ללמוד לשלוט במיומנות הכישוף. חרף התנגדותה היא תגלה "שהחיים כמכשפה או כקוסם ברוב המקרים יותר פשוטים".

הסיפור מתמקד בשנת הלימודים וביחסיה עם תלמידות אחרות ובהרפתקאות במימד המקום והזמן עם שיקוי שהשתבש. בסוף הסיפור קיימת השלמה עם הייעוד שלה כמכשפה.

הסיפור משקף תהליך של אודיסיאה והתבגרות ביחד עם הכתרת הגיבורה כמכשפה שהופכת לישות אוטונומית מכוח עצמה. "שמחתי שהגעתי לבית הספר הזה ופגשתי את האנשים האלה". האפיזודות בסיפור באות זו אחר זו לכדי מארג עקבי של סיפור שלם. הילדה עוברת מהפך המסלק את רגשות הפחד והחמלה הקיימים בנפש האנושית.

לסיפור המלא

ציון לשבח - ''אני שי-שי'' מאת שי-שי

מנימוקי השופטים:

שפת "האני" היא זו המבליטה את המקום הכה משתוקק שיש בסיפור הזה להיחשף ולהתגלות באופן מלא, בהצהרה מובהקת האומרת אני שייך. הבחירה בשפת האני מוגשת כבר בכותרת הסיפור, אין מדובר בשי שי כדמות מטאפורית, מדובר באני, אני שי שי. בזהות שלמה ומגובשת. אי אפשר שלא להבחין בכך "נולדתי כמו כולכם, אני בן אדם "רגיל"...."

הדואליות בסיפור היא זו המלווה את הכתיבה, לא רק בשאלת המגדר, אלא בעיקר בשאלת הזהות, השם נבחר הוא דו משמעי כמו גם הזהות המינית.

זהו סיפור אמיץ הנכתב בלשון נערית המספרת לא רק את הדילמה של בני הנוער אלא גם את זו של ההורים, את ההסתרה של הצדדים כולם.

"כשהגעתי לאיגי הכרתי את המושג "כשיוצאים מהארון, ההורים נכנסים לארון"
לסיפ

הסיפור המלא

ברכות לזוכים!

מקום ראשון –

מקום ראשון – "עיוני" מאת רוני מיכאל

02/08/2020 י"ב אב תש"פ

הסיפור "עיוני" מגיש סיפור משפחתי מורכב המקופל בתוך אהבתה של סבתא ונכדה שבתוך אהבתה הזו היא מקבלת את כל האבוד בחייה.

להמשיך לקרוא

"אני שי-שי" מאת שי-שי

29/07/2020 ח' אב תש"פ

הדואליות בסיפור היא זו המלווה את הכתיבה, לא רק בשאלת המגדר, אלא בעיקר בשאלת הזהות, השם נבחר הוא דו משמעי כמו גם הזהות המינית.זהו סיפור אמיץ הנכתב בלשון נערית המספרת לא רק את הדילמה של בני הנוער אלא גם את זו של ההורים, את ההסתרה של הצדדים כולם.

להמשיך לקרוא
מקום ראשון –

מקום ראשון – "חיים קשים" מאת יעל ריכרדסון

29/07/2020 ח' אב תש"פ

הסיפור 'חיים קשים' הוא סיפור על ילד מיוחד, שהסביבה לא תמיד יודעת לקבל אותו כפי שהוא, מה שיוצר תסכול הן עבורו והן עבור אלה המקיפים אותו. את המפלט, הוא מוצא דווקא אצל חבריהם הטובים של בני האדם, בעלי החיים, שמקבלים אותו ואותנו, ככה, כפי שאנחנו, מבלי לשפוט, הם נותנים לנו את הכנפיים לעוף ואת האוויר לנשום שפעמים כל כך חסר.

להמשיך לקרוא
קטגורית נוער

מקום שלישי סיפור ללא שם מאת עלמה לרר

04/08/2020 י"ד אב תש"פ

קטגורית נוער- מקום שלישי סיפור ללא שם מאת עלמה לרר

להמשיך לקרוא

"מכשפה מטיילת'' מאת מעיין משה

02/08/2020 י"ב אב תש"פ

הסיפור משקף תהליך של אודיסיאה והתבגרות ביחד עם הכתרת הגיבורה כמכשפה שהופכת לישות אוטונומית מכוח עצמה. "שמחתי שהגעתי לבית הספר הזה ופגשתי את האנשים האלה". האפיזודות בסיפור באות זו אחר זו לכדי מארג עקבי של סיפור שלם. הילדה עוברת מהפך המסלק את רגשות הפחד והחמלה הקיימים בנפש האנושית

להמשיך לקרוא


חזור לראש העמוד